Se 3D-animation af Danmarks vikingeborg ved Køge
For nylig jublede danske arkæologer over, at de for første gang i 60 år havde fundet en ny ringborg fra vikingetiden. Nu kan du se en 3D-animation af det spektakulære fund.

Arkæologisk IT for Borgring-projektet lavede i 2014 en 3D-animation af den nyfundne vikingeborg, som du kan se her. Vær dog opmærksom på, at der er kommet en del ny viden om borgens udformning til siden - man har blandt andet ikke kunnet finde de huse, som fremgår af denne animation. (Video: Archaeological IT Aarhus University)

»Det er næsten som en god kriminalroman – jeg har aldrig oplevet noget lignende.«

Sådan sagde professor og arkæolog fra Aarhus Universitet Søren Sindbæk i september tidligere i år, da han bekræftede, at han i samarbejde med andre danske arkæologer og Danmarks Borgcenter havde fundet en ny vikingeborg ved Køge.

Det er første gang i over 60 år, at forskerne finder en såkaldt ringborg i Danmark.

Arkæologisk IT for Borgring-projektet har nu formået at lave en 3D-animation af den nyfundne vikingeborg.

Stadig usikkerhed omkring borgens bygninger

Rekonstruktionen er lavet ud fra de resultater, som man fandt ved udgravningen af vikingeborgen og fra forskellige rundspørger, som Aarhus Universitet og Museum Sydøstdanmark har lavet i 2014.

Dog pointerer folkene bag animationen, at dele af den kan være hypotetiske, da der stadig mangler sikre beviser på, hvordan for eksempel borgens huse så ud.

Du kan se den fascinerende animation øverst i denne artikel.

Borgring blev ikke fundet ved tilfældighed

Vikingeborgen, der har fået navnet Borgring, blev ikke fundet ved en tilfældighed.

Ved at kigge på fire allerede kendte vikingeborges placeringer i det danske land, formodede forskerne, at der måtte ligge en skjult borg på Østsjælland.

Og ganske rigtigt: Ved hjælp af laseropmålinger og målinger af forstyrrelser under jordoverfladen, fandt forskerne hurtigt ud af, at deres fordmodning var rigtig.

Sværere var det dog at datere borgens alder. Flere eksperter spekulerede i, om borgen nu også var bygget i vikingetiden.

Blåtand stod formentlig bag borgen

Men tidligere i november 2014 faldt det fældende bevis; En kulstof 14-analyse bekræftede, at borgen var bygget i vikingetiden, mellem år 900 og år 1000.

Forskerne ved endnu ikke, om det var selveste Harald Blåtand, der var bygningsherre på ringborgen, men ifølge Søren Sindbæk, har man fundet flere ting ved udgravningerne, der peger i retningen af, at det kunne være Harald Blåtand, der stod bag.

Med fundet kender man nu til fem ringborge i Danmark, men flere eksperter vurderer, at flere vikingeborge vil dukke op i fremtiden.

Du kan desuden læse flere bud på, hvor der kunne ligge flere borge, ved at følge med i den nyoprettede Facebook-side 'Trelleborge og andre cirkelanlæg. Eftersøgning af ukendte borge'