Nature: Her er forskningens vigtigste personer i 2017
En forkæmper for ligestilling i universitetsverdenen og en magtfuld klimaskeptiker i USA er blandt de 10 personer, som har efterladt det største aftryk på videnskaben i år – på godt og ondt.
Nature tidsskrift liste 2017 vigtige forskningspersoner EPA Scott Pruitt

Man kan sætte sit spor på videnskaben på både godt og ondt. Scott Pruitt blev leder af det amerikanske miljøagentur (EPA) ar i februar 2017, og siden har han vækket vrede og frustration hos forskere på grund af hans forsøg på at slække på miljøkravene. (Foto: US Environmental Protection Agency)

Hvert år udgiver det videnskabelige tidsskrift Nature en liste over 10 personer, som ifølge tidsskriftet har været særligt vigtige for forskningen.

Sidste år var tyngdebølger, kunstig intelligens og opdagelsen af en Jordlignende planet blandt de bedrifter, som Nature hædrede personerne bag.

I år favner listen igen vidt og bredt fra forskeres nye opdagelser til lederes diplomatiske evner og et tolvårigt barns indflydelse på kræftbehandling.

»Disse forskellige individer har efterladt et utroligt mærke på videnskaben i 2017, og de vil uden tvivl fortsætte med at gøre en forskel,« siger Brendan Maher, som er nyhedschef hos Nature, i en pressemeddelelse fra Nature.

Hvem de individer er, og hvordan de har sat deres mærke på videnskaben, skal vi se nærmere på her.

Klimaskeptiker kommer til magt i USA

På listen er blandt andet en amerikansk politiker, der ifølge Nature har haft en meget målbar effekt på amerikansk klima- og miljøvidenskab inden for det seneste år. Og nej, det er ikke Donald Trump.
Scott Pruitt, som i februar 2017 blev udnævnt til leder af de amerikanske miljøagentur, Environmental Protection Agency (EPA), har siden sin tiltræden blandt andet sat flere miljøstramninger ud af kraft og fyret en stor del af EPA's forskerstab.
Du kan læse mere om forholdet mellem amerikansk politik og videnskab i artiklen 'Forsker: Farligt, når politikere tror, de ved bedre end forskere'.

Advokat bekæmper seksuelle overgreb på uni

de seneste år har den store mediebevågenhed omkring seksuelle krænkelser og fænomener såsom den internationale #MeToo-kampagne fået antallet af anmeldte sager relateret til seksuelle overgreb til at eksplodere.
Advokaten Ann Olivarius, som siden 1970'erne har været en forkæmper for ligestilling i akademiske kredse i Storbritannien, er også på Natures liste, fordi hun tager sig af rigtig mange af den slags sager og har fået betydeligt mere travlt i 2017 med at hjælpe alle de kvinder, der ringer til hendes praksis.

Kinas kvantefader slår teleportation-rekord

Fysikeren Pan Jianwei kaldes også Kinas 'kvantefader', fordi han har bragt sit land i spidsen inden for forskning i kvanteteleportation.

Ved at sende en lyspartikel på en 1.400 kilometer rejse ud til en kinesisk satellit i rummet gjorde Pan Jianwei og hans forskerhold det muligt at gennemføre en videochat mellem to udvalgte byer, Wien og Beijing. Og modsat videochat over internettet, så var der her tale om en forbindelse fuldstændig fri for sikkerhedsbrister.

Hvordan det kan gå til, kan du læse mere om i artiklen 'Vildt: Kinesere teleporterer fra Jorden til rummet'.

Nature liste 2017 forskning vigtige personer

Ved at teleportere lyspartikler fra Jorden og op til den kinesiske satellit Micius er det lykkedes forskerne at tage et skridt i retningen af at skabe et mere hacker-sikret kommunikationsnetværk: kvanteinternettet. (Illustration: Science/Youtube)

Tolvårig kræftpatient inspirerer til ny behandling

Tolvårige Emily Whitehead er det første barn, der har modtaget såkaldt 'immunterapi' som behandling mod sin blodkræftsygdom. Læs mere om, hvad immunterapi går ud på her.
Siden hun i 2013 blev færdig med en eksperimentel behandling med såkaldt CAR T celleterapi, har hun været kræftfri.
Kort tid efter den lille piges historie gik verden rundt, stemte den amerikanske sundhedsmyndighed FDA endeligt 'ja' for behandlingen, som nu er blevet godkendt på linje med andre kræftbehandlinger.

Biolog fintuner CRISPR-teknikken

Teknikken CRISPR er en banebrydende, men endnu ikke perfekt metode til at redigere DNA og på den måde kurere sygdomme. Perfektionen kommer dog lidt nærmere med hjælp fra folk som biologen David Liu.
Han har i flere år arbejdet på at forbedre CRISPR, og i oktober 2017 lykkedes det ham og hans hold ved Broad Institute i Cambridge, Massachusetts, USA, at fremstille et protein, som kan stoppe en stor del af sygdomsfremkaldende mutationer i mennesker med større sikkerhed end det oprindelige CRISPR-Cas9-system.

Astronom får årets rumbegivenhed til at glide

Nature liste 2017 forskning vigtige personer

Marica Branchesi er tilknyttet Virgo-samarbejdet, som styrer denne tyngdebølgemåler tæt på den italienske by Pisa. (Foto: public.virgo-gw.eu)

Astronomen Marica Branchesi er også på Natures liste, fordi hun har været en nøgleperson i kommunikationen mellem de omtrent 3.500 forskere fordelt på godt 70 forskerhold, som arbejdede sammen om at indfange kollisionenen mellem to neutronstjerner i august 2017.

De involverede forskere, som var en god blanding af fysikere og astronomer, har normalt ikke grund til at arbejde sammen. Men i dette tilfælde overtalte Marica Branchesi, ifølge Nature, fysikerne til at varsle om, hvornår der potentielt var optræk til den sjældne neutronstjerne-kollision, som man forventede, ville ske. Omvendt overbeviste hun også astronomerne om, at fysikernes varslinger var værd at lytte til.

Antiatomvåben-leder udglatter prøvesprængning

Den tredje september 2017 stod Nordkorea for verdens hidtil største atomprøvesprængning.

Lassina Zerbo, som er leder af organisationen mod udbredelse af atomvåben 'The Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty Organization', var nøglepersonen i verdens svar på Nordkoreas handlinger.

Efter prøvesprængningen stablede han i samråd med ambassadører verden over lynhurtigt en strategi på benene for, hvordan det offentlige efterspil skulle se ud for at skabe mening midt i en fredsforstyrrelse.

Geolog forudsiger kraftigt jordskælv

Mexikanske Victor Cruz-Atienza oplevede som 11-årig et kraftigt jordskælv, der målte otte på Richterskalaen, i sin hjemby,  Mexico City.

Oplevelsen gjorde sit indtryk på godt og ondt, og en årrække senere uddannede han sig til geolog og begyndte at arbejde med fysikken bag jordskælv.

I 2016 forudsagde han ved hjælp af sine modeller et næsten lige så kraftigt jorskælv i Mexico City, som ganske rigtigt fandt sted året efter – men denne gang var dødstallet betydeligt lavere, fordi folk havde haft mulighed for at forberede sig.

Kræftforskers program finder nåle i en høstak

Nature tidsskrift liste 2017 vigtige forskningspersoner dna-sekvens

DNA gennemgår mange laboratorieanalyser, før det bliver til de rækker af bogstaver, vi kender som DNA-sekvenser. I de mange trin i 'oversættelsen' fra DNA-molekyler til bogstavsekvenser kan der nemt ske fejl. (Foto: Shutterstock)

Australske Jennifer Byrne har i sit arbejde på et børnehospital i Sydney fundet adskillige fejl i nedskrevne DNA-sekvenser.
Fejlene skyldes typisk noget så simpelt som dårlig grafik eller overlappende tekst, men kan være meget svære at finde frem til med det blotte øje.
Derfor har Jennifer Byrne opfundet et nyt digitalt værktøj ved navn Seek & Blastn, som hurtigt kan scanne uploadede DNA-sekvenser for fejl, så lægernes dyrebare tid i stedte kan bruges til at behandle sygdomme.

Direktør lukker SESAME op med diplomati

Efter at have været 20 år undervejs så Mellemøstens første synkrotronstråling-laboratorie ved navn SESAME endelig dagens lys i år.

På trods af de konfliktfyldte forhold, der hersker mellem flere af Mellemøstens lande, lykkedes det direktør for SESAME Khaled Toukan at få følgende stater til at samarbejde om det nye laboratorie:

• Israel
  • Tyrkiet
  • Det Palæstinensiske Selvstyre
  • Cypern
  • Egypten
  • Iran
  • Jordan
  • Pakistan
Den bedrift har fået Khaled Toukan på Natures liste - du kan læse mere om, hvad synkrotronstråling er, i artiklen 'Ny dansk partikelaccelerator i verdensligaen'.