Når folk med lav selvfølelse tænker på, at de en gang skal dø, har de en tendens til at spise mere af både sund og usund mad. Det viser en ny amerikansk undersøgelse, publiceret i tidsskriftet Journal of Consumer Research. Forskerne bag undersøgelsen mener, at en mulig forklaring på denne effekt ligger i en teori, de kalder »flugt fra selvbevidstheden«: »Når folk bliver mindet om, at de er højst dødelige, kan de føle sig dårligt tilpas med, hvad de har udrettet i deres liv, og om det er lykkedes dem at efterlade sig et mærkbart fodaftryk. Dette er en tilstand, som kan kaldes for en forstærket selvbevidsthed. En måde at tackle en sådan ubehagelig tilstand er at flygte fra den ved enten at overspise eller overforbruge,« skriver forfatterne til undersøgelsen. Indkøbsliste og kagespisningTendensen til overspisning/overforbrug gjaldt især folk med lav selvfølelse, som tænkte tanker som vedrørte døden, påpeger forskerne Naomi Mandel og Dirk Smeesters. De hører til på henholdsvis Arizona State University, USA, og Erasmus Universiteit Rotterdam, Holland. Tilsvarende flugt-effekt sås ikke hos personer med høj selvfølelse. Forskerne gennemførte flere eksperimenter i Europa og USA, hvor frivillige enten skrev tekster om følelser, som de havde knyttet til deres egen død – eller også skrev de om et smertefuldt medicinsk indgreb. Derefter krydsede alle af på en indkøbsliste over varer, som de ønskede sig, eller også spiste de kager.
Lille spejl på væggen der…
Resultaterne viste, at folk som skrev om deres egen død både ville spise mere og købe mere, end dem som skrev om indgrebet, hedder det i et pressemeddelelse fra Chicago Journals. »Forbrugere, særligt dem med lav selvfølelse, kan være mere tilbøjelige til overforbrug, når de ser billeder af død i forbindelse med nyhedsindslag, eller når de ser deres yndlings-krimi på tv,« konkluderer forskerne. Undersøgelsen viste i øvrigt også, at når deltagerne fik placeret et spejl foran sig, så blev lysten til overforbrug reduceret.
© forskning.no. Oversat af Johnny Oreskov