Hvad brugte tidlige menneskearter disse mystiske kugler til?
mystiske kugler stenaldermænd

Stenkugler som disse er på mange bopladser fra den ældre stenalder og tidligere i menneskets historie. (Foto: Assaf et al. PLOS One, 2020)

17 april 2020

Når arkæologer har fundet gamle blopladser for hominider - den biologiske familie som også mennesket tilhører - er de ofte også stødt på nogle mærkværdige, kugleformede sten.

Ny forskning har nu fundet frem til et bud på, hvad de særlige sten kan være blevet brugt til.

Det skriver Sciencealert.com.

Meget tyder på, at hominiderne har brugt de runde kugler som en slags hammer til at knuse dyreknogler og nå ind til den næringsrige marv.

Det tror et internationalt forskerhold fra Tel-Aviv University i hvert fald på. De har undersøgt 29 kugleformede sten fundet i Qesem-grotten i Israel.

Bopladsen kan dateres tilbage til den ældste stenalder eller såkaldt palæolitiske tid for omkring 400.000-200.000 år siden, skriver Sciencealert.com.

Ved hjælp af stereomikroskopi (sammensat af to mikroskoper) og såkaldte metallografiske mikroskoper, der kan undersøge metallernes struktur, blandingsforhold og egenskaber, var det muligt for forskerholdet at komme utroligt tæt på fortiden.

Ud af 29 sten fandt forskerne spor fra hverdagsslid, der meget vel kunne stamme fra knogler, kollagen og fedt, på 10 af dem.

Forskerne efterprøvede også selv metoden med deres egne runde sten, og det viste sig, at de var et effektivt værktøj, når det kom til at nå ind til marven i knogler, ifølge Sciencealert.com.

Forskerne fandt desuden ud af, at det slid, de påførte stenene ved at slå dem mod knogler, mindede i påfaldende grad om det slid, der allerede fandtes på det ældgamle, kugleformede værktøj.

Sammenlignet med andre typer af sten var de runde langt mere effektive til at knuse knogler, skriver Sciencealert.com.

Det samme resultatet er hominerne formodentlig også nået frem til. Så det nye forskningsresultat kan ifølge forskerne bag meget vel løse mysteriet om, hvad stenene blev brugt til.

Forskningen er publiceret i PLOS One.