Støj, dårligt lys og en luft så tung, den føles som en hjelm om hovedet.
Indeklimaet i folkeskolen og gymnasier er ikke altid optimalt for læringssituationer.
I et nyt kæmpestudie skal 1.250 klasser eller 30.000 elever i grundskoler og gymnasier landet over hjælpe forskere med at undersøge, hvordan sammenhængen er mellem indeklimaet og elevernes trivsel og koncentrationsevne.
Det skriver Masseeksperimentet i en pressemeddelelse. Naturfagscentret Astra står bag indsatsen Masseeksperimentet, forskere fra DTU Byg løfter den forskningsmæssige del i 2021, og foreningen Realdania yder støtte til gennemførelsen.
Undersøgelserne foregår ved, at eleverne måler på seks indeklimaparametre; tøj, belysning, støj, temperatur samt CO2-koncentrationen i luften. Den ene dag går eleverne ud i pausen og lufter klasseværelset ud imens. Den anden gør de, som de plejer.
\ Om Masseeksperimentet
Masseeksperimentet foregår hvert år på tværs af folkeskoler og gymnasier. Formålet er at få unge til at få øjnene op for de naturvidenskabelige fag ved at lave undervisning, der publiceres i videnskabelige tidsskrifter.
Tidligere i 2009 og 2014 har eleverne målt indeklimaet i skolerne. Allerede dengang var resultatet skidt.
Læs mere her: Masseeksperiment: Skolers indeklima har det skidt og Forsker om indeklimaet på danske skoler: Vi kan ikke være det bekendt
Samtidig skal eleverne begge dage lave en anonym måling af deres trivsel og teste koncentrationsevnen, skriver Masseeksperimentet.
»Vi har meget store forventninger til undersøgelsen, der for første gang giver os data i kæmpestor skala på tværs af skolerne,« siger professor ved Sektion for Indeklima på DTU Byg Jørn Toftum ifølge pressemeddelelsen.
»Det er pokkers vigtigt, for vi ved, at et dårligt indeklima kan medføre hovedpine og uoplagthed og påvirke elevernes trivsel, læring og præstationsevne.«
Masseeksperimentet foregår fra 1. november og tre uger frem. DTU forventer at kunne offentliggøre resultaterne i februar 2022.
tkt