Hvor gammel er din hund egentlig i menneskeår? Det giver ny formel svaret på
hunde mest læste artikler videnskab.dk

Videnskab.dks læsere er optaget af mange forskellige ting. Særligt klimaet og vores logrende følgessvende har været populære emner her på sitet. (Foto: Shutterstock)

18 november 2019

Hunden er menneskets bedste ven, og vi elsker at kunne sammenligne os selv med vores firbenede venner.

Men hvor gammel er hunden egentlig, hvis man omregner til menneskeår?

Ifølge en udbredt huskeregel, svarer ét hundeår til syv menneskeår. Desværre er huskereglen en myte, som overhovedet ikke passer.

Men nu skriver ScienceAlert, at der måske er ved at være fundet en udregning, der giver et mere retvisende svar på hundens alder.

LÆS OGSÅ: Din hund forstår bogstaveligt talt, hvad du siger

I et nyt studie, som endnu ikke er blevet peer-reviewed, har forskere fra University of California San Diego forsøgt at komme frem til en formel, der kan bruges til at konvertere hundeår til menneskeår.

Udregn din hunds alder i menneskeår

Forskerne bag det nye studie har lavet en formel, der kan bruges til at konvertere hundes reelle alder til deres biologiske menneskealder.

Hundens 'menneskeår' udregnes ved at finde den naturlige logaritme (forkortet ln) for hundens reelle alder (brug denne udregner, hvor du indtaster din hunds alder og dernæst trykker på =). Dette tal skal ganges med 16, og derefter lægges 31 til.

Altså:

Menneskeår = 16 * ln(hundeår) + 31

Eksempel:

Din hund er reelt 3 måneder gammel - altså 0,25 år. Derfor indtaster du 0,25 i udregneren for den naturlige logaritme, trykker 'calculate', og så får du resultatet -1.39.

Du ganger derfor -1,39 med 16 og får -22,24.

Derefter lægger du 31 til, og du får derfor hundens menneskeår til at være -22.24 + 31 = 8,76 år.

For at sammenligne mennesker og hundes aldre har forskerne benyttet såkaldte epigenetiske metoder for at undersøge methyleringen af vores gener - altså, hvordan generne kommer til udtryk.

For både mennesker og hunde gælder det, at methylgrupper tilføjes til vores DNA-molekyler, i takt med at vi bliver ældre.

Ved at undersøge methyleringen af vores gener kan man altså udregne et væsens biologiske alder, uafhængigt af den reelle alder.

Denne test, som forskerne i studiet benyttede til at sammenligne hunde og menneskers aldring, kaldes ’det epigenetiske ur’.