Blodprøve afslører din biologiske alder
Kilde:
07 december 2015

KORT NYT FRA UDLANDET:

En blodprøve kan afsløre, om du ældes hurtigere eller langsommere, end der står på din fødselsattest, viser forskere fra Uppsala Universitet i et nyt studie. Det skriver forskning.no.

Forskerne beregnede 980 personers biologiske alder ved at analysere 77 forskellige proteiner i deres blodprøver.

Ved at undersøge, hvordan sammensætningen af proteiner havde ændret sig, kunne forskerne se, hvordan forsøgspersonernes livsstil havde påvirket deres biologiske alder.

Det nye studie er publiceret i tidsskriftet Nature Scientific Reports.

»Proteinprofilen påvirkes af, hvilken livsstil man har valgt at have. Nogle faktorer fremmer kroppens biologiske alder, og andre modvirker den,« forklarer professor Ulf Gyllensten fra Uppsala Universitet til forskning.no.

Hvis du vil udsætte alderen længst muligt, bør du spise fed fisk, stresse ned og motionere, fortæller forskerne.

»At drikke moderate mængder kaffe er også godt og gør dig yngre,« fortæller professor Stefan Enroth fra Uppsala Universitet til forskning.no.

Med den nye blodprøve får kriminalteknikere også bedre muligheder for at efterforske forbrydelser, fortæller forskerne.

Hvis efterforskere kan finde blodspor efter en gerningsmand, kan den nye proteinprofil nemlig også bruges til at lave et fantombillede af gerningsmandens grundlæggende kropslige kendetegn.