Danskere løser årtier gammelt kvantemekanisk problem
Danske forskere jubler. Nu kan de endelig beregne, hvordan atomer opfører sig i den virkelige verden.

Skal man regne på atomers indbyrdes påvirkninger, skal man holde tungen lige i munden. Det har danske forskere haft og fundet en løsning på et kvantemekanisk problem, der har eksisteret siden 1930'erne. (Foto: <a href="http://www.shutterstock.com/cat.mhtml?lang=da&language=da&ref_site=photo... target="_blank">Shutterstock</a>)

Inden for den mikrofysiske verden og kvantemekanikken har det siden kvanteteoriernes fødsel været meget svært for forskere at regne ud, hvordan enkelte atomer opfører sig i forhold til hinanden.

Forskerne har kunnet lave teoretiske beregninger på papir, men det har knebet gevaldigt med at overføre det til den virkelige verden.

Nu har danske forskere fundet en formel til, hvordan de kan inkludere den virkelige verden i deres beregninger.

Formlen hjælper blandt andet forskerne med at regne ud, hvordan transport af information fra atom til atom kan optimeres. Det er en af nødvendighederne, hvis vi en dag vil lave kvantecomputere.

»Problemet har været at beregne, hvornår atomerne gør det ene eller det andet i den virkelige verden. Vi har kunnet beregne det i teorien, men når vi laver eksperimentelle forsøg og putter data ind i eksisterende modeller, går det galt. Det problem har vi endelig løst,« fortæller en af forfatterne bag studiet, lektor Nikolaj Thomas Zinner fra Institut for Fysik og Astronomi på Aarhus Universitet.

Den danske formel, der løser forskernes problem fra 1930'erne, lige efter kvantemekanikkens fødsel, er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature Communications.

LÆS OGSÅ: Danske forskere viser en ny vej mod kvantecomputere

Studie gør forskere klogere

Anders S. Sørensen, som er professor i teoretisk kvanteoptik ved Niels Bohr Institutet, har ikke deltaget i det nye danske studie, men han har læst det og synes, at det er meget interessant.

»Det er interessant, fordi det giver os et værktøj til at regne på noget, som vi ikke har kunnet regne på førhen. Studiet gør os klogere, og det løser et problem, som vi har haft meget svært ved at løse,« lyder roserne fra Anders S. Sørensen.

Derfor er noget jern magnetisk, mens andet ikke er

Hvad forskerne præcis har fundet ud af, er bedst forklaret med et eksempel:

Forestil dig en lang række atomer, der sidder som perler på en snor.

Alle atomer har et såkaldt magnetisk moment, det vil sige en magnetisk retning eller 'spin', der enten peger op eller ned. Det er en basal egenskab, som mange atomer har.

Atomernes samlede magnetiske moment afgør, om det materiale, som atomerne udgør, er magnetisk eller ej.

1. Hvis alle atomernes spin peger i samme retning, er materialet ferromagnetisk (det vil sige magnetisk)
  2. Hvis hvert andet atom eksempelvis peger op, og hver andet peger ned, er materialet antiferromagnetisk (atomerne arrangerer sig på en bestemt måde, så materialet ikke er magnetisk).

På den måde kan ét stykke jern være magnetisk, mens et andet stykke jern ikke er magnetisk. Atomernes samlede spin afgør, om jernet er det ene eller det andet.