Vild video: Se NASA's smukke visualisering af atmosfæren
Bittesmå luftbårne partikler som støv, røg og havsalt bliver kastet rundt af den atmosfæriske cirkulation.

Visualiseringen bygger på data fra NASA's satellitter, kombineret med computersimulerede matematiske modeller. Du kan se farvekoderne i bunden af videoen. Røgen er hvid, havsalten er blå og støvet brunt. (Video: Matthew R. Radcliff (USRA) mfl.)

Atmosfæren.

Selvom du sidder midt i den, vil du aldrig rigtig kunne få overblik over den fra din ydmyge plads på Jorden.

Men takket være NASA kan vi nu få et meget klart billede af, hvordan den bevæger sig flere kilometer over vores hoveder.

NASA har nemlig, på baggrund af data fra deres satelliter og computersimulerede matematiske modeller, strikket en visualisering sammen, der viser, hvordan atmosfæren bevæger sig.

Visualiseringen afslører, hvordan forskellige høj- og lavtryk skaber lodrette og vandrette strømninger i atmosfæren, der får den til at hvirvle mikroskopiske partikler over klodens vand og land.

Naturfænomener set fra oven

Som det kan ses i videoen øverst, giver de avancerede værktøjer, man har brugt, et oveblik over nogle voldsomme naturkrafter.

Du kan for eksempel se, hvordan havsalten, der er inddampet fra havet, udvikler sig og sætter gang i orkan-sæsonen på den amerikanske østkyst.

Ligesom du kan se, hvordan støvet fra Sahara bliver taget med af en storm og flyttes fra Afrika til Amerika.

Læg også mærke til, hvordan Orkanen Ofelie bevæger sig mod nordøst og flytter støv fra Sahara og røg fra skovbrandene i Portugal hele vejen til Storbritannien.