Bestanden af amerikanske humlebier i frit fald
Sygdom og indavl kan være skyld i drastisk fald i antallet af amerikanske humlebier over de seneste par årtier, siger forskere.

Bestanden af amerikanske humlebier er i kraftig tilbagegang. (Foto: Colourbox)

I løbet af de seneste årtier er bestanden af fire af de mest almindelige amerikanske humlebiarter faldet med 96 procent. Det viser den mest omfattende nationale optælling af insekterne.

Forskerne ser faldet som et resultat af indavl og sygdom, skriver guardian.co.uk.

Livsnødvendig bestøvning

Den svindende humlebibestand har ikke kun betydning for de implicerede arter.

Både vilde og dyrkede planter nyder godt af humlebiernes livsnødvendig bestøvning.

Det indebærer bl.a. tomater og bær, som humlebier er i stand til at bestøve, da de med deres store kroppe, lange tunger og højfrekvente summen, er i stand til at overføre blomsternes pollen.

Dermed udgør humlebierne en vigtig start på fødekæden.

Fald på 96 procent.

Sydney Cameron, entomolog på University of Illionois, har stået i spidsen for et hold af forskere, der gennem tre år har studeret ændringer i udbredelse, genetisk diversitet og patogener (sygdomsfremkaldende stoffer) hos otte amerikanske humlebiarter.

Ved at sammenligne resultaterne med museers tidligere opmålinger af bibestande, nåede Cameron frem til, at den forholdsvis store bestand af fire af de undersøgte arter (Bombus occidentalis, B pensylvanicus, B affinis og B terricola), var faldet med op til 96 procent. Tilmed var deres geografiske udbredelse aftaget med mellem 23 og 87 procent.

Tallene harmonerer med data fra resten af verden. Bl.a. oplyser det britiske Center for Økologi og Hydrologi, at 3 af de 25 britiske humlebiarter allerede er uddøde, imens der hos halvdelen af de resterende arter er observeret tilbagegange i bestandene på ofte op til 70 procent siden 1970'erne.

Lavere genetisk diversitet

Camerons forskerhold fandt hos arterne i tilbagegang en stigning af infektioner forårsaget af patogenet Nosema bombi og en lavere genetisk diversitet sammenlignet med de fire arter, der ikke var i tilbagegang.

Nosema bombi-patogenet er hyppigt forekommende hos europæiske humlebier men et forholdsvist ubeskrevet blad i USA.

Stoffet forårsager infektioner, der forkorter biernes levetid og reducerer størrelsen på kolonierne.

Den manglende genetiske diversitet resulterer i, at humlebierne bliver mindre modstandsdygtige overfor nye patogener, forurening eller rovdyr.

»En højere forekomst af patogener og en reduceret genetisk diversitet er således realistiske årsager til disse alarmerende mønstre af tilbagegang i Nordamerika, selvom årsagen og virkningen fortsat er usikre,« skriver Cameron i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences

Problemerne for verdensbestanden af bier er et kæmpe problem for afgrøderne. Det anslås, at en tredjedel af alle de fødevarer vi spiser er afhængige af bestøvning fra bier.