Danmark skal være med til at bygge verdens største teleskop
Danmark er gået med i et europæisk samarbejde om at bygge verdens største teleskop 'European Extremely Large Telescope'. Byggeriet går allerede i gang senere i år.

Sådan vil E-ELT sandsynligvis komme til at se ud, når det står færdigt. (Kilde: ESO)

Danmark har været medlem af organisationen det Europæiske Syd Observatorium (ESO) siden 1967. ESO har stået for opførelsen af og observationer med nogle af verdens største og mest avancerede teleskoper.

Det nye European Extremely Large Telescope (E-ELT) vil veje 4.000 tons og vil med sit næsten 40 meter store spejl blive verdens største teleskop, der observerer i optiske bølgelængder, dvs. det lys, vi mennesker kan se.

ELT giver langt skarpere billeder end Hubble

Billederne som astronomerne vil få fra E-ELT, vil blive 10 gange skarpere end de billeder, vi i dag får fra Hubble Space Telescope (HST), og fordi teleskopet kan opfange mere lys, vil man kunne se to gange så langt tilbage i tiden som HST, der i dag har rekorden.

Derved kan astronomerne måske se tilbage til den tid, hvor man mener, at de første stjerner og galakser blev dannet.

European Extremely Large Telescope klar i 2023

Teleskopet kommer til at ligge på toppen af den tre kilometer høje bjergtop Cerro Amazones i det nordlige Chile.

Men selvom byggeriet allerede går i gang senere i år, vil teleskopet først stå klar omkring år 2023, da det er vanskeligt at producere de dele, teleskopet skal bruge, og mindst lige så vanskeligt at arbejde ved de store højder, hvor teleskopet skal ligge.