Se det, før du tror det: Fisk æder fugl i luften
For første gang har forskere dokumenteret, at fisk springer op og fanger fugle i luften.

En fugl, der dykker ned og fanger en fisk, er hverdagskost i fødekæden. Men det er en ferskvandsfisk, der springer op og fanger en fugl i luften, tilsyneladende - også?

Det viser et nyt studie fra North-West University i Potchefstroom, Sydafrika, og beviset kan ses i den banjoficerede video herover.

LÆS OGSÅ: Video: Talende hund siger nej til kennel

Det drejer sig om den afrikanske tigerfisk (Hydrocynus vittatus), der besidder et drabeligt gebis. Disse rovfisk lever kun i ferskvandssøer i Afrika og kan vokse sig op til en meter lange.

Der har floreret anekdoter om dette fænomen siden 1940'erne, men ifølge Nature News var forskerne ikke overbevist om deres ægthed, før de ved selvsyn oplevede det.

Fisk fangede 20 fugle om dagen

Således ser den afrikanske tigerfisk ud. Den er udbredt i et utal af floder og søer, og med sin styrke, størrelse og kampgejst er den et yndet mål for fluefiskere. (Foto: Les Gibbon/Alamy)

Lige så overraskende for forskerne var det, at det var et yderst hyppigt fænomen. De observerede helt op til 20 succesfulde angreb fra tigerfiskene om dagen.

Det viser deres rapport, som er udkommet i det videnskabelige tidsskrift Journal of Fish Biology.

Tigerfiskene går efter ganske almindelige landsvaler (Hirundo rustica), som flyver lavt for at fange insekter. Landsvalerne er kendte for deres hurtighed og reaktionsevne i luften, men tigerfiskene har udviklet effektive angreb imod dem.

Nogle af angrebene blev sat ind ved at jagte fuglen fra vandet efterfulgt af et dødeligt spring, mens andre fugle endte deres dage med et direkte angreb fra dybere vand.