Annonceinfo

Skriiig! Hvad er det for en alien-edderkop?

Spørg VidenskabenMystiske edderkopper, forunderlige larver og mærkelige krebsdyr. Vores læsere fotograferer en masse gådefulde kryb og kravl. Vi finder ud af, hvilke dyr der i virkeligheden er tale om.

Kvadratedderkopper har meget store bagkroppe med fire prikker på. Bagkroppens farve varierer fra hvid over grøn til orange og rød. Dyrene er almindelige i haver og parker, hvor de bygger deres spind tæt på jorden, så de kan fange hoppende insekter. (Foto: Bettina Nielsen)

Spørg Videnskaben har i sensommeren modtaget mange forunderlige fotografier af kryb fra vores læsere.

Vi har blandt andet fået billeder af en larve-konvoj på Bornholm – og en alien-edderkop fra Sverige.

De mange fotografier tikker sandsynligvis ind i mailboksen, fordi anden halvdel af året er højtid for kryb. Det fortæller Niels Peder Kristensen, som er professor i insekter ved Statens Naturhistoriske Museum.

»Mange edderkopper er størst her i sensommeren. Og mange af de sommerfugle, som er voksne i højsommeren, har larver, der er fremme i eftersommeren. Det kan forklare, hvorfor folk ser dyrene nu,« siger Niels Peder Kristensen.

Mystisk krebsdyr er dukket op i Grønland

Hans største interesse er sommerfugle. Så Spørg Videnskaben præsenterer ham for de billeder af sommerfuglelarver, vi har modtaget. Hans svar findes under fotografierne til højre og i billedgalleriet over artiklen.

»Ahornuglen er helt almindelig. Fra larve udvikler den sig til en mellemstor natsommerfugl med gråmelerede for-vinger, der falder i ét med bark. Den voksne sommerfugl er fremme i juni-juli. Laven bliver typisk fundet sidst på eftersommeren, når den kravler ned på jorden for at forpuppe sig,« siger Niels Peder Kristensen. (Foto: Poul O. Jensen)

Dér kan du også se billederne af et mystisk krebsdyr, der er dukket op på Grønland. Spørg Videnskaben fået hjælp til at identificere dem fra Jørgen Olesen, der er lektor i krebsdyr ved Statens Naturhistoriske Museum.

Du kan også se flere fotografier af opsigtsvækkende edderkopper, som er dukket op i sensommeren. Dem har lektor Nikolaj Scharff – også fra Statens Naturhistoriske Museum – hjulpet med at finde navnene på.

Spørg Videnskaben takker vores læsere for de mange bidrag. Og vi takker de tre forskere for at hjælpe med at identificere krybene.

Du kan læse andre spørgsmål og svar i Spørg Videnskaben eller sende dit eget spørgsmål ind til redaktionen@videnskab.dk.

Du kan også købe Videnskab.dk's bestseller 'Hvorfor lugter mine egne prutter bedst?' med 77 af de bedste spørgsmål og svar fra arkiverne.

Vi vælger de bedste spørgsmål og kvitterer med en Videnskab.dk-t-shirt. Spørgsmål og svar offentliggøres her på siden.

Du skal være logget ind for at kunne stille spørgsmål her.

Log ind