Forskere: Hold op med at tælle kalorier
Hvis vi skal bekæmpe hjerte-kar-sygdomme og diabetes, nytter det ikke at tælle kalorier. I stedet skal vi ændre vores kost, mener en række forskere - ikke alle er dog enige.

Forskere er uenige om, hvorvidt det giver mening at fokusere på at tælle kalorier, hvis man gerne vil undgå sygdomme. (Foto: Shutterstock)

 

En slankere figur og fokus på lave kalorietal bliver ofte set som vejen til en sundere krop.

Men måske skal vi i virkeligheden droppe det faste blik mod kalorierne og i stedet gøre noget ud af at spise de rigtige madvarer. Det er i hvert fald, hvad en gruppe forskere argumenterer for i den nyeste udgave af det videnskabelige tidsskrift Open Heart.

»Hvis man flytter fokus væk fra kalorier og i stedet lægger vægt på et diætmønster, som fokuserer på kvaliteten af maden frem for kvantitet, vil det kraftigt reducere fedme, relaterede sygdomme og risikoen for hjerte-kar-sygdomme,« skriver de britisk-amerikanske forskere i lederen i Open Heart.

Ændret kost reducerer risiko for hjertesygdomme

Den danske forsker Rasmus Køster-Rasmussen er langt hen ad vejen enig i både forskernes fortolkning af tidligere studier og i deres budskab:

»Vi fokuserer for meget på vægttab og for lidt på kostens indhold. Det er derfor, der er brug for et paradigmeskift,« forklarer Rasmus Køster-Rasmussen, som er læge og ph.d. i kostepidemiologi og vægtændringer ved Forskningsenheden for Almen Praksis ved Københavns Universitet.

I lederen argumenterer forskerne for, at kalorier fra forskellige typer af fødevarer slet ikke kan sammenlignes. Som eksempel peger de på et studie, som viser, at drikker man en sodavand på cirka 150 kalorier hver dag, stiger risikoen for type 2-diabetes. Herimod viser et andet studie, at risikoen for hjerteanfald eller slagtilfæle falder, hvis man hver dag spiser en håndfuld nødder eller fire spiseskeer olivenolie, som hver tæller 500 kalorier.

Rasmus Køster-Rasmussen er enig med forskerne i, at eksempelvis 'middelhavskost' – som blandt andet tæller grøntsager, fisk, nødder og olivenolie – reducerer risikoen for hjerte-kar-sygdomme.

Han gør dog opmærksom på, at forskningen primært omhandler mennesker i højrisikogrupper - altså dem der har diabetes, højt blodtryk, højt kolesteroltal eller lignende - mens forskernes viden er mere begrænset, når det gælder 'almindelige mennesker'.

»Når det handler om 'normale' mennesker, har vi sikker viden om risikoen ved for eksempel alkohol og rygning, men knap så god evidens for kostens betydning for fremtidig sygdom generelt,« siger Rasmus Køster-Rasmussen.

Fokus skal ikke væk fra vægttab

Ernæringprofessor ved Institut for Idræt og Ernæring ved Købehavns Universitet Arne Astrup mener også, at omlægning af kosten er meget relevant for at reducere hjerte-kar-sygdomme og en række andre lidelser.

Men selvom han synes, at budskabet om diætændringer er fint, er det ikke nødvendigvis ensbetydende med, at vægttab ikke også er vigtigt:

»Jeg tvivler på, at befolkningen hopper bredt med på vognen, da rigtig mange gerne vil tabe sig, og de negative konsekvenser af svær overvægt ikke kan håndteres uden et vægttab,« siger han.

»Tæl ikke kilo, tæl kilometer«

Lektor Thomas Meinert Larsen er af samme opfattelse. Han anser det som vigtigt at være opmærksom på kalorieindtag, fordi han – modsat Rasmus Køster-Rasmussen – mener, at det er bevist, at vægttab reducerer sygdomsrisici:

»Vi ved, at vægttab sænker rigtig mange af de kendte risikomarkører for type-2 diabetes og hjerte-kar-sygdomme. Vægttab – i kombination med fysisk aktivitet – er derfor hjørnestenen i al forebyggelse. Hvorvidt vægttabet sker på en middelhavskost, en nordisk kost eller en low carb-kost er faktisk temmelig sekundært i denne sammenhæng,« forklarer Thomas Meinert Larsen, som er fedmeforsker ved Københavns Universitet.

Man får mest sundhed ud af at spise sundt og motionere uden vægttab for øje – tæl ikke kilo, tæl kilometer.

Rasmus Køster-Rasmussen, læge og ph.d., Københavns Universitet

Rasmus Køster-Rasmussen er uenig og mener, at det er tvivlsomt om vægttab i sig selv kan reducere forekomsten af sygdomme:

»Vægttab giver selvfølgelig mening, når det kommer til for eksempel slidgigt i knæene, men derudover ved vi ikke, om det har nogen betydning for sundheden på lang sigt. Faktisk har vi ret god dokumentation for, at vægttab hos for eksempel patienter med type 2-diabetes ikke reducerer forekomsten af hjerte-kar-sygdom,« siger Rasmus Køster-Rasmussen og tilføjer:

»Man får mest sundhed ud af at spise sundt og motionere uden vægttab for øje – tæl ikke kilo, tæl kilometer.«