Om forfatteren

Joachim Schmidt Wiewiura

researcher, Institut for Medier, Erkendelse og Formidling

Vincent F. Hendricks

Professor, dr. phil., PhD, leder af Center for Information og Boblestudier (CIBS), Københavns Universitet

Vincent F. Hendricks er professor, dr. phil., PhD og leder af Center for Information og Boblestudier (CIBS), Københavns Universitet.
Hans forskningsområder indebærer blandt andet logik, formel indlæringsteori og informationsprocessering. 
Se de Videnskab.dk- og Forskerzonen-artikler, Vincent har medvirket i her. 
Læs mere om hans forskning, forskingspublikationer, øvrige populærformidling m.v. på hans profil på Københavns Universitet.

Forskerne formidler

Forskerne formidler

Videnskab.dk udgiver både artikler skrevet af journalister og forskere. Når forskere står bag, er artiklerne mærket op som ’Forskerne formidler’. Er du forsker, og vil du gerne formidle populært til den brede befolkning, kan du også blive skribent. Forskerartikler bliver udgivet takket være støtte fra vores partnere: Lundbeckfonden, Danmarks Grundforskningsfond, Aalborg Universitet, Roskilde Universitet, Syddansk Universitet, Arctic Hub og Region Hovedstaden. Videnskab.dk's redaktion prioriterer indholdet og styrer de redaktionelle processer, uafhængigt af partnerne.

‘Pinball-effekten’: Derfor ødelægger sociale medier din koncentration

Digitale teknologier som smartphones, der gør os i stand til at være online konstant, kan ødelægge koncentrationen. Hvad, der sker, kan forklares og analyseres via et nyt begreb, 'pinball-effekten'.

En pinball (altså metalkuglen i flippermaskinen) illustrerer 'opmærksomheden', der bliver 'flippet' eller 'kastet' rundt af den muliggørende teknologi, 'flippermaskinen', mod forskellige informationsklynger, som hver især kræver, at de bliver tillagt mening.(Foto: Shutterstock)

Annonce: