Insekt giver unger mælk og spreder dødbringende sygdomme
25 april 2014

KORT NYT FRA UDLANDET:

En lille blodsugende flue er roden til en masse ondt i Afrika.

Hvert år bliver flere end 10.000 mennesker smittet med sygdommen Afrikansk Sovesyge, fordi Tsetse-fluen har suget blod på dem, skriver The New York Times. Men nu er forskerne et skridt nærmere et våben mod fluen. De har nemlig kortlagt genomet hos fluen, som i sig selv er en meget mærkelig skabning.

»Tsetse-fluens biologi er rent ud sagt ’freaky’,« siger insektforsker ved Rockefeller University Leslie B. Vosshall til The New York Times og fortsætter:

»Det her er et insekt, som ammer sine børn.«

Tsetse-fluen føder en enkelt larve, som i moderens mave har diet på en mælkekirtel.

I ’modermælken’ har larven modtaget proteiner, der ligesom i menneskets modermælk indeholder proteiner og hormoner.

Det nye forskningsresultat er udkommet i det videnskabelige tidsskrift Science. Reference: Genome Sequence of the Tsetse Fly (Glossina morsitans): Vector of African Trypanosomiasis, DOI: 10.1126/science.1249656