Videnskaben bag: »Ikke i aften, skat, jeg har hovedpine!«
Smerter kan rent faktisk give kvinder mindre lyst til sex. Samtidig ser smerte ikke ud til at påvirke mænds lyst overhovedet, viser et nyt studie i mus. Er der rent faktisk en videnskabelig forklaring bag verdens ældste undskyldning i soveværelset?

Når kvinder siger, at de ikke har lyst til sex, fordi de har hovedpine, kan det skyldes nogle biologiske forskelle på mænd og kvinder. Det viser i hvert fald et nyt canadisk studie - i mus. (Foto: Shutterstock)

Den gamle undskyldning »Ikke i aften, skat, jeg har hovedpine« kan rent faktisk have en videnskabelig forklaring. Det viser et nyt canadisk studie, ifølge The Telegraph.

Ifølge studiet, der netop er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Neuroscience, dræber smerte kvinders sexlyst, mens mænd er ligeglade med, om det gør ondt.

I hvert fald for så vidt man kan overføre resultaterne, der er fremkommet i forsøg på mus, til mennesker. Dén del er en dansk forsker skeptisk overfor, men mere om det senere.

Hunmus gider ikke sex, når de har ondt

I studiet har de canadiske forskere parvist adskilt han- og en hunmus med en væg med et hul i, hvor kun hunmusene kunne komme igennem.

Dette gjorde, at hunmusene selv kunne bestemme, hvor meget tid de ville tilbringe med hannerne, og hvornår de helst ville være fri for dem.

Når forskerne gav hunmusene en smertefuld infektion, opdagede de, at hunmusene tilbragte mindre tid inde hos hannerne og var mindre interesserede i sex.

Den eneste måde, forskerne kunne genoplive hunmusenes sexlyst på, var ved at give dem smertestillende medicin eller give dem medicin, der kunstigt øgede deres sexlyst.

»Vi ved fra andre studier, at kvinders sexlyst er meget mere afhængig af kontekst end mænds. Men om dette skyldes en biologisk, social eller kulturel faktor - eksempelvis opvækst - ved vi ikke,« siger professor Jeffrey Mogil fra McGill University i Montreal til The Telegraph.

Jeffrey Mogil peger på, at det nye studie viser, at mangel på sexlyst indeholder et biologisk element.

Hanmus ligeglade med smerter

I forsøg på hanmusene placerede forskerne hanmus i bure med hunmus i løbetid.

Professor Jeffrey Mogil, McGill University

Hanmusene mistede ikke lysten til at have sex, selvom de blev udsat for de samme smerter som hunmusene i det andet forsøg.

»Vores resultater, at hunmus - ligesom kvinder - mister lysten til sex, når de oplever smerte, indikerer, at der måske er en evolutionær biologisk forklaring på, at smerte mindsker kvinders lyst til sex, og at det ikke skyldes en sociokulturel forklaring,« siger Jeffrey Mogil.

En anden af forskerne bag det nye studie, Yitzchak Binik, fortæller, at kronisk smerte meget ofte leder til problemer i sexlivet blandt mennesker.

»Dette studie giver os en dyremodel over smertehæmmet sexlyst, der kan hjælpe os forskere med at studere fænomenet,« siger Yitzchak Binik.

Dansk forsker er skeptisk

Den danske forsker i sexologi, professor Christian Graugaard fra Sexologisk Forskningcenter ved Aalborg Universitet, er skeptisk over for fortolkningen af de nye resultater.

Han kender ikke til detaljerne i det nye studie og har heller ikke specialkendskab til området, men han mener, at man altid bør forholde sig kritisk til studier af sexliv, hvor man forsøger at overføre konklusioner fra dyreforsøg til mennesker.

»At bruge dyremodeller til at studere sexlyst hos mennesker, får mig altid til at stejle. Sexualitet er noget ganske andet blandt dyr, og mus har jo ikke noget, der ligner sex i menneskelig forstand,« siger Christian Graugaard.

Desuden køber han heller ikke præmissen om, at der skulle være en kategorisk forskel på mænd og kvinders sexlyst, når de oplever smerte.

»Jeg har aldrig stødt på et studie, der har dokumenteret, at der er en systematisk forskel på mænds og kvinders sexlyst i relation til smerte. I det hele taget giver det dårligt mening at snakke om en principiel forskel på mænd og kvinder, da der formentlig er endnu større forskelle i sexlyst og smerteopfattelse inden for samme køn. Derfor skal man være meget forsigtig med at overfortolke studier som dette,« siger Christian Graugaard.