Den frygtindgydende Allosaurus bliver en tand mere skrækindjagende: Måske var den også kannibal
Allosaurus kannibal dinosaurus

Det muligvis et 'stresset' økosystem som på tegningen her, der har fået Allosaurusen til at spise sine artsfæller. Kannibalisme har måske bare været en del af dens natur. (Tegning: Brian Engh/University of Tennesse)

29 maj 2020

Med en ni meter lang hale, drabelige klør og et kranie, der blev brugt som en økse, er dinosauren Allosaurosen et af de mest frygtindgydende væsner fra Juratiden (periode for cirka 206-142 mio. år siden)

Nu tilføjer ny forskning endnu et lag af rædsel til Allosaurosen. Den har nemlig sandsynligvis også været kannibal, skriver The Guardian.

Det er forskerhold fra University of Tennessee, der i et Allosaurus-fossil har fundet bidemærker, der formentlig stammer fra en artsfælle.

Fossilerne er fundet i det kendte Mygatt-Moore-stenbrud i Colorado, der bugner af dino-fossiler.

»Vi ved ikke, om Mygatt-Moore er hjem for et usædvanligt stresset økosystem, hvor theropoder (rovøgler, red.) som Allosaurosen åd al den føde, de kom i nærheden af, inklusiv hinanden, eller om det faktisk var en del af deres naturlige adfærd,« siger Stephanie Drumheller-Horton, førsteforfatter til studiet og forsker i palæontologi ved University of Tennessee, til The Guardian.

Stephanie Drumheller-Horton og hendes kolleger har undersøgt 2.368 fossiler, der er omkring 152 millioner år gamle, hvilket placerer dem i den sene juratid.

684 af fossilerne - svarende til 29 procent - havde bidemærker. Det er dog usikkert, om mærkerne stammer fra rovdyr, hvoraf Allosaurusen var det mest almindelige, eller fra ådselsædere.

Stephen Brusatte, en anden palæontolog, der ikke har været involveret i det nye studie, kalder ifølge The Guardian opdagelsen for »enestående«:

»Selvom det ikke kan konkluderes fuldstændig, at Allosaurosen stod for biddene, så virker det som den mest fornuftige konklusion - medmindre der var en totalt ukendt mega-theropod, der delte økosystemet med den og de andre,« påpeger Stephen Brusatte, der forsker i dinosaurer på University of Edinburgh.

Stephen Brusatte fortæller desuden, at kannibalisme ikke er unormalt blandt dinosaurerne (T. rex var også kannibal), ligesom flere rovdyr i dag også kan udvise kannibalsk adfærd, især hvis deres miljø er presset af tørke og lignende.

Studiet er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Plos One.