Mærkedag: 340 år siden, at Ole Rømer opdagede 'lysets tøven'
I dag, 7. december 2016, er det præcis 340 år siden, at den danske astronom og naturfilosof Ole Rømer opdagede 'lysets tøven', altså at lyset udbreder sig med en endelig og meget stor hastighed.
ole rømer lys hastighed

Den danske astronom og naturfilosof Ole Rømer opdagede for præcis 340 år siden - i 1676 - at lyset har en endelig hastighed. (Foto: Wikimedia Commons)

Der findes videnskabelige opdagelser, som med det samme revolutionerer vores forståelse af den verden, som omgiver os.

Og så findes der dem, hvis indflydelse først bliver tydelig længe efter, at selve opdagelsen er gjort.

Sidstnævnte er tilfældet for danske Ole Rømers opdagelse af 'lysets tøven'. I dag er det præcis 340 år siden, han publicerede sin opdagelse om, at lyset ikke bevæger sig med en uendelig hastighed.

Observationer af Jupiters måner fastlår lysets endelige hastighed

Ole Rømer levede i 1600-tallet og var et sandt multitalent inden for astronomi og naturfilosofi. Han var især optaget af mekaniske instrumenter og astronomiske observationer, hvilket også førte til det videnskabelig gennembrud, som han i dag huskes for.

I 1600-tallet var det almindeligt antaget, at lyset udbreder sig momentant, altså med en uendelig stor hastighed. Men i 1676 hævdede den dengang 32-årige Ole Rømer, at hans observationer af planeten Jupiter og dens måner antydede, at det tog en endelig tid for lyset at bevæge sig fra kilde til modtager.

På baggrund af sine observationer meddelte Ole Rømer videnskabsakademiet i Paris, at lysets endelig hastighed var omkring 227.000 km/s.

Google hylder Ole Rømer

Ole Rømers dristige påstand blev for alvor bemærket af Europas fysikere og astronomer et år efter, han fremsatte den, og modtagelsen var blandet.

Men det var først omkring 1730 - 20 år efter Ole Rømers død - at hans påstand blev alment anerkendt og skiftede status fra en hypotese til et faktum, baseret på observationer.

Siden er vi blevet bedre til at måle lysets hastighed i vakuum, og i dag er denne hastighed per definition 299.792.458 meter i sekundet