Find ud af, hvor meget dine tarmbakterier betyder for krop og sind
En stigende mængde forskning peger på, at tarmbakterier har stor indflydelse på vores sundhed og udvikling af sygdomme - selv vores personlighed kan tilsyneladende styres af bakterier fra tarmen. Hvordan hænger det sammen? Stil dine spørgsmål til forskerne fra klokken 13-14.
Tarmbakterier sygdomme fedme diabetes

I de senere år har en stigende mængde undersøgelser peget på, at tarmbakterier har indflydelse på, om vi udvikler en lang række lidelser. (Foto: Shutterstock)

Diabetes, ADHD, fedme, alkoholisme, allergi, autisme ...

I artiklen 'Hvordan påvirker bakterier i tarmen din personlighed og sundhed?' har vi samlet nogle af de vigtigste forskningsresultater på området til dig.

Her kan du blandt andet læse, at tarmforskere er gået så vidt som til at konkludere, at bakterier i tarmen kan have indlfydelse på vores psyke og personlighed.

Kan jeg selv påvirke min tarmflora?

Vores øgede viden om bakterier i endetarmen har også ført til deciderede lortetransplantationer - forskerne har simpelthen transplanteret afføring fra raske til syge mennesker med udgangspunkt i hypotesen om, at den rette cocktail af tarmbakterier kan afhjælpe visse lidelser.

Men har tarmbakterierne virkelig så stor magt over os? Kan en transplantation af afføring virkelig gavne vores helbred? Og kan vi selv gøre noget for at forbedre vores tarmflora - og dermed vores sundhed?

Det og meget mere kan du få svar på, når to kompetente forskere stiller op til livechat om tarmbakterier og sundhed i dag, torsdag den 18. december 2014, mellem klokken 13 og 14.

Videnskab.dk's julekalender - tryk på en julekugle