Gene drive: Forskere vil udslette malaria med kontroversiel teknologi
Den revolutionerende 'gene drive'-teknologi gør mennesket i stand til at forandre eller udslette arter. Nu vil forskere bruge den på malarimyggen for at udslette malaria.
Malariamyg malaria udrydde sygdom transgene myg afrika gene-drive crisp-cas9 teknologi økosystem naturen

To af forskerne Chris Bamikole og Andrew Hammond tester det nye ‘gene-drive’ i malariamyg i bægrene. De tæller bl.a. æg og larver fra malariamyg med det nye ‘gene-drive’ og sammenligner med normale malariamyg for at måle, hvor meget det ‘koster’ myggene at have et ‘gene-drive. (Foto: Danica Fabrigar)

En ny revolutionerende teknologi kaldet 'gene drive' gør for første gang mennesket i stand til at forandre arters evolution, og endda udslette hele populationer af organismer i naturen.

Nu er forskerne tæt på at kunne anvende teknologien på malariamyg og udradere malaria, der hver dag slår 1.000 børn ihjel i Afrika.

• Gene drive er en revolutionerende gen-teknologi, som på få år kan forandre arters arveanlæg i naturens genetik, og endda helt udrydde dem.
  • Nu har forskere udviklet en metode til at gøre hunmyg sterile, og det kan potentielt fjerne malaria for altid.
  • Her forklarer vi, hvad den nye stærke ‘gene drive’, som også vækker bekymring, handler om.

Perspektiverne vækker både håb og bekymring blandt forskere, og nu sætter Etisk Råd fokus på den kraftfulde teknologi med en debat om gevinster og risici ved menneskets nye evne til 'at lege Gud' over naturen.

Men hvad er 'gene drive', og hvordan er det overhovedet muligt at bruge den til at stoppe malaria?

Begyndte med egoistiske gener

Ideen til gene drive blev oprindeligt foreslået af evolutionsgenetikeren Austin Burt ved Imperial College, London, i 2003. Ideen byggede på naturligt forekommende gener, som kan kopiere sig selv til kromosomer i en celle, og Burt viste, at hvis man kunne isolere det princip, ville man kunne drive et gen hurtigt ud til alle individer i en population af f.eks. myg.

Det er derfor, man kalder det 'gene drive'.

Se livestream om etikken bag gene drive

Etisk Råd, i samarbejde med Forskningens Døgn, gennemgår de dilemmaer, som de nye genteknologier gene drive og CRISPR fører med sig.

Det sker på Roskilde Gymnasium samt via livestreaming på Videnskab.dk, onsdag 26. april 2017 kl. 8.10-10.00.

Her fortæller de medvirkende forskere og etikere om dilemmaet og diskuterer de etiske implikationer, som teknologien rejser, med landets gymnasieelever.

Følg livestreamingen her.

Burt viste, at for insekter som myg, med en kort reproduktionstid på cirka 1 måned, ville man i princippet kunne få et gen spredt ud i hele myggebestanden på blot 1-2 år. (Læs mere om malaria i boksen længere nede.)

Og hvis man kunne give malariamyg et gen, så malaria-parasitten ikke kunne leve inden i dem, ville man altså kunne udrydde malaria i samme tidsrum.

Ikke så lidt af en drøm, når man tænker på, at malaria er en verdens største dræbere, som hvert år smitter mere end 200 millioner mennesker.

Drømmene løb dog ind i en mur af hårde realiteter, for det viste sig, at de oprindelige 'egoistiske' gener langt fra var lette at styre.

LÆS OGSÅ: Hvornår kommer kuren mod malaria?

Crispr baner vejen

Men så i 2012 kom den nye revolutionerende CRISPR-Cas9-teknologi og åbnede en ny dør.

CRISPR-Cas9 er kort fortalt en gen-saks, der gør det utroligt nemt at klippe og klistre i arvematerialet og skrive dele af DNA'et om, eller endda indsætte nye gener.

Læs mere om processen i boksen under artiklen.

LÆS OGSÅ: Sådan fungerer CRISPR

Malariamyg malaria udrydde sygdom afrika gene-drive crisp-cas9 teknologi økosystem naturen

En voksen malariamyg, Anopheles gambiae, er netop klækket fra larvestadiet og hviler på vandoverfladen, inden den letter for første gang. (Foto: Andrew Hammond)

Laver sterile hun-myg

Med det nye gennembrud har genetikeren Andrew Hammond ved Imperial College og kolleger fundet en smart måde at bruge 'gene drivet' til at gøre malariamyggehunnerne sterile.

Malaria

Malaria skyldes fire forskellige parasitter, hvor den farligste hedder Plasmodium falciparum.

Fælles for parasitterne er, at de overføres til mennesker via myggestik.

Der findes mere end 3.500 forskellige myggearter i verden, men det er kun en håndfuld, som parasitterne bruger.

I Afrika står tre nært beslægtede malariamyg, og specielt arten Anopheles gambiae, bag omkring 95 procent af alle malaria tilfælde.

Det nye gene drive er rettet mod Anopheles gambiae, og ifølge forskerne vil det være ret enkelt at lave specifikke 'gene drives' til hver af de andre myggearter.

De har skabt en såkaldt transgen malariamyg, altså, en malariamyg, som indeholder kunstigt overført genetisk materiale fra en anden art. Denne myg kan virke som en 'undercover agent' ved at bære et CRISPR-Cas9 'gene drive', der målrettet ødelægger det gen, som er afgørende, for at mygge-æg kan udvikles normalt.

Genet kaldes 'nudel' og er kendt fra bananfluer (hvor det oprindeligt fik sit navn, fordi mutationer i genet gav uudklækkede embryoner, der mindede forskerne om små krøllede pastaskruer.)

LÆS OGSÅ: Steriliserede myg kan bekæmpe malaria

Derfor er 'nudel’-genet smart

Der er flere smarte aspekter med nudel-genet:

1. For det første er genet, hvad genetikere kalder recessivt – det vil sige, at man kan klare sig med én fungerende kopi (fra enten far eller mor).
  2. For det andet er genet kun aktivt i hunnens kropsceller rundt om æggene, hvor det lægger et signal ind i æggene, som styrer embryonaludviklingen.

Nudel-genet har ikke andre funktioner i kroppen og det udnytter forskerne ret elegant.

Sådan vil forskerne udrydde malaria

Ved at sætte CRISPR-Cas9 systemet ind bag en kontrolboks (en promotor kaldet Vasa), som kun er aktiv i stamcellerne til kønscellerne, kan forskerne sikre, at kun kønscellerne får ødelagt deres nudel-gen mens hun-myggene stadig er fertile.

Det betyder, at en hun-myg, som har fået CRISPR-Cas9 'gene drivet' med et kromosom fra sin ene forælder, stadig vil bære én normal kopi i alle sine kropsceller og derfor kan lægge levedygtige æg.

Kun i køns-stamcellerne tænder Vasa-kontakten for CRISPR-Cas9 reaktionen, så CRISPR-koden kopieres ind på begge kromosomer, og begge kopier af nudel-genet ødelægges.

»Vi finder, at reaktionen sker i 99,6 procent af kønscellerne - så praktisk taget alt afkommet bærer 'gene drivet,« siger Andrew Hammond.