Annonceinfo

Forsker: Korncirkler kan forklares med fysik

En amerikansk forsker mener, at mikrobølgeovne, GPS’er og lasere kan frembringe de gådefulde korncirkler.

Forskere er overbevist om, at korncirkler som denne fra en mark i England er skabt af mennesker, som måske har brugt mikrobølger af en art til at nedlægge kornet. Korncirklen her blev lavet i 2001, måler 280 meter i diameter og har 409 cirkler.

Mysteriet omkring korncirkler er måske ikke længere helt så stort. I hvert fald mener en amerikansk forsker, at hele cirkusset kan forklares ved hjælp af ren og skær fysik.

Richard Taylor, som er professor i fysik ved University of Oregon, har i magasinet Physic's World fremsat en  teori om, at noget så dagligdags som GPS’er og mikrobølgeovne kan bruges til at frembringe de store kunstværker. Noget knap så dagligdags som lasere kan også spille en rolle, mener han. Det skriver LiveScience.

Igennem tiden har eksisteret mange teorier om, hvor korncirklerne stammer fra - ufoer og andre overnaturlige kræfter er ofte nævnt i den sammenhæng. De første korncirkler blev rapporteret i 1970’erne, og de er siden blevet observeret over det meste af verden.

'Mikrobølger kan lave korncirkler på en nat'

Richard Taylor mener også at kunne forklare, hvorfor en korncirkel kan blive dannet på bare en enkelt nat, og hvordan de kan være så detaljerede. Ifølge forskeren skulle bølgerne fra en mikrobølgeovn være nok til at nedlægge afgrøder lynhurtigt, fordi bølgerne simpelthen får kornet til at falde sammen.

Den påstand bliver ifølge LiveScience bakket op af et andet forskerhold, som tidligere har vist, at de ved hjælp af håndholdte magnetroner fra mikrobølgeovne og et 120 volt-batteri har kunnet efterligne den skade på afgrøderne, som man ser i en korncirkel.

Din mikrobølgeovn kan måske bøje korn

Den danske planetarieleder på Steno Museet i Aarhus, Ole J. Knudsen, som også er tilknyttet Aarhus Universitet, er positiv over for Taylors teorier.

»Det er rart, at han forsøger at komme med en plausibel forklaring på disse mærkelige forekomster. Der er ingen tvivl hos Taylor om, at korncirklerne er menneskeskabte, og det er der heller ikke hos mig,« siger Ole J. Knudsen.

Ole J. Knudsen ser god mulighed for, at mikrobølgeovne, GPS’er og lasere kan være en del af forklaringen på de detaljerede korncirkler.

Han foreslår for eksempel, at man ved at tænde og slukke en transportabel mikrobølgesender mange gange på ét sted vil kunne bøje kornene uden at knække dem og på den måde bygge et billede, som i forvejen er inddelt i billedfelter, op pixel for pixel. Han understreger dog, at det fortsat blot er teorier.

Roterende menneskeværk!

Rupert Sheldrake, der ellers nok er åben for anskuelser som trækker i retning af det alternative (morfisk resonans etc.), var allerede i 1992 initiativtager til en konkurrence, der påviste, hvor avancerede korncirkler små menneskehold kan lave på fem timer med ét døgns forberedelse. Vinderholdet bestod af tre helikopteringeniører, og de anvendte reb, pvc-rør, en planke, snor, en teleskopanordning og to stiger.
Nedenfor er et billede der viser konkurrencens opgave og foto af et par af løsningerne:

... og det er vel at mærke 20 år gammelt - før udvikling af de elektroniske hjælpemidler som mobiltelefon, laser, GPS osv.!

I øvrigt er der jo grunde til, at de bedste korncirkelmagere ikke kendes for deres kunst i bred offentlighed: Bønderne har jo traditionelt haft det med korncirkler, som bygningsejere har det med graffiti!

Hahaha nej slet ikke. Prøv

Hahaha nej slet ikke.

Prøv selv at tage ud og gøre det.

Der findes en meget bedre og nemmere metode.

HAHA de er da i den rigtige retning

Haha kan ikke lade være med at grine.
Nu har de i det mindste "fundet ud af" at crop circles er menneskeskabt. Langt om længe.

Men

Mikrobølger er desværre ikke metoden. OG NEJ et bræt og et reb er heller ikke nok!

Det ser ud til der vil gå lang tid, før de regner metoden ud.

Forsker:

'Korncirkler kan forklares med fysik.'
'Han understreger dog, at det fortsat blot er teorier'.

Symbolet (billedet) rummer en analogi til 'det evige verdensbillede' eller livets grundstruktur,
så det er nok ikke lavet af analfabeter.

Reklamer

@Jesper Bjørk og Kim Kaos
Det er ikke forbudt at linke til kommercielle sites - skulle vi være konsekvente med det, kunne vi f.eks. ikke tillade links til andre medier - fra Ingeniøren til LiveScience. Det er til gengæld helt forbudt at spamme debatten med links til rent kommercielle sites - f.eks. at linke til tilfældige webshops eller forsøge at markedsføre kosttilskud fra en artikel om sundhed. Ind imellem befinder sig en gråzone, hvor redaktionen vurderer, om det pågældende site kan siges at have en vis relevans og informationsværdi eller er rent kommercielt. Cropcircleconnector befinder sig i denne gråzone. Der er en vis informationsværdi; man kan f.eks. finde billeder af korncirkler. Men sitet er lige på kanten, i og med at det er næsten endnu mere plastret til af reklamer end bemeldte Fields katalog og rummer betydeligt mere salgsgejl end nyttig information. Vi lader linket stå denne gang, men benytter lejligheden til at opfordre brugerne til at være tilbageholdende med at sprede kommercielle links i debatten.

Roterende korncirkler i kasketten

Ole Henningsen, som egentlig fremstillede sin korncirkel i ramme alvor, og alle de øvrige (spøgefugle), som er ophavsmænd til samtlige korncirkler, som er fundet både herhjemme og i udlandet, må grine godt i skægget af de fantasifulde teorier, der udpensles i detaljer på www.korncirkler.dk

Kataloger

Så forsæt du med det du er bedst til - dine kataloger fra Fields.

Reklamer

Der er flere reklamer på den side (Link til foto og tolkninger) end i et katalog fra Fields.

Link til foto og tolkninger

Se mere på følgende link:

BALDER VENDER HJEM

Agrene vokse
uden at saas

Klippet fra:http://www.korncirkler.dk/

Re: Brug af GPS

Der bliver skrevet "ved at tænde og slukke for..." - det lyder som andet og mere... - desuden er præcisionen på GPS ikke meget værd til den slags - usikkerheden kan være mange meter.

...

Jeg ser på korncirkler som på grafitti. Smuk og ulovlig kunst.

Hmm

Sjovt at de fleste kan laves med passer og lineal.

Howto er her : http://www.wikihow.com/Make-a-Crop-Circle

Og med landmålerudstyr kommer du rigtig langt.

LiveScience link

Hvis nogen vil læse den horribelt overfladiske artikel, som det fejlbehæftede link skulle have linket til:

Physics May Explain Mysterious Crop Circles:

Den bevæger sig i det mindste ikke ud i sære spekulationer om GPS som havende en effekt. Hvis et menneske har den hobby at lave hærværk på kornmarker, er en GPS i øvrigt slet ikke nøjagtig nok til at sikre præcise mønstre.

For detaljeret til bræt og snor

Ifølge Ole J. Knudsen kan forklaringen om brættet og snoren kun bruges i en vis udstrækning - han mener, at vi må lede efter nye forklaringer, i takt med at korncirklerne bliver mere og mere
detaljerede.

Magnetroner - ikke magneter

Hej Ole, du har helt ret. Det er hermed rettet.

Brug af GPS

Peter - mon ikke GPS'en bare bruges til at bestemme præcist hvor de enkelte cirkler skal være? Ellers kan det være ret svært at lave et fint mønster af individuelle cirkler, tror jeg.

For langt ude i kornet

Dette er sikkert en spøg, i hvert fald hvad angår GPS'en som plantedræber. En GPS har en meget lav udstråling. Strålingen i en mikrobølgeovn kommer fra en MAGNETRON, som, hvis den benyttes sammen med en passende antenne, uden tvivl vil kunne dræbe planter på nært hold. Men, som andre har nævnt, vil et bræt og en snor da være meget lettere at bruge (kræver ikke noget batteri).

Hundens hår

Jeg ved godt det ikke er politisk korrekt eller særligt videnskabeligt at skue hunden på hårene, men...

... måske et enkelt videnskabeligt bevis ville ikke være af vejen?

Hvorfor GPS'er?!

Hvad I al verden skulle en GPS kunne gøre?!

GPS'er er udelukkende modtagere og kan i modsætning til lasere og microbølgeovne ikke sende noget som helst - det svarer til at digitalur...

Hvad er det for noget vrøvl at skrive - er det total ukritisk oversat fra en tvivlsom kilde?

Det er fugle - spøgefugle...

Det er spændende, hvis man ved hjælp af sin gps, laser eller mikrobølgeovn kan bøje/nedbryde strå osv., men lad os nu se de praktiske forsøg.
Men tror nu professoren har trådt i spinaten i stedet for i kornmarken.
Enklere metoder kan også gøre det:

Tak til Søren

.. kom mig i forkøbet med den lakoniske forklaring. Mit indlæg tjener derfor kun til uddybelse :)

Den må de længere ud i kornet med

Lige for at foregribe UFO/konspirations-nødderne, der sikkert ikke kan undertvinge deres trang til selvhævdelse på dette forum:

Jeg så for nogle år siden en ganske opbyggelig dokumentar (Discovery? NGC?), hvor et filmhold afslørede hvordan korncirkler blev til i England.
Først inviterede holdet en række "eksperter" ud og se på nogle store og flotte korncirkler. "Eksperternes" dom var enstemmig. Dette VAR autentiske korncirkler, lavet af UFO'er. Begrundelserne var mange og fantasifulde, for at "bevise" at de ikke kunne have været menneskeskabte.
Dernæst så man kameraholdets optagelser fra den nat hvor korncirklerne blev lavet, hurtigt og effektivt, af 2 ældre mænd. Eneste redskab var et langt bræt med en snor i hver ende som mændene side om side brugte til at træde kornet ned med.
Jeg har sjældent grinet så meget af skadefro.
Der blev også smurt tykt på, da ydermere blev opsendt balloner med fyrfadslys i for at se om man kunne skabe UFO sightings. Herefter hørte man øjenvidner, ganske almindelige mennesker, berette om hvordan de havde set lys "stærkere end dagslys" bevæge sig unaturligt hurtigt hen over himlen i umulige vinkler.

Min konklusion: Vi mennesker har en sær trang til at afvise simple naturlige forklaringer, til fordel for de spændende avancerede, overnaturlige eller konspiratoriske alternativer. Der findes ellers nok at undres eller begejstres over i det fysiske og påviselige univers.

En anden forklaring

Et bræt og et stykke snor kan nu også gøre det.

En meget forsinket aprilsnar?

Hvis helt ekstraordinære ideer som at bøje korn ved at tænde og slukke en GPS skal have relation til videnskab, skal der altså noget med virkemåde og forsøg på bordet!