Opdatering 25. juli 2020: Animationen virker ikke i længere i browseren, men kan downloades og køres lokalt på computeren (Windows-version).
Animation: Arnfinn Christensen, forskning.no
Brændselsceller har mange funktioner.
Den mest almindelige er som brændstof i biler. Håbet er, at de dyre brintbiler kan blive billigere fremover og masseproduktion af brintbiler er på vej: Toyota har annonceret, at de vil lancere deres første brintbil i 2015.
En lille færge på brændselsceller
I den norske by Bergen har de en lille færge, som sejler på brændselsceller. MF Vågen sejler effektivt, men roligt frem og tilbage. Brændselscellerne producerer elektricitet fra brint og fremdriften sikres af en elektrisk motor.
Projektleder Thomas Ryberg er optimistisk. Han mener, at brændselsceller har fremtiden foran sig:
- Teknologien vil ikke give noget udslip af nitrogenforbindelser,
- ingen støj og
- brændstofomkostningerne kan formentlig reduceres med 30 procent.
Danskere bruger teknologien til cykler
Også cykelister får hjælp fra brændselscellen. Et dansk firma har videreudviklet og tilpasset teknologien til brug på cykler, der bliver udsat for stød, vibrationer og regn.
Brændselscellen giver energi til wattmåleren, pulsuret og alle de andre dimser, som en cyklist har behov for og mere til. Samme firma har lavet batterier til høreapparater, hvor det er vigtigt at få flere funktioner ind uden at øge størrelsen på batterierne.
Men også de største fartøjer kan bruge brændselsceller. For mere end 10 år siden udviklede Boeing det første bemandede brændselscellefly med plads til en person og 25-kilowatt celler.
© forskning.no Oversat af Anna Bestle