Ny teknik gør organer gennemsigtige
En helt ny teknik kan gøre organer gennemsigtige. Det giver forskere et unikt indblik i organernes indre struktur helt uden at gøre skade på dem.

Med en ny teknik kan forskere nu gøre organer gennemsigtige. På den måde kan man se de store sammenhænge i organer.

I den fascinerende Nature-video herover er det en musehjerne, der har fået kortlagt sit neurologiske netværk.

Metoden til at gennemlyse organer kaldes CLARITY, som står for - hold nu fast - Clear Lipid-exchanged Acrylamide-hybridized Rigid Imaging/Immunostaining/In situ hybridization-compatible Tissue-hYdrogel. Den lille sag blev beskrevet i april i det videnskabelige tidsskrift Nature.

Traditionelt har man skåret organer i tynde skiver for at undersøge deres neurologiske sammenhænge, men det ødelægger muligheden for at se, hvordan celler samarbejder.

Andre eksisterende teknikker kan også overskue et helt organs funktion, men CLARITY er i stand til at undersøge både de store sammenhænge og de helt små, molekylære detaljer.

Fedtet fjernes, mens strukturen bevares

Den nye visualiseringsteknik fungerer ved, at organet nedsænkes i en kemikalieblanding, som så opvarmes en anelse, så det danner en struktur, der holder fast på de enkelte dele. Når man sætter strøm til væsken, forsvinder fedtet, mens strukturen omkring fedtet bevares.

Ved at tilføje særlige farvestoffer til væsken kan man fremhæve og undersøge forskellige neurologiske og molekylære sammenhænge.

»At være i stand til at se de fine detaljer og det store billede på samme tid har været et stort uopnået mål i biologi og et mål, som CLARITY begynder at nærme sig,« siger leder af studiet, bioingeniør og psykiater Karl Deisseroth fra Stanford University ifølge LiveScience i en pressemeddelelse.

Selvom teknikken i videoen er testet på en voksen musehjerne, har forskerne også gennemskuet hjerner fra zebrafisk og døde mennesker.