Global opvarmning får alligevel ikke planter til at vokse hurtigere
Klimaforandringerne vil sandsynligvis ikke give øget plantevækst, som man ellers har troet. Fremtidens tørkeperioder vil nemlig begrænse væksten, og det er dårligt nyt for klimaet, viser et nyt forskningsprojekt fra Risø DTU.

Forskningsprojektet CLIMAITE er et af de største af sin slags, og i modsætning til de fleste andre forsøg, foregår CLIMAITE's forsøg ikke i laboratorier, men ude i den fri natur. Opvarmning og tørke simuleres ved hjælp af gardiner mens små dyser anvendes til at hæve CO2 koncentrationen. (Foto: Kim Pilegaard, Risø DTU)

Forskerne har hidtil ment, at øget plantevækst i det mindste var en af de få positive effekter ved den globale opvarmning. Men den antagelse holder måske ikke stik.

Det viser et stort forskningsprojekt, CLIMAITE, ledet af forskere fra Risø, Danmarks Tekniske Universitet. Resultatet er for nyligt publiceret i det anerkendte tidsskrift Global Change Biology.

»Vores forsøg peger på, at det vækstpotentiale i planter, som man har regnet med, kan være mindre, end man hidtil har antaget,« forklarer Klaus Steenberg Larsen som er forsker i Afdelingen for Biosystemer på Risø DTU.

Resultatet er dårligt nyt for klimaudviklingen

De nye resultater er vigtige som baggrund for fremtidige politiske beslutninger og handlinger, der skal modvirke eller forebygge klimaforandringer i fremtiden.

CLIMAITE er et dansk forskningscenter bestående af 6 forskellige forskergrupper fra Risø DTU, Københavns Universitet, KU Life og Aarhus Universitet DMU.

Forskerne skal undersøge, hvordan klimaændringerne, som de sandsynligvis vil være i 2075, kommer til at påvirke de biologiske processer og økosystemerne i naturen. Ideen er helt enkelt at skrue tiden 70 år frem og kunstigt skabe fremtidens klima i et forsøgsområde ude i naturen og undersøge effekterne.

De foreløbige resultater dækker årene 2006-2007, og forsøget skal køre indtil 2014.

»Naturlige økosystemer optager allerede i dag en stor del af den CO2 vi mennesker udleder, og de fleste globale klimamodeller bygger på, at planterne i fremtiden også vil vokse mere, når koncentrationen af CO2 i atmosfæren stiger. Men vores resultater peger mod, at planternes vækstpotentiale kan være mindre, end man hidtil har antaget, på grund af de negative effekter af for eksempel højere risiko for tørkeperioder i fremtidens klima, « erklærer Klaus Steenberg Larsen.

Han tilføjer, at netop samspillet mellem flere klimafaktorer er vigtigt at få styr på for bedre at kunne forudsige, hvordan naturen i fremtiden vil reagere på klimaændringer. .

Tidligere forsøg tog ikke højde for tørke

Fokus på samspillet mellem flere faktorer er det, der adskiller CLIMAITE’s resultater fra mange tidligere forsøg. For når man tidligere har set en markant øget vækst hos planter, der udsættes for øget CO2, skyldes det ifølge Klaus Steenberg Larsen, at man ofte gav planterne rigeligt med vand og næringsstoffer og på den måde sikrede planterne optimale vækstforhold.

Ingen planter vil dog i fremtiden blive udsat for øget CO2 alene, pointerer han. Derfor har han og hans kolleger undersøgt kombinationen af sommertørke og de plantevækstfremmende faktorer som højere temperaturer og øget CO2, hvilket ifølge klimamodeller er et realistisk scenarie for et fremtidigt klima i Danmark.

Vores forsøg viser, at især udtørring af jorden har en tydelig negativ effekt på den mulige plantevækst, selv når planten er udsat for øget CO2 og opvarmning.

Klaus Steenberg Larsen, Risø DTU

»Udgangspunktet for vores forsøg har været, at vi måtte se på samspillet mellem de forskellige faktorer, der spiller ind, når vi snakker klima. Vores teori er, at økosystemerne i fremtiden jo netop vil blive udsat for ændringer af alle klimafaktorer samtidigt. Og vores forsøg viser altså, at samspillet mellem faktorerne faktisk kan ende med at begrænse den formodede væksteffekt af øget CO2,« fortæller Klaus Steenberg Larsen.

Forsøg er lavet ude i naturen

Hjertet i CLIMAITE’s aktiviteter er et fælles forsøgsfelt anlagt ude i naturen, Her kan forskerne ved hjælp af en særlig teknik kaldet FACE manipulere med CO2 ved hjælp af CO2-dyser. Samtidig kan man ved hjælp af store gardiner hæve temperaturen og fjerne nedbøren ved enten at køre dem ud om natten for at holde på varmen, eller når det regner for at simulere tørke.

Forsøgene foregår i 48 forsøgsfelter, hvilket gør CLIMAITE til et af verdens største af sin slags.

»Vi har sat forsøget op, så der er felter, der udsættes for henholdsvis øget CO2, varme eller sommertørke alene, og felter der udsættes for alle mulige kombinationer af disse tre klimafaktorer. På den måde kan vi både se hvordan økosystemet påvirkes af hver enkelt faktor, samt hvad der sker, når faktorerne kombineres,« forklarer Klaus Steenberg Larsen.