Planet er i gang med at opløse sig selv
Astronomer har opdaget en lille planet, som efterlader en hale af støv, mens den kredser om sin stjerne 1.500 lysår fra Jorden. Planeten er gloende hed og godt i gang med at falde fra hinanden.

Astronomer har fundet en fjern og glohed planet, som ser ud til at være ved at falde fra hinanden. Mens den kredser om sin stjerne, efterlader den en konstant strøm af støv, som ligner en form for hale.

Planeten blev fundet tilbage i maj, og allerede på det tidspunkt mistænkte man den lille planet for at være ved at falde fra hinanden. Det nye studie støtter i den grad denne antagelse ved at finde beviser på, at planeten støder en massiv støvsky fra sig.

Den ekstraordinære nye planet er omtrent på størrelse med Merkur og er en såkaldt ’exoplanet’ - en planet der kredser om en anden stjerne end Solen.

Opdagelsen bygger på observationer fra NASA’s Kepler Space Teleskop, som spotter fremmede planeter i kraft af det dyk i deres stjernes lysstyrke, som opstår, idet de passerer den. Studiet er accepteret til offentliggørelse i tidsskriftet Astronomy & Astrophysics.

Et lysår er en længdeenhed, som anvendes inden for astronomi. Et lysår er den afstand, lyset tilbagelægger på et år - ét enkelt lysår svarer til 9.460.730.472.580.800 meter eller 9,5 billioner km.

Til kortere afstande bruger man lysminutter og lyssekunder som enheder.

(Se også andre fantastiske smukke billeder, der er gravet frem fra Hubble-teleskopets arkiver.)

Variation i lys er afslørende

Den selvopløsende planet ligger omkring 1.500 lysår fra Jorden. Den kredser meget tæt om sin stjerne, og ét kredsløb varer kun omkring 15 timer – Jordens kredsløb om Solen tager 365 dage. Planeten er derfor utrolig varm med temperaturer på op til 1.982 grader.

Det er også i variationen af stjernens lysstyrke, at forskerne har kunnet konstatere, at den varme planet har en hale af støv. Lyset fra stjernen bliver nemlig spredt og absorberet af de store mængder støv.

»Ved at observere støvskyerne i forskellige farver, noget som Kepler ikke kan, vil vi være i stand til at bestemme mængden og sammensætningen af planetens støv og vurdere dens levetid,« siger en af medforfatterne til studiet, professor Christoph Keller fra Leiden Universitet, til LiveScience.