Turisme udleder voldsomt store mængder CO2
Forskere kortlægger den fulde drivhusgas-omkostning ved at tage på ferie, og tallene er langt højere end frygtet.
turisme, ferie, klimaforandringer, CO2

Ferie til de varme lande kan i sig selv få de varme lande til at blive endnu varmere. Turisme er nemlig skyld i rigtig meget udledning af drivhusgasser. (Foto: Shutterstock)

Er du miljøbevidst, og har du endnu ikke bestilt sommerferien, burde du måske overveje at droppe flyveturen til Thailand og i stedet tage på teltferie i de svenske skove.

I hvert fald viser et nyt, stort studie, at turisme er skyld i hele otte procent af verdens drivhusgasudledning (se også faktaboks 2), hvilket er fire gange så højt, som forskere frygtede.

De store syndere er flytransport, cruiseskibe, shopping og middage på restauranter med importerede føde- og drikkevarer.

Forskerne bag det nye studie har da også et helt klart budskab, hvis man har intentioner om at være med til at redde planeten:

Flyv mindre, og betal noget mere for at gøre din rejse CO2-neutral.

»Vores studie er en øjenåbner. Ikke bare er udledningen af drivhusgasser fire gange så høj, som vi tidligere har estimeret, men den stiger også rigtig meget i disse år,« fortæller studiets førsteforfatter, lektor Arunima Malik fra Sydney Institute of Agriculture, i en mail til Videnskab.dk

Det nye studie er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature Climate Change.

Historien kort:
  • Turister udleder mange flere drivhusgasser end frygtet.
  • Forskere anbefaler, at man tænker 'grønne rejser' ind i sine ferieplaner.
  • Det store skridt i en mere bæredygtig retning for turisme skal dog ske på lovgivningsniveau.

Vi skal stadig tage på ferie

Selvom turisme er skyld i udledning er enorme mængder drivhusgasser, skal vi ikke droppe ferierne i de varme lande.

Det fortæller Kirsten Halsnæs, der er professor i klima og økonomi ved DTU Management Engineering på Danmarks Tekniske Universitet.

Hun forklarer, at det er vigtigt for både miljøet og verden, at folk fortsætter med at tage på ferie til eksempelvis Thailand, hvor en stor del af den nationale økonomi er baseret på turisme.

Stopper turisterne med at komme, falder landets økonomi sammen, og det er ingen tjent med.

»Derfor er det bedre at satse på, at turisme kan have en positiv afsmitning på miljøvenlige teknologier og adfærd,« siger Kirsten Halsnæs, der ikke har noget med det nye studie at gøre.

Tænk dig om, når du tager på ferie

Ifølge Kirsten Halsnæs skal thaierne selv, såvel som befolkningen i andre store turistdestinationer og de turister, som vil besøge landene, sigte mod mere grøn turisme.

Det kan være gennem mere fokus på bæredygtige hoteller, miljøvenlig transport og lokal mad frem for importerede vestlige fødevarer.

Turistlandene bør også selv profilere sig i forhold til miljøbevidste naturturister i stedet for turister, der foretrækker at drikke importeret Heineken til deres pizza i resortets restaurant. 

»Man skal sørge for, at der stadig er turisme, men man skal dreje den i retning af at være mere bæredygtig. Der er ingen grund til, at vi efterlader et stor CO2-aftryk og et bjerg af affald, når vi tager på ferie,« siger Kirsten Halsnæs.

De store syndere, når det gælder udledning af drivhusgasser er:
  • Varme- og el-kraftværker (cirka 25 procent)
  • Industri (cirka 20 procent)
  • Transport (cirka 15 procent)
  • Landbrug (cirka 25 procent)

Kilde: European Environmental Agency (EPA)

Flytransport er den store synder

I det nye studie har forskerne sammenholdt drivhusgas-omkostningerne ved alle aspekter af at tage på ferie.

Det drejer sig om blandt andet flytransporten dertil og hjem igen, transport rundt i landet, shopping og mad.

Tallene har de indhentet fra en lang række studier på området, hvor andre forskere har udregnet omkostningerne bid for bid.

På globalt plan steg udledningen af drivhusgasser fra turisme fra 3,9 gigaton (milliard ton) i 2009 til 4,5 gigaton i 2013, viser det nye studie.

Til sammenligning har en gennemsnitlig dansk husstand et årligt CO2-aftryk på 14,5 tons.

Fortsætter vi ufortrødent med at tage på ferie, som vi gør i dag, vil tallet ramme 6,5 gigaton i 2025.

Det vil det, fordi antallet af turister på verdensplan stiger med tre til fire procent årligt. Eksempelvis var der i 2016 1,235 millioner turister, og det var 4 procent mere end i 2015, hvor tallet lød på 1,186 milliarder.

»Den store synder er flytransport, men vores klimaaftryk er også meget højere i forbindelse med anden transport, måltider og shopping, når vi er på ferie i forhold til derhjemme, blandt andet fordi mange af varerne er importvarer,« skriver en anden af forskerne bag det nye studie, seniorforsker Ya-Yen Sun fra University of Queensland Business School, i en mail til Videnskab.dk.

Det her kan du selv gøre for at gøre din rejse mere klimavenlig:
  • Undgå at rejse med fly – eller rejs så vidt muligt med direkte fly.
  • Betal ekstra for at gøre din flyrejse CO2-neutral.
  • Vælg hoteller og resorts, der er certificeret miljøbevidste.
  • Spis lokalt.
  • Rejs med offentlige transportmidler i stedet for at leje bil eller tage taxa.
  • Køb lokalt-producerede souvenirs.

Direkte fly forurener mindre

Ya-Yen Sun fortæller, at fly bruger rigtig meget brændstof, når de letter og lander, og derfor kan man mindske feriens drivhusgasudledning ved at tage direkte fly.

Man kan også benytte sig af mere energivenlige flyselskaber, hvor prisen måske er højere, men hvor rejserne er gjort CO2-neutrale.

Når rejserne er gjort CO2-neutrale, giver flyselskaberne donationer til klimaprojekter tilsvarende den mængde drivhusgas, som flyrejsen har udledt.

»Vil man gøre noget godt for klimaet, kan man vælge både hoteller og flyselskaber, som er certificeret i forhold til god energiudnyttelse, og i tillæg betale prisen for at modvirke drivhusgasudledningen,« skriver Ya-Yen Sun.

Flysektoren skal reguleres bedre

Selvom vi hver især kan gøre noget ved vores personlige klimaaftryk ved at tænke over den måde, som vi tager på ferie på, skal det store indhug i drivhusgasudledningen ske ved at gøre noget ved flysektoren.

Det fortæller både Arunima Malik, Ya-Yen Sun og Kirsten Halsnæs.

»Vi er nødt til at lave nogle internationale aftaler, hvor man gennem teknologi eller regulering kan begrænse udledningen af drivhusgasser ved at flyve,« siger Kirsten Halsnæs.

Man kan ifølge Yu-Yen Sun også gennem skatter og afgifter skabe incitamenter for at få transportsektoren til at investere i mere miljøvenlig teknologi.

»Desuden kan man implementere regler for, hvordan omkostningen er udregnet ved at rejse med de forskellige flyselskaber, så folk kan tage velinformerede beslutninger, når de rejser på ferie,« skriver Ya-Yen Sun.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcast herunder eller via en podcast-app på din smartphone.