»Uuuuuuu«: Sjælden syngende hund er ikke uddød alligevel
Hund syngende Papua Ny Guinea Arvemasse Racer

Ny Guineas syngende hund er ikke blevet observeret i det fri siden 1970'erne, men nu viser en række DNA-prøver, at den firbenede sanger har levet i den vilde natur i al den tid, men under et andet navn. (Foto: Shutterstock)

01 september 2020

Hvis du nu tilfældigvis befinder dig ude i skoven i Papua Ny Guinea og hører lyden af noget, der minder om en tepotte, der hyler, tænker du måske, at du er ved at blive skør.

Men bare rolig. Der er en helt naturlig årsag til den særlige lyd.

Den skingre tone kommer fra Ny Guineas syngende hund, som man har troet var uddød i mere end 50 år, men som nu er blevet genopdaget.

Resultaterne blev offentliggjort mandag i tidsskriftet PNAS, skriver Phys.org.

Ingen hund af arten Canis dingo hallstromi er blevet observeret i den vilde natur siden 1970’erne.

I 2018 rejste et hold forskere til Papua Ny Guinea for at tage en række blodprøver fra den nære slægtning ’The highland wilddog’.

»Vi opdagede at Ny Guineas syngende hunde og highland wild dogs’ arvemasse næsten er ens. Meget mere ens end nogen andre hundearter,« fortæller Heidi Parker, der er ph.d. hos National Human Genome Research Institute i Maryland i USA, til Phys.org.

Parker har stået for analysen af arvematerialet mellem de to hundearter, og hendes – og resten af forskernes konklusion – er opsigtsvækkende.

Ifølge forskerne er der en anelse forskel i to arters arvemasse, da de har været adskilt fra hinanden i årtier og har været igennem indavl.

Mellem 200 og 300 af Ny Guineas syngende hunde har levet i bevaringscentre i mange år, og her har deres arvemasse altså udviklet sig anderledes end highland wild dogs.

Det indikerer, at highland wild dogs er de oprindelige syngende hunde, mens den art, der i dag bliver kaldt for syngende hunde, stammer fra den samme race, hvilket er bevis for, at Ny Guineas syngende hunde ikke er uddøde alligevel.

sta