Sådan påvirker den daglige kop kaffe din sundhed
Kaffe sænker risikoen for at udvikle type 2-diabetes, Parkinsons, Alzheimers, depression … Listen er lang. Men forfatteren bag en populær kafferapport maner til besindighed: Der er også tilfælde, hvor kaffen er knap så god for os.
Forskerne kunne konkludere, at man skal være varsom med kaffeindtaget, hvis man har angst, er gravid eller optager for lidt calcium gennem sin mad. (Foto: <a href="http://www.shutterstock.com/pic-129230165/stock-photo-girl-and-coffee-in-the-morning.html?src=rG72t1-RvE_DHS3s6qbTkg-1-58" target="_blank">Shutterstock</a>)

De fleste af os har prøvet det i hvert fald én gang i løbet af livet. Mange af os gør det næsten hver dag. En del kan slet ikke leve uden. Måske gør du det lige nu?

Det er selvfølgelig danskernes yndlingssport - at hælde kaffe i gabet - vi snakker om. Og det er ikke en underdrivelse at sige, at vi danskere elsker kaffe; faktisk har vi sikret Danmark intet mindre end en fjerdeplads i kaffeforbrug pr. indbygger på globalt plan. Af samme grund besluttede Vidensråd for Forebyggelse sig sidste år for at udgive en rapport, som samlede al eksisterende forskning af relevans om kaffe og en række vigtige folkesygdomme. Og det var et budskab, vi kunne lide: Kaffe er sundt!

Men – der er altid et men. Der er også tilfælde, hvor kaffen er knap så god for os, og i øvrigt ved vi slet ikke, hvorfor kaffe er sund. I det følgende får hovedforfatteren lov til at uddybe pointerne i kafferapporten:

»Det var vigtigt for os at få punkteret nogle af de myter, der har været omkring kaffe, og det har vi gjort. Kaffe giver for eksempel ikke kræft eller bøvl med hjertet. Men der er også situationer eller tilstande, hvor man skal være lidt varsom med kaffeindtagelsen, og man skal passe på, at det ikke bare bliver en positiv salmesang om kaffens gavnlige effekter,« siger professor og overlæge Kjeld Hermansen.

Onsdag d. 3. december afholdt Videnskab.dk en livechat-session med Kjeld Hermansen og hans kollega Kirstine Krogholm, hvor de svarede på alle læsernes spørgsmål om kaffe, sundhed og sygdom. Du kan se alle spørgsmål og svar nederst i denne artikel.

Her kan kaffe komme dig til gavn

I rapporten gik nogle af de mest positive konklusioner på, at moderate mængder kaffe kan have sundhedsfremmende effekter. Tre-fire kopper dagligt er forbundet med:

  • En nedsat risiko for at udvikle type 2-diabetes og Parkinsons sygdom med hele 25 procent.
     
  • Den sorte drik kan desuden reducere risikoen for blodprop og blødning i hjernen med 10 procent.
     
  • Sidst men ikke mindst ser den også ud til at have en gunstig effekt på Alzheimers og depression.

»Faktisk er der i rapporten en række studier, som antyder, at nogle kræftformer ikke udvikles i samme grad, som hos os dem der ikke indtager kaffe,« siger Kjeld Hermansen, der til daglig arbejder ved Institut for Klinisk Medicin og Medicinsk Endokrinologisk Afd., Aarhus Universitetshospital.

Fakta

Danskerne drikker tre til fire kopper kaffe om dagen – 86 procent af alle mænd og 76 procent af alle kvinder drikker kaffe.

Vi har et stigende forbrug af kaffe med alderen.

Kilde: Vidensråd for Forebyggelse

Men her begynder det at svinde ind med de bastante udmeldinger. For selvom rapportens datagrundlag er meget stort, og ingen lignende danske undersøgelser har medtaget så mange aspekter som denne, så er der stadig ikke tale om sikre beviser på kræftområdet, fortæller han: »Der er tale om antydninger og indicier, så der mangler mere forskning på dette område.«

Gravide og angstlidende: Pas på med kaffen

Og der var da også mere nedslående konklusioner at finde i rapporten ’Kaffe, sundhed og sygdom’, punkter hvor forskerne maner til forsigtighed: Blandt dem var, at man skal være varsom med kaffeindtaget, hvis man har angstneurose, er gravid eller indtager for lidt calcium med maden.

  • For de, der i forvejen lider af en angstlidelse, kan koffein i kaffe have en angstfremkaldende virkning.
     
  • For de gravide gælder det, at man højst bør drikke tre kopper koffeinholdige kaffe om dagen. Det er muligt, at et større forbrug kan være skadeligt for graviditeten.
     
  • For mennesker med lavt calciumindtag kan koffein være en dårlig idé, fordi den øger kalkudskillelsen i urinen og derfor kan være med til at øge risiko for knoglebrud og knogleskørhed.

Hvad man især skal være opmærksom på ved ovenstående punkter er dog nøgleordet ’koffein’, understreger Kjeld Hermansen. Et af de helt springende punkter i den nuværende forskning på området er nemlig, at man i mange rapporter kun har undersøgt effekten af koffein – og sat lighedstegn ved kaffe.

Vi ved ikke, hvorfor kaffe er sund

Spørgsmålet er, hvad man mener, når man taler om ’kaffe’. Er det koffeinen, der henvises til? Eller er det den helhed af flere hundrede bioaktive stoffer, som kaffedrikken indeholder, og som man formentlig aldrig vil kunne undersøge effekten af til bunds hver for sig?

»Det er vigtigt at huske, at når man siger ’kaffe’, så er det en drik, der indeholder rigtig mange stoffer. Og hvad det er for stoffer eller kombinationer af stoffer, der har en positiv effekt, det ved vi faktisk ikke,« siger Kjeld Hermansen. Den positive sammenhæng mellem kaffe og type 2-diabetes ses eksempelvis også, når man drikker koffeinfri kaffe - hvilket tyder på, at det ikke nødvendigvis er koffeinen, der er det sunde i vores elskede kaffedrik. 

Hvis man skulle vise en sikker effekt af de bioaktive stoffer, ville det kræve store interventionsstudier og kontrolgrupper, hvor man undersøge de enkelte stoffer hver for sig, fortæller han. Det ville være enormt vanskeligt, dyrt og omfattende.

»De studier, vi har om kaffe på nuværende tidspunkt, er fortrinsvis observationsstudier, altså store befolkningsundersøgelser, hvor man ikke kan sige noget sikkert om årsag og virkning.«

Kaffe er ikke bare kaffe

Den mest positive effekt opnår man ved at drikke tre til fire kopper kaffe om dagen, men vi ved ikke, hvordan effekten er ved meget store mængder.

Professor Kjeld Hermansen, Aarhus Universitet

Enhver ægte kaffenyder vil desuden kunne nikke genkendende til, at kaffe ikke bare er kaffe. Der er stor forskel på, om man taler om stempelkaffe, filterkaffe eller pulverkaffe. Og måske er der også forskel på de sundhedsfremmende effekter, alt efter hvilken kaffe der er tale om.

»Vores viden stammer først og fremmest fra den gamle kaffe, som har været gennem et filter – vi ved ikke ret meget om de mere moderne kaffeformer som cappucino, caffe latte og nescafe, også kendt som 'instant coffee',« fortæller Kjeld Hermansen og understreger desuden, at der ikke findes data til at dokumentere effekterne ved større mængder kaffe, hvad enten der er tale om 'gammel' eller 'ny' kaffe.

»Vi har ikke sikre data for mere end otte kopper kaffe om dagen, men du kan ikke slutte, at jo mere kaffe, du drikker, jo sundere er det. Den mest positive effekt opnår man ved at drikke tre til fire kopper kaffe om dagen, men vi ved ikke, hvordan effekten er ved meget store mængder.«

Vidensråd for Forebyggelse planlægger at kigge på rapporten igen om nogle år og holde dens konklusioner op mod den forskning og de resultater, der er kommet på området i mellemtiden.

 

Her kan du læse alle læsernes spørgsmål og kaffe, sundhed og sygdom, og Kjeld Hermansen og Kirstine Krogholms besvarelser fra en times direkte livechat på Videnskab.dk: