Forskere har talt proteinmolekyler i en celle, og svaret er selvfølgelig 42
Kilde:
24 januar 2018

Svaret på alting og hvor mange proteinmolekyler, der er i en celle er - selvfølgelig - 42 (millioner).

Det fastslår forskere fra University of Toronto i Canada, der har fundet en metode til at tælle proteinmolekylerne i en enkelt celle, ifølge Sciencealert.com.

Hvis du ikke forstår joken, er det nok, fordi du ikke har læst bogen 'The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy' af Douglas Adams.

I bogen forsøger hovedpersonen at udregne svaret på det ultimative spørgsmål om livet, universet og alting gennem en gigantisk supercomputer, kaldet Deep Thought (dyb tanke, red).

Svaret lander på 42.

I det nye studie, der er udgivet i Cell Systems, spurgte forskerne sig selv, hvor mange millioner proteinmolekyler, der er i en enkelt celle.

De brugte data fra 21 analyser, der har målt mængden af proteiner i celletypen Saccharomyces cerevisiae og lavede deres model herudfra.

»Det var svært at konceptualisere, hvor mange proteiner, der er i cellen, fordi data var lavet på vidt forskellige grundlag,« forklarer Brandon Ho, der er en af forskerne fra Toronto University, til Sciencealert.com.

Men efter en omfattende analyse fandt forskerholdet, at Saccharomyces cerevisiae-cellen har 5.858 proteiner, og at molekylerne i disse proteiner svarer til 4.2 x 10^7, hvilket er lig 42 millioner.

Og måske er det slet ikke så ironisk endda - celler er jo netop grundstenen i alt liv.

ie