DART ramte plet: (Gen)oplev nattens torpedering af asteroide
Med missionen er NASA i gang med at teste, hvordan vi beskytter os mod ødelæggende asteroider med kurs mod Jorden.

(Opdateret tirsdag 27. september kl. 6:30)

Det lykkedes i nat NASA at styre en rumsonde direkte ind i en asteroide med over 22.000 km i timen i forsøget på at ændre asteroidens kurs.

Kollisionen mellem rumsonde og asteroide fandt som planlagt sted klokken 1.14. Du kan se hele forløbet i udsendelsen herover.

Herunder kan du gense sammenstødet via det såkaldte DRACO-kamera, der sad på rumsonden og guidede den frem mod asteroiden.

DRACO sendte ét billede per sekund til Jorden, og du ser altså begivenhederne optaget i realtid. Efter sammenstødet går skærmbilledet i sort, fordi signalet forsvinder. (Video: NASA)

Tæt på sammenstødet fremstår skærmen sort med et enkelt lyspunkt. Punktet er asteroidesystemet Didymos, som består af den større asteroide, Didymos, og den mindre Dimorphos, der kredser om den store.

Frem mod sammenstødet bliver lyspunktet større, og til sidst kan du se detaljerede optagelser af asteroiderne, inden skærmen bliver rød, når sonden rammer.

Du kan også scrolle gennem nattens live-opdateringer fra NASA på Twitter:

Fremtidens beredskab

Missionen, der har fået navnet DART (Double Asteroid Redirection Test), har for første gang nogensinde testet teknologi, der har til formål at beskytte os mod asteroider eller kometer med kurs mod Jorden.

Asteroiden Dimorphos, der er målet for DART-missionen, udgør ikke en trussel mod Jorden, men skaber gunstige muligheder for at teste, om teknikken fungerer.

I artiklen ‘KAPOW!%! I nat smadrer rumsonde ind i asteroide’ kan du læse meget mere om tannkerne bag den historiske mission. Du kan også få danske forskeres svar på, hvorfor et beredskab mod objekter fra rummet er nødvendigt.