Se den boblende computer
Amerikanske forskere er ved at udvikle en computer af bobler. Den er noget langsommere end en computer drevet af elektroner. Men boblerne har andre fordele.

En computer drevet af bobler - lyder det langt ude?

Ikke hvis man spørger Manu Prakash, professor ved det anerkendte Stanford University i USA. Han arbejder nemlig på en af slagsen:

»Mange mennesker har talt om, at man ikke kan lave computer-beregninger uden fysiske dele,« siger Prakash.

Men ligesom elektroner løber gennem ledningerne i den computer, du læser disse linjer på, har Manu Prakash, sammen med Neil Gershenfeld fra MIT, formået at foretage grundlæggende 'computationer' ved at lede små bobler gennem bittesmå rør.

Boble-computer kan klare både molekyler - og kaffe

Selvfølgelig er bobler meget større og langsommere end elektroner, så du skal ikke regne med en lommeregner drevet af bobler. Men systemet kan give nogle andre fordele:

»Min bror jokede med, at det her er en computer, jeg kan spilde kaffe på,« fortæller Prakash med et grin, »men det er ikke det, der er formålet.«

For boblerne kan i modsætning til elektroner også fungere som kurérer og bære noget med sig gennem rørene - molekyler af biomasse eksempelvis.

Med sådan en teknologi ville man kunne lave effektive narkotests og hele laboratorier i en enkelt chip.

Musik: Broke For Free, Directionless EP, Free Music Archive