NASA sender rumsonde mod Mars
På mandag sender NASA en rumsonde mod Mars. Den skal undersøge planetens klima og finde svar på, hvorfor planeten har mistet vandet i sin atmosfære.

MAVEN-rumsonden skal primært undersøge, hvilke klimaforandringer der er sket på den røde planet(Illustration: NASA)

NASA-rumsonden MAVEN (Mars Atmosphere and Volatile Evolution) sendes af sted mod Mars på mandag den 18. november.

MAVEN er et projekt under NASA, der har til opgave at undersøge Mars' atmosfære, og hvilke klimaforandringer der er sket på den røde planet, siden den blev dannet for ca. 4,65 mia. år siden sammen med resten af vores solsystem.

Særligt skal MAVEN undersøge, hvorfor Mars med tiden har mistet vandet i sin atmosfære.

MAVEN opsendes fra Cape Canaveral Air Force Station's Space Launch Complex 41 i et opsendelsesvindue mellem kl. 19:28 og 21:28 dansk normaltid. Hvis opsendelsen går efter planen, vil MAVEN begynde sit kredsløb omkring den røde planet den 22. september 2014.

MAVEN skal opsendes med en United Launch Alliance Atlas V 401 raket, der allerede bliver stillet klar på lørdag.