KORT NYT FRA UDLANDET
Luften, vi hver dag indånder, bliver mere forurenet af diesel-biler, end man hidtil har troet.
Forskere har fundet ud af, at den os, der kommer ud af udstødningsrøret på dieseldrevne biler og lastbiler, indeholder langkædede kulbrinter. Kulbrinten danner farlige gasser, der lukkes ud i den friske luft som uforbrændte diesel-dampe.
Indholdet af disse kulbrinter er blevet holdt skjult for offentligheden i bilfabrikanternes data, skriver bbc.com.
»Hvad vi har fundet ud af er, at der faktisk er en masse uforbrændt materiale fra diesel, som vi ikke har set før. Det har helt sikkert været skjult indtil nu,« siger hovedforfatter til studiet Dr. Jacqueline Hamilton fra the University of York til bbc.com.
Han har i samarbejde med sine kollegaer målt luften i Englands hovedstad, London. Forskerne mener, at luften i storbyer generelt bliver betydeligt påvirket af de forurenende udledninger. Det har direkte konsekvenser for folkesundheden, antager de.
»Jeg tror, det har en stor indflydelse på luftkvaliteten i vores byer. Antallet af dødsfald forbundet med partikelforurening er langt højere end fra nitrogendioxid. Dette er med til at øge partikelforureningen, og det kan have en stor indflydelse på menneskers sundhed,« siger Dr. Jacqueline Hamilton.
Resultaterne viser, at 50 procent af den ozondannelse, som forurenede luften i London i vinters, er forårsaget af den ‘skjulte’ dieseludledning. I sommers var det omtrent 25 procent.
De nye informationer ligger sig i overhalingsbanen af den britiske regerings beregninger for luftforurening hos biler. Disse er baseret på den mangelfulde data, som er blevet videregivet af bilfabrikanterne. Det beklager den omstridte bilproducent Volkswagen nu, mens de indrømmer misledningen.
»Volkswagen har indrømmet at de bevidst har slukket for udlednings-kontrollen. Hvis du bare slår denne fra, er du helt sikkert igang med at snyde systemet,« siger Hamilton til bbc.com.
Studiet bag den nye forskning er publiceret i the journal Atmospheric Chemistry and Physics.
Opdateret kl. 14.00: Udover slukningen af udlednings-kontrollen, har 11 millioner af gigant-producenten Volkswagens diesel-biler verden over været udstyret med snyde-software, der pyntede på bilernes udledning af giftige gasser.
Som konsekvens af Volkswagens forseelse har den tyske anklagemyndighed netop startet en efterforskning af den nu afgåede direktør for Volkswagen Martin Winterkorn, skriver dr.dk.
På grund af skandalen forlod Martin Winterkorn selv posten som topchef onsdag morgen.
Læs også:
Diesel-forurening kan påvirke fostre i flere generationer
Brænderøg er mindre skadelig end bilos
Ovenstående er udvalgt og resumeret af Videnskab.dk, men redaktionen har ikke udført selvstændig research. Gå til den oprindelige kilde for flere detaljer.
sbv