Nomineret til Årets Danske Forskningsresultat: Sennep kan overtage raps' plads på oliehylden
Danske forskere har lavet en sennepsplante, der måske kan løse verdens mangel på vegetabilsk olie. Skal det være Årets Danske Forskningsresultat 2017? Se videoen, og stem i bunden af artiklen.

Det tredje nominerede studie til Årets Danske Forskningsresultat 2017 har fundet ud af at fjerne giftstoffer fra sennepsplanten. (Video: Videnskab.dk)

Verden hungrer efter vegetabilsk olie, som i dag ofte laves af rapsplanter. Problemet med raps er dog, at den ikke kan dyrkes i tørre og varme områder, og derfor har forskere ledt efter alternativer til den følsomme plante.

En af mulighederne er sennepsplanten, som desværre indeholder giftstoffer, der gør planten uspiselig og ubrugelig til olieproduktion.

Nu er det lykkedes danske forskere at fjerne giftstofferne fra sennepsplanten. Den opdagelse kan betyde, at vi potentielt snart kan finde en løsning på oliemanglen.

Opdagelse kan også bruges til foderproduktion

Udover, at teknikken kan bruges til at lave vegetabilsk olie, kan den formentlig også bruges til produktion af dyrefoder.

Restproduktet fra olieproduktionen, den såkaldte ‘protein-kage’, indeholder nemlig store mængder protein, som kun kan benyttes, hvis giftstofferne i sennepsplanten fjernes.

I dag er vi nødt til at importere store mængder sojaprotein fra Sydamerika til produktionen af dyrefoder, men med den nye opdagelse kan vi udnytte en ressource, vi allerede har lige for hånden.

Årets Danske Forskningsresultat
  • Videnskab.dk's forskningspris.
  • Nominerede resultater vælges ud af Videnskab.dk's redaktion.
  • Prisdysten afgøres ved en læserafstemning, som slutter 2. januar 2018.
  • Læs mere om prisen og kriterier for indstillingerne her.

Giftstoffer beskytter planten

Udfordringen med at fjerne giftstoffer, såkaldte glucosinolater, fra sennepsplanten er blandt andet, at planten faktisk bruger stofferne til at forsvare sig mod planteædende dyr, insekter og angreb fra mikroorganismer.

Giftstofferne er altså dem, som gør planten ubrugelig til olieproduktion, men samtidig også dem, som gør planten mere robust end eksempelvis raps.

Derfor måtte forskerne finde en måde at fjerne glucosinolater fra selve frøene, som bruges til olieproduktion, men samtidig bevare giftstofferne i plantens blade, stængler og rødder.

For at løse det problem identificerede forskerne de transportproteiner, som fører giftstofferne ud til frøene. Efter at have blokeret for transporten til frøene, stod forskerne tilbage med en sennepsplante, som nu var brugbar til olieproduktion.

Formentlig kan planten allerede sås på markerne om 2-3 år.

Studiet er nomineret til Årets Danske Forskningsresultat 2017, og du kan læse mere om det i den oprindelige artikel her på Videnskab.dk.

Herunder kan du også læse om de andre ni nominerede og afgive din stemme til den forskergruppe, som, efter din mening, har fortjent at vinde Årets Danske Forskningsresultat 2017.

Forskerne bag resultatet:

Barbara Ann Halkier, Hussam Hassan Nour-Eldin, Svend Roesen Madsen, Steven Engelen, Carl Erik Olsen, Jonathan Sonne Andersen, David Seynnaeve, Thalia Verhoye, Rudy Fulawka, Peter Denolf

DynaMo Center, Department of Plant and Environmental Sciences, University of Copenhagen
Copenhagen Plant Science Center, Department of Plant and Environmental Sciences, University of Copenhagen.
Bayer CropScience NV, Innovation Center, Zwijnaarde, Belgium.
Bayer CropScience Inc., Seed Quality Lab, Saskatoon, Saskatchewan, Canada.

Videnskab.dk's manifest