Nyt studie: Asteroide – ikke vulkaner – slog dinosaurerne ihjel
Til gengæld havde vulkanerne et stort ansvar for, hvordan livet udviklede sig efter den store masseuddøen, siger forsker.
Asteroide udrydde dræbe dinosaurer uddø ikke vulkan

Der er nu så mange beviser for asteroide-teorien, at det efterhånden ikke giver mening at holde liv i andre teorier, mener en professor ved Statens Naturhistoriske Museum. (Illustration: Shutterstock)

Forskere har længe diskuteret, hvad der egentlig slog dinosaurerne ihjel.

Var det, som de fleste forskere konkluderer, en stor asteroide - eller var det i stedet enorme vulkanudbrud, der dramatisk ændrede klimaet for 66 millioner år siden?

Det spørgsmål ser en international forskergruppe med dansk deltagelse nu ud til at have besvaret.

Vulkanerne, som muligvis kunne sættes i forbindelse med den store masseuddøen for 66 millioner år siden, gik nemlig i udbrud længe inden dinosaurernes møde med skæbnen.

Derfor har massemorderen med næsten 100 procents sandsynlighed været den store asteroide, der kom susende fra det ydre rum, vurderer forskerne i det nye studie.

»Vi har godt styr på tidspunktet for asteroide-nedslaget, og sporene efter nedslaget ses tydeligt mange steder på Jorden,« fortæller en af bidragsyderne til det nye studie, seniorforsker i geologi Kasia Sliwinska fra De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS), da Videnskab.dk fangede hende til en snak om det artiklen.

»Den massive vulkanisme, der fandt sted omkring den store masseuddøen, var mere langvarig og er ikke blevet så præcist dateret før nu. Ikke desto mindre ved vi, at vulkanisme kan spille en stor rolle i forbindelse med masseuddøen,« uddyber hun.

Studiet er netop offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Science.

Asteroiden dræbte dyr og planter

For omkring 66 millioner år siden slog en stor asteroide på mellem 10 og 15 kilometer i diameter ned i den Mexicanske Golf og skabte det 180 kilometer store Chicxulub-krater.

Tre fjerdele af verdens dyre- og plantearter døde enten direkte ved nedslaget eller i de efterfølgende år, hvor Jorden blev indhyllet i en mørk sky af støv og svovlsyrepartikler i atmosfæren.

Mørket holdt planeten fast i en endeløs vinter, der stoppede planternes fotosyntese og fjernede fødegrundlaget for alle store dyr.

Begivenheden var samtidig den sidste ud af fem store begivenheder, hvor en stor del af alt liv på Jorden forsvandt. Mange forskere mener, at den sjette store masseuddøen er i gang, og at vi mennesker er skyld i den.

Kilde: Michael Storey (Statens Naturhistoriske Museum)

Det sidste søm i kisten

Diskussionen om, hvorvidt en asteroide eller vulkaner tog livet af dinosaurerne, bør ende med det nye studie.

Det er i hvert fald vurderingen fra professor mso Michael Storey fra Statens Naturhistoriske Museum.

Michael Storey har ikke deltaget i det nye studie, men han har læst det med interesse og mener, at det er kommet med tungtvejende beviser for asteroideteorien.

»Det bør være det sidste søm i kisten til teorien om vulkanernes rolle i den store masseuddøen. Studiet viser meget klart, at den globale havtemperatur ganske vist steg i forbindelse med vulkansk aktivitet i Indien omkring det tidspunkt, men også at det skete lang tid inden dinosaurernes uddøen, og at temperaturen nåede at vende tilbage til det normale igen,« siger Michael Storey.

Forskeren påpeger også, at der er så mange beviser for asteroide-teorien, at det efterhånden ikke giver mening at holde liv i andre teorier.

»Dinosaurerne var bare uheldige, at en asteroide slog ned i lige netop de svovlrige bjergarter, som den gjorde. De fordampede bjergarter dannede svovlsyredråber, der skærmede for Solens lys og derfor indhyllede verden i mørke,« forklarer Michael Storey.

»Havde den ramt et andet sted på Jorden, hvor der ikke var så meget svovl i Jorden, havde dinosaurerne måske overlevet, men det havde ikke været så godt for os pattedyr,« siger han.