Forskere fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet har fundet opskriften på, hvordan kartoffelindustrien kommer ud af dårlige tider med svigtende salg.
»Helt basalt handler det om, at der skal udvises større tillid mellem alle aktører i branchen,« siger Lars Esbjerg, lektor ved MAPP fra Aarhus School of Business and Social Sciences, Aarhus Universitet, i en pressemeddelelse.
»Uden den når kartoffelindustrien aldrig frem til et øget samarbejde, bedre forståelse for forbrugernes behov og fornyelse, som er nøglerne til at optimere kartoflernes kvalitet og appel over for forbrugerne,« forklarer han.
Sammen med forskere fra Det Jordbrugsvidenskabelige Fakultet ved Aarhus Universitet og Det Biovidenskabelige Fakultet fra Københavns Universitet, har Lars Esbjerg gennemført et forskningsprojekt, som bl.a. har fokuseret på, hvad der kan få forbrugerne til at købe og spise flere sunde gourmetkartofler til gavn for deres almene sundhed.
Projektet har været støttet med 6,7 mio. fra Det Strategiske Forskningsråd.