NASA vil flytte solsystemets asteroider
NASA håber allerede i 2021 at være i stand til at flytte asteroider og sende astronauter ud for at undersøge dem.

Det asteroide-jagende fartøj kan ifølge NASA komme til at se sådan ud. (Billede: NASA/Advanced Concepts Laboratory)

NASA har for nyligt fået 105 millioner dollars til at begynde et projekt, der skal indfange en asteroide og aflevere den tæt på Månen. Det bliver herved nemmere for astronauter at hente stenene ned til Månen og Jorden. NASA håber på at dette allerede kan finde sted i 2021.

Missionen skal kaldes for enten 'Astroid Initiative' eller 'Asteroid Retrieval and Utilization Mission', men selv om navnet endnu er uvist, er der en række ting der er faldet på plads.

Rumfartøjet der vil jagte og fange de 8-meter store asteroider, vil være ubemandet, og få sin energi fra en metode kaldet 'solar electric propulsion'. Sådan en motor drives frem ved at accelerere elektrisk ladede partikler (kaldet ioner).

Denne type motor er allerede brugt i nogle af NASAs rumfartøjer, her iblandt Dawn, der skal undersøge den kæmpestore asteroide Vesta og dværgplaneten Ceres. Det kræver dog en noget mere avanceret motor, hvis det planlagte rumfartøj skal være i stand til at flytte 500-ton tunge asteroider.

Mangler stadig penge

NASA håber at kunne sende astronauter ud til disse asteroider, når de er flyttet det rigtige sted hen. Astronauterne skal bo på rumskibet Orion der også forventes påbegyndt i 2021. Disse astronauter kan så indsamle prøver af asteroiderne og transportere dem tilbage til Jorden.

Projektet vil dog ifølge forskere blive noget dyrere end 105 millioner dollars i sidste ende. Det seneste estimat på de totale omkostninger er 2,6 milliarder dollars (svarende til næsten 15 milliarder kroner), så der er stadigvæk lidt vej endnu, hvis dette projekt skal lykkes.