Se forskere debattere: Skal vi udrydde uønskede arter med genteknologi?
Forskere debatterede 26. april, om vi skal bruge genteknologi til eksempelvis at udrydde malariamyg, selvom det kan få uforudsete konsekvenser, når vi roder med gener i naturen. Videnskab.dk optog hele debatten på video, som du kan se her.

Skal vi bruge de nye genteknologier gene drive og CRISPR til at udrydde uønskede arter?

Det lyder umiddelbart smart, men teknologierne vækker samtidig bekymring for, om der kan ske noget uforudsigeligt og uønsket i naturen, når vi roder med generne.

»Vi skal bygge fremtiden på ny teknologi, men vi skal gøre det med omtanke og med blik for de problemer, der kan komme. Derfor skal vi tage de etiske diskussioner i et åbent rum for at finde vores fælles ståsted, så vi kan bruge teknologien til at skabe en bedre fremtid,« sagde uddannelses- og forskningsminister Søren Pind, der via video-link deltog i et debatarrangement, som du kan se video af herunder.

Gene drive og CRISPR

Gene drive er en genteknologi, der gør det muligt at ændre permanent på arveanlæggene i dyr og planter.

Læs mere om gene drive i artiklen Forskere vil udslette malaria med kontroversiel teknologi

CRISPR er kort fortalt en DNA-saks, der kan klippe i gener fra alle tænkelige organismer og dermed f.eks. udbedre fejl og manipulere.

Du kan læse mere om, hvordan CRISPR fungerer i denne artikel.

Debatarrangementet blev arrangeret af Etisk Råd, der netop har udsendt en udtalelse om det kontroversielle spørgsmål og de dilemmaer, som gene drive og CRISPR fører med sig. Etisk Råd har i samarbejde med Forskningens Døgn desuden netop udgivet nyt undervisningsmateriale om gene drive.

Udtalelsen og det nye undervisningsmateriale blev præsenteret på Roskilde Gymnasium, hvor forskere fortalte om teknologien og diskuterede de etiske implikationer, som teknologien rejser

Det hele løb af stablen  onsdag 26. april 2017 kl. 8.10-10.00 og blev livestreamet herunder, hvor du nu kan se en genudsendelse af hele debatten.

Live Blog Livechat til Genedrives

Program

8.10Velkommen – Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind
8.15Velkommen – Formand for Det Etiske Råd, Gorm Greisen
8.20Gene drives - how to modify mosquitoes using genedrive and CRISPR - Andrew Hammond, Research associate ved Imperial College, London
8.35Bør vi bruge gene drives?
8.35Mickey Gjerris, lektor i bioetik, Københavns Universitet (skeptisk position)
8.45Thomas Ploug, professor i anvendt etik, Aalborg Universitet København (optimistisk position)
8.55Debat mellem panel og salen + via streaming
9.50Kommentar – formand for Folketingets Udvalg vedr. Det Etiske Råd, Karen Klint
9.55Afrunding, rektor for Roskilde Gymnasium, Henrik Nevers
10.00Slut

Sådan forholder Etisk Råd sig til gene drive

Etisk Råd har taget stilling til, om vi bør bruge gene drive og CRISPR til at fjerne uønskede arter. Rådet har netop offentliggjort en udtalelse om spørgsmålet, og opsummeret lyder rådets anbefalinger sådan her:

• Det Etiske Råds medlemmer er enige om, at genmodifikation kombineret med gene drives endnu ikke er moden til at blive taget i brug til forsøg på udryddelse af uønskede arter, og at det er en teknologi, som under alle omstændigheder ikke vil kunne tages i brug uden omfattende godkendelses- og kontrolsystemer, herunder grundige afvejninger af risici og konsekvenser for økosystemer og forsøgsudsætninger og evalueringer i hvert enkelt tilfælde.
  • Medlemmerne er også enige om, at forskningen i gene drives bør fortsætte, fordi det under alle omstændigheder er vigtigt at forske i tiltag til neutralisering af ’løbske’ organismer, så man om nødvendigt kan modgå eventuelle fjendtlige anvendelser af teknologien. Desuden er det nødvendigt, at såvel nationale politikere som internationale fora forholder sig til, om den eksisterende lovgivning er tilstrækkelig, og styrker reguleringen hvor det er nødvendigt.
  • Endelig er medlemmerne enige om, at det er vigtigt fortsat at forske i alternativer til anvendelse af gene drives, og at det mindst indgribende alternativ altid bør vælges. Arbejdet med gene drive må ikke svække de indsatser der allerede gøres for at løse de sygdoms- og dødelighedsproblemer det drejer sig om. Gene drive må ikke forstås som en ’silver-bullit’ der tillader, at man på andre måder lader de befolkninger, det drejer sig om, i stikken.
  • Medlemmerne er dog delt i forhold til, om de fordele, teknologien kunne give, berettiger, at man på sigt, når forskning og forsøgsudsætninger er gennemført tilfredsstillende, tager teknologien i egentlig anvendelse. To medlemmer finder det for tidligt at tage principiel stilling til vilkårene for evt. ibrugtagning af teknologien.