Det sker i hjernen, når du er kreativ
To netværk i hjernen er nøglen til at finde nye løsninger, fortæller en forsker i kognitionspsykologi i denne uges udgave af podcasten ’Brainstorm’.
Kreativitet Hjernen Netværk Problemknuser

Det kan være svært at finde på idéer, uanset om det er på arbejdspladsen eller på studiet, men frygt ej! Forskere har flere forslag til, hvordan du bliver mere kreativ. (Foto: Shutterstock).

Det kan være svært at finde på idéer, uanset om det er på arbejdspladsen eller på studiet, men frygt ej! Forskere har flere forslag til, hvordan du bliver mere kreativ. (Foto: Shutterstock).

Du har ikke fået skrevet et eneste ord i dit Word-dokument den sidste time. Papirerne flyder omkring dig, og du er på nippet til at rive hårene ud af hovedet. Du har officielt ramt muren.

Pludselig slår lynet ned, og du får en lys idé til at løse problemet, der gør dig til helten på arbejdspladsen eller i din studiegruppe.

I denne uge undersøger Videnskab.dk’s podcast ’Brainstorm’, hvad der sker i hjernen, når man skal være kreativ og knuse problemer.

Værterne Asbjørn Mølgaard Sørensen og Jais Baggestrøm Koch taler med Signe Allerup Vangkilde, som er lektor i kognitionspsykologi ved Institut for Psykologi på Københavns Universitet.

Hvor nogle forskere anskuer kreativitet som en kunstnerisk eller gruppedynamisk proces, ser Signe Allerup Vangkilde på kreativitet som en form for problemløsning.

Om Brainstorm sæson 2

’Brainstorm' er Videnskab.dk’s ugentlige podcast om hjernen - udkommer fredage.

Brainstorm er støttet af Lundbeckfonden, som er den største private bidragsyder til dansk, offentligt udført hjerneforskning.

Videnskab.dk og Lundbeckfonden deler en ambition om at udbrede viden til alle om hjernen og hjerneforskningen.

Brainstorm kan produceres takket være støtte fra Lundbeckfonden.

Videnskab.dk har redaktionel frihed i forhold til indholdet.

To hjernenetværker

Ifølge Signe Allerup Vangkilde er der to netværker i hjernen, som skal arbejde sammen, for at man kan være kreativ.

»De to netværk, som er aktive, er default mode-netværket og kontrol-netværket. De to netværk bidrager med forskellige processer, som kan understøtte det at være kreativ, og det at løse problemer på nye måder,« forklarer hun og fortsætter:

»Default mode-netværket ser man for eksempel, når folk er i en skanner, og man beder dem om ikke at tænke på noget. Det gør folk sjældent, og tankerne begynder i stedet at vandre, og man begynder spontant at generere tanker«.

»Kontrol-netværket er med til at understøtte, at vi slår ned på én bestemt tanke, eller at vi forfølger et mål. Hvis man kan få de to netværk til at spille sammen, har man nok nogle af de optimale betingelser, der skal til for at løse problemer kreativt,« siger Signe Allerup Vangkilde.

A-ha-oplevelsen

De fleste kender til, at en løsning pludselig står lysende klar foran én. A-ha-oplevelsen – eller en indsigtsbaseret løsning – er dog formentlig ikke noget, der bare opstår ud af ingenting, forklarer Signe Allerup Vangkilde.

Det er netop samspillet mellem default mode-netværket og kontrolnetværket, som udløser en kreativ a-ha-oplevelse.  Et par forskere har i et studie undersøgt, hvad der sker i hjernen, lige inden man får en kreativ idé. Studiet understøtter teorien om de to hjernenetværk.

»I et studie har man kigget på, hvad der sker i hjernen på folk, inden de får en a-ha-oplevelse. Er der nogle bestemte hjernetilstande, som synes at være gode, hvis man skal have en a-ha-oplevelse?« fortæller Signe Allerup Vangkilde.

I studiet fandt man frem til, at hvis man skulle skabe en a-ha-oplevelse, var man nødt til at have både default mode-netværket og dele af kontrolnetværket i gang.

Kontrolnetværket hjælper med at fokusere på denne ene løsning, som hjernen har fundet frem til, og bagefter at holde fast i den og sortere alle andre løsninger fra.

Du kan høre mere i ugens afsnit, hvor Signe Allerup Vangkilde fortæller om en guide til, hvordan du selv kan øge din kreativitet.

Hjernetema på Videnskab.dk

'Brainstorm' er en del af et større hjerne-tema på Videnskab.dk.

Vi sætter indersiden af hovedet under lup, hvilket også vil resultere i flere artikler om hjernen.

Læs alle vores artikler om hjernen her.

Sådan abonnerer du på Brainstorm

Du søger efter Brainstorm i din podcast-app og trykker abonner - så får du automatisk de nyeste episoder helt gratis.

Hvis du ikke finder Brainstorm i din app, kan du tilføje den manuelt ved hjælp af det nedenstående RSS-feed, og hvis det ikke er muligt, kan du skrive til redaktion@videnskab.dk, og så får vi lagt Brainstorm op på din foretrukne podcast-platform.

Videnskab.dk Podcast

Lyt til vores seneste podcasts herunder. Du kan også findes os i din podcast-app under navnet 'Videnskab.dk Podcast'.

Videnskabsbilleder

Se de flotteste forskningsfotos på vores Instagram-profil, og læs om det betagende billede af nordlys taget over Limfjorden her.

Ny video fra Tjek

Tjek er en YouTube-kanal om videnskab henvendt til unge.

Indholdet på kanalen bliver produceret af Videnskab.dk's videojournalister med samme journalistiske arbejdsgange, som bliver anvendt på Videnskab.dk.

Hej! Vi vil gerne fortælle dig lidt om os selv

Nu hvor du er nået helt herned på vores hjemmeside, er det vist på tide, at vi introducerer os.

Vi hedder Videnskab.dk, kom til verden i 2008 og er siden vokset til at blive Danmarks største videnskabsmedie med omkring en million brugere om måneden.

Vores uafhængige redaktion leverer dagligt gratis forskningsnyheder og andet prisvindende indhold, der med solidt afsæt i videnskabens verden forsøger at give dig aha-oplevelser og væbne dig mod misinformation.

Vores journalister fortæller historier om både kultur, astronomi, sundhed, klima, filosofi og al anden god videnskab indimellem - i form af artikler, podcasts, YouTube-videoer og indhold på sociale medier.

Vi stiller meget høje krav til, hvordan vi finder og laver vores historier. Vi har lavet et manifest med gode råd til at finde troværdig information, og vi modtog i 2021 en fornem pris for vores guide til god, kritisk videnskabsjournalistik.

Vores redaktion gør en dyd ud af at få uafhængige forskere til at bedømme betydningen af nye studier, og alle interviewede forskere citat- og faktatjekker vores artikler før publicering.

Hvis du går rundt og undrer dig over stort eller småt, vil vi elske at høre fra dig og forsøge at give dig svar med forskernes hjælp. Send bare dit spørgsmål til vores brevkasse Spørg Videnskaben.

Vi håber, at du vil følge med i forskningens forunderlige opdagelser her på Videnskab.dk.

Få et af vores gratis nyhedsbreve sendt til din indbakke. Du kan også følge os på sociale medier: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube eller LinkedIn.

Med venlig hilsen

Videnskab.dk