Annonceinfo

Otte glas vand om dagen er vrøvl

Ifølge britisk læge er rådet om at drikke otte glas vand om dagen et trick for at få folk til at købe mere vand på flaske. Norsk professor er enig.

Emner: ,
Vand er godt. Men det er ikke nødvendigvis mirakelkuren mod alskens sygdomme. (Foto: Colourbox)

Mindst otte glas vand om dagen er efter sigende godt for alt muligt. Alt lige fra hjernen til huden og hjertet får angiveligt et boost af nogle ekstra glas H2O.

Men hvor kommer beviserne for dette råd egentlig fra?

Den britiske læge Margaret McCartney har undersøgt forskningen på området og skriver i en kommentar i British Medical Journal, at rådet ikke bare er nonsens – det er nonsens med veldokumenterede beviser imod sig.

»Der er overhovedet ikke dokumenteret nogen specifik sundhedseffekt af at drikke mere vand. Det medfører først og fremmest, at man skal tisse mere,« siger Johanne Sundby, professor på afdeling for samfunnsmedisin ved Universitet i Oslo.

»Det giver ikke bedre hud, det renser ikke kroppen for affaldsstoffer bedre, og det giver ikke en bedre koncentrationsevne,« siger hun.

Der mangler bevis både for og imod

Både norske og britiske myndigheder anbefaler et dagligt vandindtag på mellem 1,5 og 2 liter om dagen, men ifølge McCartney mangler den anbefaling videnskabelig opbakning.

Hendes kommentar kommer i anledning af årsmødet i organisationen Hydration for Health, som blev afholdt i byen Evian i Frankrig 1. juli. Hydration for Health. eller H4H, har som mål at informere offentligheden og vejlede patienter om betydningen af sunde drikkevaner.

Men H4H blev etableret af Danone, et fransk firma, som blandt andet sælger flaskevandet Evian og Volvic, skriver McCartney.

Hun citerer en leder fra tidsskriftet Journal of the American Society of Nephrology fra 2008:

»Der findes intet entydigt bevis for, at et øget vandindtag giver fordele. Selv om vi gerne ville aflive alle myter på nettet om fordelene ved at drikke mere vand, indrømmer vi, at der ikke findes nogen klare beviser for, at der ikke er fordele ved øget vandindtag. Faktisk mangler der ganske enkelt beviser på området generelt.«

Ifølge McCartney er den forskning, som H4H baserer sine anbefalinger på, enten ikke publiceret i peer-reviewed tidsskrifter eller præget af dårlig metodik.

Fordele for visse patientgrupper

McCartney har interviewet Stanley Goldfard fra University of Pennsylvania. Han er professor i nefrologi, som er studiet af nyrerne.

Margaret McCartney fraråder vand på flaske. (Foto: Colourbox)

Han fortæller, at det helt klart er bedre at drikke vand end sukkerholdige drikke, hvis målet er at gå ned i vægt. For visse mennesker vil der desuden godt kunne være andre fordele ved at drikke mere vand.

»Det er uden tvivl en fordel for patienter, som har vedvarende problemer med nyresten. Kan vandindtag reducere risikoen for at få nyresten for folk, som aldrig har haft dem tidligere? Vi har kun spekulationer,« siger han i artiklen.

Også blandt unge kvinder med urinvejsinfektioner kan otte glas om dagen være sagen. Men heller ikke her er billedet entydigt.

»Det reducerer sandsynligvis risikoen for at få urinvejsinfektion i den nedre del af urinrøret og blæren, hvis man drikker meget vand. Men det kan have den modsatte effekt på risikoen for infektioner i nyrerne og de øvrige dele af urinlederen,« siger han.

Forsker: Start en modkampagne

»I dagligdagen mister man det meste af det vand, som man indtager, ud gennem urinen. Der er flere med skader fra for stort eller for hurtigt væskeindtag, såkaldt overhydrering, end af dehydrering,« siger Johanne Sundby.

»Kampagnerne for at få folk til at tro, at de skal drikker meget vand, er udelukkende støttet af næringsmiddelindustrien, som tjener mange penge på at sælge et naturligt stof dyrt. Vand er meget nemt og billigt at fremstille.«

Ifølge Sundby er det helt naturligt at drikke lidt ekstra i ekstrem varme eller ved ekstremt kropsarbejde, fordi man i de tilfælde mister meget væske gennem sveden.

Derudover mener hun, at det kan være mere skadeligt end sundhedsfremmende at drikke store mængder vand.

»Vi har finkalibrerede sensorer for vandbalancen i kroppen. Hvis man har for lidt vand i sig, føler man sig tørstig. Hvis man hælder vand i sig hele tiden, kan man miste evnen til at føle tørsten, som er den vigtigste mekanisme, vi har, til at minde os om, at vi skal drikke lidt vand.«

»Man burde starte en modkampagne: ”Nej til flaskevand”. Jeg drikker ikke vand på flaske. Vand fra hanen er godt nok til mig,« siger Sundby.

© forskning.no. Oversat af Magnus Brandt Tingstrøm

8 glas er 1½ liter

Det lyder umiddelbart som de anbefalinger jeg har hørt over de sidste 10 år.

Uanset hvad videnskaben siger, kan den subjektive virkning af et glas friskt postevand ikke overvurderes. Det føles frit, rent, tilladt og gratis blandt kaffe,te,øl og vin og giver et øjeblikkeligt velvære.

Plasten !

En ting er ihvertfald sikkert, og det er at mængden af ftalater man får ind i sin krop ved at drikke vand af Plast (PET) flasker ikke er særligt sundt og er en hovedkilde til ophobning af ftalater i mennesker...

se http://www.forbrugerkemi.dk/nyheder/mad/vand-pa-flaske-bidrager-til-cock...

Reklamens magt er stor

Bo AhlQuist-Svenningsen:
Der er ikke ET ord i din svada, som ikke kunne være brugt i en reklame. Gør forskning slet intet indtryk på dig, bl.a. det tankevækkende faktum, at flere får skader af for stort vandindtag end for lille?
Lyt til din krop, drik når du føler tørst, og hold dig til vandet fra hanen, som er 100% så godt for dig, som det meget kostbare og miljøbelastende samme produkt i plastic.

Ringe stringens

Du har skrevet praecist hvad jeg taenkte.

Ringe stringens

" »Der er overhovedet ikke dokumenteret nogen specifik sundhedseffekt af at drikke mere vand. Det medfører først og fremmest, at man skal tisse mere,« siger Johanne Sundby, professor på afdeling for samfunnsmedisin ved Universitet i Oslo. "

Mere end hvor meget?

Dette kunne være en interessant artikel, men desværre er den mere postulerende og tilfældigt citerende end noget andet.
Overskriften henter ikke belæg i artiklen.

Vand er giftigt for alle

Mennesket kan tåle en vis mængde af alle stoffer.

Kviksølv bundet i fedt kan vi ikke tåle ret meget af.

Vand kan vi tåle en hel del kilogram af.

For alle stoffer gælder, hvis du får for meget af det, på kort tid, så dør du. Det gælder også med vand:
http://en.wikipedia.org/wiki/Water_intoxication#Notable_cases
Der skal temlig meget vand til, men der er altså et maksimum for alle stoffer.

Deilig bløtt flaskevann

Om vannet i springen er litt hardt så spiller vel det heller liten rolle, spesielt oppveid mot de bakterier som finnes i mye av flaskevannet.
Men det er jo endel av den moderne livsstil å drikke vann fra plastflasker som gir fra seg atskillige forskjellige skadelige kjemikalier. Omtrent like fornuftig som homeøpati. Betal for illusjoner.

Undskyld biokemiker...

I forhold til en artikel, hvis hovedbudskab er at der generelt mangler dokumentation for udtalelser som dine, bliver jeg nødt til at spørge:
Har DU nogen som helst dokumentation for dine udtagelser?

Otte glas vand er godt for alle

Biokemikeren siger:
Kroppen består for det meste af vand. Hvis du har spist og drukket og dyrket motion,
trænger du til vand, helst dejligt blødt flaskevand, med mindre du har en vandpost.
Vand er det mest rensende af alt, og skyller alle gift- og afaldsstoffer ud.
Otte glas om dagen er nok det bedste du kan gøre for dig selv.
Det er i alt fald det billigste trick til at have det godt.

Log ind eller opret konto for at skrive kommentarer

Seneste fra Krop & Sundhed

Det læser andre lige nu

Spørg Videnskaben

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.

Seneste blogindlæg