Nu skal du ønske: Masser af stjerneskud i mørke oktober
Find kikkerten og termokanden frem! Oktobers mørke nattehimmel byder både på meteorsværme, planeter og de kendte vinterstjernebilleder.
Oktober stjernehimmel stjerneskud meteorsværme

Orioniderne på nattehimlen med Orion i midten og Sirius som den klareste stjerne er dukket op igen på stjernehimlen. (Foto: NASA.)

I oktober siger vi farvel til den sidste rest af sommerdefinitionerne. September var kalenderens første efterårsmåned, og ved efterårsjævndøgn gik vi ind i det astronomiske efterår.

Og nu må vi altså også snart sige farvel til sommertiden, som i år slutter søndag 30. oktober, hvor vi stiller urene en time tilbage. Vi vender dermed tilbage til normaltid, en tid som mange også kalder vintertid.

Det er endnu en af de begivenheder, der markerer, at der nu bliver mere at se på nattehimlen.

Rent praktisk betyder det, at eftermiddagene bliver kortere, og morgenerne lysere. Vi skal vente helt til sidst i november, før morgenerne igen er lige så mørke, som de er nu.

LÆS OGSÅ: Britisk forsker: drop vintertiden!

Vinterstjernebilleder dukker op

Oktober er en spændende måned for stjernekiggere. Vinterstjernebillederne har været væk hele sommeren, men nu er mange af dem på vej tilbage.

Mange har måske allerede fået et glimt af de tre karakteristiske stjerner i stjernebilledet Orion.

Også stjernebilledet Store Hund, der indeholder himlens klareste stjerne, Sirius, er dukket op på nattehimlen.

Masser af meteorsværme giver mange stjerneskud

Tilsynekomsten af Orion varsler også en af årets store meteorsværme, Orioniderne. Orioniderne indeholder ikke ligeså mange meteorer som for eksempel Perseiderne, som vi så tidligere på året, men der er stadig mulighed for at se et stjerneskud eller to.