Hold fiskeolie væk fra sukker
Ny forskning viser, at fiskeolie mister sine gode egenskaber og feder langt mere, hvis det bliver spist sammen med sukker. Derfor bør vi undgå at spise kosttilskuddet lige inden desserten om aftenen.

Vi har i årevis fået tudet ørerne fulde af kostråd om at holde os sunde ved at spise rigeligt med fisk og fiskeolie, f.eks. i form af piller eller kapsler, som typisk bliver spist sammen med det store måltid om aftenen.
Nu indikerer ny dansk/norsk forskning, at sådan en vane er langt mindre sund, end man skulle tro. Effekten af fiskeolie ser nemlig ud til at være styret af, hvilken mad du i øvrigt putter i munden.
Ved hjælp af forsøg på mus og rotter har forskere fra Københavns Universitet - i samarbejde med Nasjonalt Institutt for Ernærings- og Sjømatforskning (NIFES) i Norge - fundet ud af, at fiskeolie gør mus og rotter fede, hvis de vel at mærke spiser den sammen med en god portion sukker.
Sukker påvirker sunde olier
Fakta
VIDSTE DU
Mus skal spise syv gange mere for at tage et gram på, når de spiser planteolie sammen med protein, end de skal, når de spiser planteolie sammen med sukker.
Opdagelsen overrasker professor Karsten Kristiansen, som har ledet undersøgelsen.
»Vi havde forventet, at fiskeolierne ikke ville være fedmefremkaldende. Men det ser ud til, at de gunstige effekter, som man ofte ser ved fiskeolier, bliver påvirket af, hvor meget kulhydrat, man hælder indenbords ved siden af. Det kommer bag på os,« siger Karsten Kristiansen, professor i molekylærbiologi og institutleder ved Biologisk Institut, Københavns Universitet (KU).
Jo mere, des værre
Forsøgene giver ingen klar vished om, hvor meget kulhydrat man kan spise, før det går ud over den gavnlige effekt fra de polyumættede fedtsyrer i olier, men ifølge Karsten Kristiansen er tendensen klar: Jo mere sukker, man får ind, des værre går det.
Fakta
VIDSTE DU
Fiskeolier stabiliserer hjerterytmen og nedsætter risikoen for blodpropper og hjerte-karsygdomme.
Derudover hjælper de muligvis mod gigt, forhøjet blodtryk, udviklingen af kræftceller og for højt kolesterolindhold i blodet.
»Vi kan se, at effekten afhænger af dosis, men det er svært at sætte en grænse. Vi har været nede på at give 13 procent sukker til mus og rotter. Det er egentlig ikke så meget, men det er nok til, at fedtet begynder at akkumuleres og giver anledning til flere og større fedtceller,« fortæller Karsten Kristiansen.
Samme resultat med planteolie
Den nye forskning viser samme resultat som en tilsvarende undersøgelse af planteolier.
Forskernes tidligere arbejde har vist, at majsolie næsten ikke feder, når det bliver givet til mus og rotter sammen med protein. Til gengæld sætter majsolie sig direkte på sidebenene, når det bliver givet sammen med sukker.
Karsten Kristiansen understreger, at man ikke kan sætte direkte lighedstegn mellem mus, rotter og mennesker, men man kan sandsynligvis bruge resultaterne som en pejling af, hvordan vores kroppe fungerer.
Fiskeolie om morgenen
Professoren anbefaler, at vi fortsætter med at spise vores fiskeolie, men at vi undgår at gøre det på tidspunkter, hvor vi drikker cola eller kaster os over desserten, slikskålen eller en god kage til kaffen.
»Jeg spiser selv fiskeolie, og jeg mener klart, at der er rigtigt mange gode argumenter for det, men jeg tror faktisk, det kunne være rigtigt godt at tage det om morgenen, hvis man ikke spiser en masse sukker på sine havregryn. På den måde har jeg svært ved at se, at det skulle være skadeligt, tværtimod,« vurderer Karsten Kristiansen
Resultaterne fra undersøgelsen af kostens påvirkning af effekter af fiskeolie er endnu ikke offentliggjort i et tidsskrift. Det tilsvarende studie på majsolie blev publiceret i Journal of Biological Chemistry i 2008.
Forskningen er bl.a. lavet af dr. Lise Madsen fra KU og NIFES. Den støttet af Det Strategiske Forskningsråd og indgår som en del af arbejdet ved det danske center for fedmeforskning, DanORC.
Relaterede artikler
Seneste fra Krop & Sundhed
-
Forsker: Fisk er måske slet ikke sundt for hjertet
18. juni 2013 kl. 14:21Ny forskning tyder på, at en fiskerig kost stik mod den traditionelle opfattelse ikke forhindrer blodpropper. Studiet møder dog skarp kritik fra andre danske forskere. -
Mælkesyre kan trigge nye hjerneceller
18. juni 2013 kl. 11:43Hverken motionister eller aktive idrætsfolk elsker mælkesyre. Men nye forsøg viser, at stoffet er så vigtigt, at det kan være med til at danne nye nerveceller i hjernen. -
Forståelse af eget kropsbillede skal hjælpe smertepatienter
18. juni 2013 kl. 09:01PODCAST: Forskere fra Interacting Minds Center på Aarhus Universitet håber, at man vil kunne hjælpe patienter med kroniske smerter. Det skal gøres ved at gå ind og påvirke deres eget kropsbillede.
Mest læste på Videnskab.dk
-
16/06
-
14/06
-
13/06
-
18/06
-
13/06
-
17/06
-
17/06
-
17/06
-
13/06
-
18/06
Det læser andre lige nu
-
Matematik bliver til filmmagi
28. april 2010 kl. 14:20 -
Findes der fotografisk hukommelse?
5. februar 2010 kl. 11:11 -
Kæmpe ring om Saturn
8. oktober 2009 kl. 03:42
Spørg Videnskaben
-
Hudkræft: Kunne vi bedre tåle solen i gamle dage?
17. juni 2013 kl. 12:35 -
Hvorfor får man vokseværk?
16. juni 2013 kl. 09:44
Abonner på vores nyhedsbrev
Seneste nyheder
Seneste kort nyt
-
10:29
-
10:20
-
10:01
-
09:44
-
09:32
Mest sete video
-
Rygter: Rotte fundet på Mars
10. juni 2013 kl. 13:56 -
Havbunden flyder med skrald
10. juni 2013 kl. 10:34 -
Mand med alien-hånd kan ikke styre sine bevægelser
17. juni 2013 kl. 13:36
Seneste kommentarer
-
Af Kim Kaos for 6 timer 48 minutter siden
[Sundhedskampagner fejler – kan nudging hjælpe?]
-
Af Flemming Rickfors for 12 timer 9 minutter siden
[Sundhedskampagner fejler – kan nudging hjælpe?]
Seneste blogindlæg
-
Et ekko af Irak: Litteraturens traumatiserede soldater
Af Thomas Ærvold Bjerre, Lektor i Amerikanske Studier ved Institut for Kulturvidenskaber, SDU -
Besøg hos landmænd fremmer elevers nysgerrighed og engagement
Af Pernille Malberg Dyg, Lektor, ph.d. og cand.tech.soc.
På forsiden lige nu
Seneste nyheder
Abonner på vores nyhedsbrev
| Videnskab.dk | Redaktion | Oversigt | Abonnér |
|---|---|---|---|
| Trekronergade 26 | Ansvarshavende chefredaktør: | Om Videnskab.dk | RSS feed |
| DK-2500 Valby | Vibeke Hjortlund | Ansatte på Videnskab.dk | |
| Tlf: 70 70 17 88 | redaktionen@videnskab.dk | Privatlivspolitik | YouTube |
© Ophavsretten tilhører Videnskab.dk





















Fiskeolie og slankekur
Jeg er selv stor tilhænger af fiskeolie og bruger en del af det selv. Syntes det virker godt på min krop når jeg løber meget plus det buster også min
<a href="http://www.24hdiet.com/slankekur">Slankekur</a>
Fiskeolie og smag
Personligt følger jeg med i forskningen omkring fiskeolie og smag. Den danske forsker Charlotte Jacobsen fra DTU-Fødevareinstituttet har netop modtaget den prestigefyldte fransk pris La Médaille Chevreul for sin forskning i at bruge omega-3 fiskeolie i fødevarer, hvor hun især fokuserer på smagen af fiskeolie. Resultaterne er meget lovende og kan føre til en bedre smag af fiskeolien.
Fiskeolie og birkesød
Det bliver spændende at se hvilke resultater Lise Madsen kommer frem med. Jeg er selv stor tilhænger af fiskeolie og sukker i form af birkesød - spørgsmålet er så om birkesød også ind under kategorien sukker.. Det ved jeg ikke rigtig nok om endnu - til at vurdere..
For nu er det kun sukker
Kære Claus og andre interesserede,
Studierne er lavet på rent sukker. Det er for tidligt at sige noget om, hvorvidt resultatet kan bredes ud til at gælde kulhydrater generelt, men dr. Lise Madsen fra Københavns Universitet/Nasjonalt Institutt for Ernærings- og Sjømatforskning i Norge, som er hovedaktør i undersøgelserne, er i gang med at undersøge det.
Hun håber, at studierne er færdige i løbet af foråret 2010. Derefter kan I formentlig læse om dem her på videnskab.dk :-)
De bedste hilsner,Thomas, videnskab.dk
SV:Kulhydrater eller kun sukker?
Hvis du læser det sidste afsnit burde svaret vist give sig selv. Her citeres professoren for at det ville være en god idé at spise sin fiskeolie om morgenen, hvis man undlader sukker på sine havregryn og udover en masse gode fibre optager kroppen jo også kulhydrater fra havregryn.
I artiklen bruges sukker og det bredere begreb kulhydrater lidt i flæng. Det kunne være interessant at vide om det kun er sukker man skal holde adskildt fra fiskeolien eller også stivelse. Det sidste får vi jo fra kartofler, ris mm. som næsten altid er en del af måltidet.
Kulhydrater eller kun sukker?
I artiklen bruges sukker og det bredere begreb kulhydrater lidt i flæng. Det kunne være interessant at vide om det kun er sukker man skal holde adskildt fra fiskeolien eller også stivelse. Det sidste får vi jo fra kartofler, ris mm. som næsten altid er en del af måltidet.