NASA's helikopter lykkes med historisk flyvning på Mars
Det er første gang, menneskeheden foretager motordrevet flyvning på en anden planet.

Her kan du se eller gense NASA's forskere og ingeniører, mens de fulgte den historiske flyvetur fra kl. 12.15 til kl. 13.00 dansk tid. (Video: NASA)

Opdateret kl. 12.53:

I 1903 foretog brødrene Wright historiens første motordrevne flyvning i en flyvemaskine tungere end luften.

I dag har NASA nået en lignende milepæl på Mars.

NASA har netop bekræftet, at Mars-helikopteren Ingenuity lykkedes med at foretage den første kontrollerede, motordrevne flyvning på en anden planet.

NASA's ingeniører analyserede for rullende kameraer den data, der bekræftede, at Ingenuity først lettede, derefter svævede i tre meters højde og til slut landede på Mars igen - helt efter planen.

I videoen foroven eller i NASA's tweet herunder kan du se ingeniørernes reaktioner, da de afgørende informationer fra Mars tikkede ind på computerskærmene.

Det første billede ankom, få sekunder efter den succesfulde flyvning blev bekræftet. Her har Ingenuity taget et foto oppefra og ned på sin egen skygge:

Ingenuity Mars skygge

Ingenuity svævede kortvarigt i tre meters højde. (Foto: NASA Jet Propulsion Laboratory)

En lille helikopter får stor opmærksomhed

Luftfartøjet, der har fået hele rumfartsverdenens opmærksomhed i dag, er den lille helikopter Ingenuity, som har fået et lift til den røde planet af robot-bilen Perseverance.

Under flyvningen stod Perseverance nogle meter derfra og filmede de afgørende sekunder. Se videoen her:

Inden dagens store begivenhed havde Ingenuity stået på Mars' overflade i et par uger og overlevet de bidende kolde nætter.

Efter planen skulle den have foretaget sin jomfruflyvning for flere dage siden, men et softwareproblem satte en stopper for forsøget.

Tynd luft stiller store krav

Men da problemerne blev løst, besluttede NASA sig for at udføre det historiske eksperiment denne mandag, 19. april 2021.

På grund af den lange afstand fra Mars er signalerne til og fra Jorden forsinkede, og derfor var hele flyvningen programmeret på forhånd, så Ingenuity skulle flyve helt af sig selv.

Det var dog langt fra sikkert, at det ville lykkes for Ingenuity at komme helskindet igennem forsøget, for helikopteren var på en særdeles svær opgave, fordi omstændighederne er så anderledes på Mars.

Mars’ atmosfære er 100 gange tyndere end Jordens, og derfor er Ingenuity designet til at være meget let og med meget større og hurtigere rotorblade, end hvad der er nødvendigt herhjemme - også selvom den mindre tyngdekraft på Mars hjælper lidt.

Her på Jorden vejer Ingenuity blot 1,8 kilogram, og den har fire rotorblade med et spænd på i alt 1,2 meter, som roterer 2.400 gange i minuttet. Ingenuity har også to kameraer ombord.

Den første af fem flyvninger

Selvom robotbilen Perseverance, der landede på Mars 18. februar 2021, er mest kendt, er det den lille makker Ingenuity, der spiller hovedrollen i Mars 2020-missionens første tid.

Det er planen, at den skal forsøge at flyve op til fem gange i løbet af den næste måned.

I første omgang skulle den dog kun lette lige opad og svæve i 39 sekunder i 3 meters højde.

Det lyder måske ikke så imponerende, men husk, at Wright-brødrenes første flyvning her på Jorden for 117 år siden også kun var en sviptur på få sekunder.

Du kan i denne video se animationer af, hvordan flyvningen var planlagt til at foregå:

Lær Ingenuity at kende. (Video: NASA)

Artiklen blev oprindeligt publiceret 19. april kl. 11.09 og er opdateret kl. 12.53, efter landingen lykkedes.