Annonceinfo

Frugt og grønt beskytter ikke mod kræft

En ny, stor undersøgelse med dansk deltagelse viser, at et højt indtag af frugt og grønt ikke for alvor beskytter mod kræft. Dermed ryger et af de argumenter, som '6 om dagen'-kampagnen bygger på.

Frugt og grønt er godt, men det kan ikke forhindre kræftsygdomme. (Foto: Colourbox)

Hvis du tror, at du mindsker din risiko for at få kræft ved at spise godt med frugt og grønt, kan du godt tro om igen. Når det gælder kræft, er den positive effekt af at indtage meget frugt og grønt nemlig yderst beskeden.

Det viser en ny, stor undersøgelse, hvor forskere har fulgt 478.478 europæere gennem næsten ni år. 30.604 af personerne i undersøgelsen fik konstateret kræft, men det var altså ikke fordi, de havde forsømt at spise frugter og grøntsager.

»Det er ikke sådan, at du nedbringer din kræftrisiko markant ved at spise frugt og grønt,« fortæller overlæge Anne Tjønneland, der er afdelingsleder i Kræftens Bekæmpelse og medforfatter på den nye undersøgelse.

6 om dagen hjælper ikke mod kræft

Frugt og grønt kædes ellers ofte sammen med mindsket risiko for kræft.

Fakta

STOR EUROPÆISK UNDERSØGELSE

142.605 mænd og 335.873 kvinder fra 10 vesteuropæiske lande er blevet spurgt om deres spisevaner og livsstil i EPIC-projektet (The European Prospective Investigation into Cancer and nutrition). Knapt ni år efter har man kigget på, om personerne siden havde fået en kræftsygdom.

Der deltog 55.019 danskere i undersøgelsen, som i øvrigt viser, at vi spiser forholdsvis lidt frugt og grønt i Norden. For Danmark er tallet 264 gram om dagen, mens man i Italien og Spanien spiser et halvt kilo om dagen.

Det gælder for eksempel i '6 om dagen'-kampagnen. På kampagnens hjemmeside kan man læse følgende udsagn: »En lang række videnskabelige undersøgelser viser, at frugt og grønt hver dag beskytter mod kræft [...]«

Men de undersøgelser, der henvises til, blev publiceret i starten af 1990erne. Siden er undersøgelserne blevet bedre, og forskerne er blevet noget klogere på effekten - eller mangel på samme - af frugt og grønt.

Nye tal viser ganske lille effekt

Forskerne har i den nye undersøgelse fundet ud af, at et højt indtag af frugt og grønt tilsyneladende mindsker risikoen for at få kræft en smule, men effekten er ganske lille.
Undersøgelsen er netop publiceret i det videnskabelige tidsskrift 'Journal of the National Cancer Institute'.

Hvis tallene står til troende, kan man forhindre 2,6 procent af kræfttilfældene hos mænd og 2,3 procent af kræfttilfældene hos kvinder, hvis alle spiser 150 gram frugt eller grønt mere om dagen. En ganske begrænset effekt, især i forhold til, hvad man tidligere har troet.

Det er usundt at være overvægtig

Det skal ikke forstås sådan, at frugt og grønt ikke er sundt, for det er det stadig. »Vi vil rigtig gerne have, at folk spiser frugt og grønt. Det er bare ikke det mirakelmiddel mod kræftsygdomme, som vi troede for 15 år siden,« siger Anne Tjønneland.

Dertil kommer, at indtagelse af frugt og grønt stadig er godt for kroppen. Også i forhold til kræft, selv om der ikke er nogen direkte sammenhæng. Anne Tjønneland forklarer:

»Det er en indirekte effekt, man snakker om der. Hvis du spiser frugt og grønt, har du ikke så nemt ved at blive overvægtig. Og det at være overvægtig er en af de absolut vigtigste risikofaktorer - ikke kun i forhold til hjerte-kar-sygdomme og diabetes, men også når det gælder kræftsygdomme.«

»Desuden spiser du mindre af de ting, som giver øget risiko for kræft, for eksempel rødt kød eller raffinerede kornprodukter,« siger Anne Tjønneland.

Så bliv bare ved med at spise frugt og grønt - også selv om det ikke giver direkte udslag på kræft-statistikken.

SV:kan godt lide frugt og grønt

Jeg hører ikke til dem der svælger mig i frugt og grønt fordi det mindsker risikoen for at få kræft. Jeg kan rent faktisk godt lide både frugt (og de fleste) grøntsager.
Har også på fornemmelsen, at risikoen for at få kræft i høj grad er genetisk betinget.

Det samme her, jeg elsker også grønsager. Men jeg tror kosten stadig kraftigt spiller ind.
Dem der er genetisk udsat får glæde af en rigtigt sammensat kost til at holde eks. kræft på afstand. Frem for dem der er genetisk udsat og spiser "skidt".
Jeg tror på ordsproget " Du bliver hvad du spiser".
Men jeg tror ikke på at hvis man kun spiste grønt og frugt ville man holde alt sygdom mere eller mindre væk.
Og, Ja, det genetiske spiller også megte kraftigt ind.

kan godt lide frugt og grønt

Jeg hører ikke til dem der svælger mig i frugt og grønt fordi det mindsker risikoen for at få kræft. Jeg kan rent faktisk godt lide både frugt (og de fleste) grøntsager.
Har også på fornemmelsen, at risikoen for at få kræft i høj grad er genetisk betinget.

Sundt

Sundt er at spise varieret. Og gerne grøndsager+ frugt. lidt mindre kød. Lidt fisk er også godt og så husk at man får sine vitaminer + mineraler. En god fed bøf eller en Mac. Donnald tur en gang imellem er også fint.  BARE IKKE HVER DAG. OG HELLER IKKE HVER ANDEN DAG.
Og LAD være med at ryge, drikke for meget alkohol/kaffe/the, Nul narko. Kør pænt, motioner furnuftigt og ikke på eliteplan.
Og sker der ændringer på jeres krop, knuder, fraveændringer, smerter uden grunde..eller andre "mærkelige" tin....... SØG LÆGE.
Arbejd og bo IKKE med/inærheden af giftige ting og sager. FLYT/SKIFT ARBEJDE.
Det var det. Følg det overstående og bliv 90 -100 år + et fornuftig godt liv.... MEN der er desværre ingen garanti. Så enkelt kan det gøres.
Jeg er bare så pi... træt af at høre hvordan vi "skal" leve, for om få år få at vide at det var forkert og så er det anderledes, for om få år at køre hele møllen igennem igen.
 
mvh Bent H

EN TING ER IKKE NOK

Det menneskelige legeme er så komplekst at det aldrig er tilstrækkeligt kun at måle på et enkelt parameter. Desværre er det en tendens vi længe har set og Fru Tjønneland er specialist i denne disciplin, hvor man måler på et enkelt eller et par parametre og derefter kander resultatet for dokumentation. Skal man dokumentere om noget er godt eller skidt for mennesket, skal man minimum måle på 10 parametre, eller er det blot en undersøgelse man ikke kan bruge til noget fornuftigt. Vi har set disse undersøgelser både inden for rygning og alkohol og de bliver kun brugt til at skræmme befolkningen. Der hersker ikke en lyst til at finde sandheden, men blot et ønske om at få offentliggjort så mange undersøgelser som mulig, det giver plus i karakterbogen.

Log ind eller opret konto for at skrive kommentarer

Seneste fra Krop & Sundhed

Det læser andre lige nu

Spørg Videnskaben

Abonner på vores nyhedsbrev

Når du tilmelder dig, deltager du i konkurrencen om lækre præmier.