Nyt bevis: Neutrinoer er naturens forvandlingskugler
Kilde:
17 juni 2015

KORT NYT FRA UDLANDET:

Blandt alle de elementarpartikler, som alting består af, er neutrinoer nok de mystiske. Ikke alene er de lette, spøgelsesagtige partikler ekstremt svære at indfange og måle på, de kan også forvandle sig i flugten, så en slags neutrino bliver til en anden.

Det er forskerne blevet helt sikre på, efter at de nu har observeret fem tau-neutrinoer, der startede deres tilværelse som myon-neutrinoer. Det skriver forskningscenteret CERN i en pressemeddelelse.

Neutrinoer vekselvirker næsten ikke med andre partikler, så de kan fare tværs gennem Jorden, hvis det skulle være. Det er en stor udfordringen at bekræfte deres eksistens i en detektor, men helt umuligt er det altså ikke.

Ved hjælp af en partikelaccelerator ved CERN i Schweiz har fysikerne skabt en stråle af myon-neutrinoer, som er blevet sendt i retning af det italienske Gran Sasso-bjerg 730 kilometer væk.

Dybt inde i bjerget står en kæmpemæssig neutrinodetektor kaldet OPERA. En sjælden gang imellem - omtrent en gang om året - registrerer den sporene efter en tau-neutrino, som til at starte med var en myon-neutrino afsendt fra CERN.

Nu har OPERA fanget den femte tau-neutrino i løbet af lige så mange år, og det er fysikerne rigtig glade for. Jo flere tau-neutrinoer, der bliver observeret, desto større er sandsynligheden for, at der er tale om reelle partikler og ikke bare statistiske tilfældigheder i den store mængde data fra detektoren.

Med den femte tau-neutrino kan forskerne nu sige, at sandsynligheden for, at der i virkeligheden slet ikke er tale om reelle observationer, nu er mindre end én ud af en million. Så den skulle være god nok.

Med målinger af, hvor ofte de tre typer af neutrinoer - elektron-neutrinoer, myon-neutrinoer og tau-neutrinoer - forvandler sig til en anden type, kan fysikerne pejle sig ind på neutrinoernes masse, og de kan finde ud af, hvilken betydning disse elementarpartikler har haft for universets udvikling.