715 nye exoplaneter er blevet fundet
Kepler har fundet over 700 nye exoplaneter – mange af dem er kun et par gange større end Jorden.

Illustration af stjerner med mere end en exoplanet kredsende omkring sig. (Kilde: NASA)

Folkene bag NASA's Kepler-mission offentliggjorde i går fundet af 715 nye exoplaneter, der kredser om 305 stjerner.

Dette betyder, at der er blevet opdaget en lang række planetsystemer, hvor mere end én planet kredser om den samme stjerne, ligesom det ses i vores eget solsystem.

Kepler har fundet planeter, der kan have vand

Siden opsendelsen i 2009 har Kepler-rumsonden fundet en lang række exoplaneter, hvoraf nogle af disse ligger i den beboelige zone. Den beboelige zone er det område omkring en stjerne, hvor der er mulighed for, at flydende vand kan eksistere.

Her er det hverken så varmt, at vandet fordamper, eller så koldt at vandet fryser til is. Kepler har dog endnu ikke fundet en exoplanet, der ligner Jorden – en planet hvor der er flydende vand på overfladen.

Planeter som er fire gange større end Jorden

Onsdag blev det så offentliggjort, at Kepler havde fundet 715 nye exoplaneter, hvoraf 95 procent er planeter, der er mindre end Neptun, som selv er fire gange større end Jorden.

Forskerne venter nu spændt på fremtidige teleskoper som James Webb Space Telescope og European Extremely Large Telescope, der vil kunne undersøge disse exoplaneter i større detalje.

Den første exoplanet blev fundet i 1992, og i dag er der fundet næsten 1.700. Kepler-rumsonden har fundet hele 961 af disse exoplaneter og har i sit katalog 3.600 exoplanetkandidater, der venter på at blive verificeret.

Den store stigning i kendte exoplaneter stopper heller ikke her, da den europæiske rumsonde Gaia, der blev opsendt i december sidste år er i gang med at lede efter exoplaneter omkring stjerner, der minder om Solen.