Annonceinfo

D-vitamin er immunforsvarets batteri

D-vitamin spiller en helt central rolle i kroppens kamp mod sygdomme, viser ny dansk forskning. Endnu et argument for at gøre noget ved danskernes D-vitamin-mangel, mener professor.

D-vitamin er helt uundværlig i immunforsvarets kamp mod sygdomme, viser ny dansk forskning. (Foto: Colourbox)

Det er koldt og mørkt, og dit lager af D-vitamin er helt i bund.

Lageret opbyggede din krop sidste sommer med hjælp fra solens stråler, men efter en lang mørk vinter er der ikke meget tilbage.

Det er ikke noget, du umiddelbart lader dig mærke med, men måske gør dit immunforsvar.

Danske forskere har nemlig som de første i verden opdaget, at vores immunforsvar er helt afhængigt af D-vitamin for at virke.

Forskerne har studeret de såkaldte dræber-T-celler, som immunforsvaret eksempelvis bruger til at bekæmpe bakterier, virus og kræft med, og de har fundet ud af, at dræber-T-cellerne ikke kan virke uden D-vitamin.

Spiser selv D-vitamin

Opdagelsen, der netop er offentliggjort i det videnskabelige tidsskrift Nature Immunology, sætter ny fokus på danskernes generelle mangel på D-vitamin.

I vores nabolande tilsætter man D-vitamin til mælken, men det har vi tøvet med at gøre i Danmark.

Det bekymrer professor og institutleder Carsten Geisler fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet, som har stået i spidsen for den nye forskning:

Fra maj til september er solen danskernes vigtigste kilde til D-vitamin. Forskerne bag undersøgelsen anbefaler på baggrund af den aktuelle og andre undersøgelser, at danskere tager kosttilskud med vitamin D i vinterhalvåret (Foto: Andicat).

»Da jeg gennem vores undersøgelser erfarede, hvad D-vitamin betyder for vores immunforsvar, begyndte jeg selv at tage en daglig D-vitaminpille,« siger Carsten Geisler.

D-vitamin svarer til batteriet i en bil

Carsten Geisler sammenligner opdagelsen med batteriets funktion i en bil:

»Vi har opdaget, at immunforsvarets dræber-T-celler er lige så afhængige af D-vitamin, som en bil har brug for et bilbatteri for at kunne starte. Med andre ord: Uden D-vitamin kan dræber-T-cellen ikke komme i gang med sit arbejde,« siger Carsten Geisler.

Forskerne er kommet frem til deres resultater ved at isolere dræber-T-celler fra menneskers blod og analysere dem i laboratoriet. Her blev det tydeligt, at dræber-T-celler, som aldrig har været i aktion i kroppens indre, krævede D-vitamin for at komme i gang.

»Når en T-celle genkender et fremmedlegeme, som den gerne vil gøre det af med, skal den have D-vitamin, før den kan gå i gang med at dele sig og lave en hel hær af T-celler, som kan tage kampen op mod det fjendtlige element.

Denne D-vitamin-afhægighed er en helt ny erkendelse,« siger Carsten Geisler.

Mangel på D-vitamin giver dårligt immunforsvar

For at finde ud af, om det samme forhold også gjorde sig gældende i den levende menneskekrop, undersøgte forskerne, hvordan dræber-T-celler fungerer hos patienter med nyresygdom.

At de lige kastede sig over nyrepatienterne skyldes, at deres evne til at lave den endelige og aktive form af D-vitamin er stærkt svækket. Forskerne fandt så ud af, at nyrepatienternes dræber-T-celler fungerede dårligere end hos raske mennesker med en normal D-vitamin-produktion.

Grafik: Dræber T-celler er afhængige af D-vitamin Når en hvilende dræber T-celle genkender et fremmedlegeme i form af en virus, bakterie eller en kræftcelle, aktiveres en receptor, TCR, på dræber-T-cellens overflade. Det sætter ikke dræber-T-cellens alarmberedskab i gang med det samme, men kræver en lille omvej, viser den nye danske forskning. Aktiveringen af TCR sender nemlig først et signal ind i cellens kommandocentral (1), cellekernen, med information om, at den skal producere en receptor for D-vitamin, VDR (2). Det betyder, at dræber-T-cellen nu er i stand til at binde det D-vitamin, som kommer ind i cellen via blodstrømmen (3). Bindingen af D-vitamin til sin receptor, VDR, gør, at vitaminet og receptoren bliver transporteret ind i cellekernen (4). Ad den vej får dræber-T-cellen nu besked om, at den skal producere proteinet, PLC-g1 (5,6). Netop PLC-g1 er helt nødvendig for, at dræber T-cellen kan komme gang med sit arbejde. Som går ud på at dele sig til en hel hær af dræber T-celler og dræbe indtrængende mikroorganismer mm. Det forklarer, hvorfor hvilende dræber T-celler er så afhængige af D-vitamin. Kilde: Carsten Geisler, Københavns Universitet

»Det bekræfter vores resultater fra laboratoriet og understreger, at mangel på D-vitamin kan gå kraftigt udover kroppens immunforsvar og gøre mennesker mere modtagelige for en lang række sygdomme,« siger Carsten Geisler.

Det er efter hans mening endnu et argument for at gøre noget ved den D-vitamin-mangel, som knap halvdelen af den danske befolkning lever med. Enten med kosttilskud, eller med D-vitamin-berigede fødevarer i form af eksempelvis mælk eller brød, som de danske sundhedsmyndigheder også barsler med at introducere.

Bekymret for danskernes D-vitamin mangel

Carsten Geisler er bekymret for, at vi nordboere ikke får D-vitamin nok.

Vores mangel skyldes, at vi får meget lidt sol om vinteren, som er den primære og vigtigste kilde til D-vitamin. Det er også derfor, at man tit hører D-vitamin omtalt som 'solskinsvitaminet'. Så vi lever altså højt på det lager af D-vitamin, som bliver lavet over sommeren og derefter opbevares i vores fedtdepoter.

»Derfor kan det godt være problematisk, at vi bliver opfordret til at dække vores hud til med tøj og solcreme, når vi skal ud i solen om sommeren, og her tænker jeg især på børn, som opfordres til at blive dækket fra top til tå.

For det kan give dem et underskud af D-vitamin, og vi skulle jo nødig tilbage til den tid, hvor børn udviklede engelsk syge, altså knogleskørhed, på grund af D-vitamin mangel,« siger Carsten Geisler.

Carsten Geisler ved godt, at det er et ømtåleligt emne, fordi solen også er en skurk, når det gælder ældning af hud og udvikling af almindelig hudkræft og modermærkekræft.

»Det er som et tveægget sværd. Men jeg mener godt, at de to budskaber kan gå hånd i hånd. Man skal blot holde sig fra solen om sommeren i timerne mellem 12 og 15, hvor de ultraviolette stråler er stærkest, og så supplere med et D-vitamin-tilskud i vinterhalvåret. Så kan man både få dækket sit behov for D-vitamin og nedsætte risikoen for at udvikle hudkræft,« siger Carsten Geisler.

D-vitamin-mangel i Danmark

I 2008 viste en undersøgelse fra Vejle Sygehus, at halvdelen af den danske befolkning ikke har tilstrækkeligt med D-vitamin i kroppen.

D-vitamin-mangel kædes sammen med knogleskørhed, og flere undersøgelser har påvist en mulig sammenhæng mellem D-vitamin mangel og udvikling af kroniske sygdomme som eksempelvis visse kræftformer, sukkersyge og sclerose.

Sundhedsstyrelsen anbefaler danskere at tage et kosttilskud på mellem 7,5 til 10 mikrogram D-vitamin om dagen i form af en pille.

De øvrige nordiske lande, England samt Canada og USA prøver at løse problemet med D-vitaminmangel ved at berige mælken med D-vitamin. De danske sundhedsmyndigheder barsler med tanken om at gøre det samme i Danmark, når det gælder brød og mælk.

Solen og fede fisk er vigtige kilder til D-vitamin. Det er solens UVB-stråler, som i huden omdanner kolesterol til et forstadie af D-vitamin. Forstadiet bliver ført med blodet gennem lever og nyrer, som producerer den endelige og aktive form af D-vitamin.

Kilder: Carsten Geisler, Københavns Universitet, Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse

Reklamelink slettet

Et link til en kommerciel side er blevet slettet fra et indlæg. Husk venligst, at det er imod debatreglerne på Videnskab.dk at reklamere:

Skadelig overdosering af D-vitamin

Hej.

Der findes værdier for, hvor meget D-vitamin man må få via kosten og tilskud. Når man over sådan en værdi, risikerer man skadelig overdosering og derved bivirkninger.

Værdierne findes hos myndigheder og andre steder.

MEN jeg tror ikke på disse værdier. Det kan nemlig ikke udelukkes, at langvarig brug ved relativt lave værdier af vitaminer og mineraler kan resultere i bivirkninger.

Derfor mener jeg, at man skal være påpasselig med at tage høje værdier af D-vitamin og andre vitaminer og mineraler året rundt i mange år.

Jeg slår på tromme for tilskud af 10-15 m-g vitamin D året rundt. Det svarer til 200-300 % af en tidligere ADT-værdi. (ADT er myndighedernes etablerede Anbefalet Daglig Tilførsel).

Venlig hilsen
Jan, Projekt S og T

For mange d-vitamier?

Det var da hurtigt, at der kom respons. Tak skal du ha'. Så tror jeg bare, at jeg vil prøve et eller andet tilskud. Jeg har kigget på forskellige piller, men når de nu har vidt forskellig styrke, så bliver jeg i lidt tvivl om, hvad jeg skal vælge. Kan man spise for mange eller for stærke d-vitaminer, når man tager pillerne og solen eksempelvis kommer tilbage?

SV: Hvordan spiser jeg naturligt d-vitaminer om vinteren?

Hej Anders,
D-vitaminer fås primært gennem fede fisk(eks. laks) og solen, som du selv nævner. Afhængig af folks lyst til fisk, specielt om vinteren, kan det derfor være smart, at ty til kosttilskud som supplement til din kost, men du bør ikke tage kosttilskud istedet for kosten. Der findes også en smule D-vitamin i æg og kylling, men det er i meget små mængder i forhold til fede fisk.

Hvordan spiser jeg naturligt d-vitaminer om vinteren?

Der snakkes i artiklen om, at man enten bør tage et kosttilskud eller måske prøve sig med d-vitamin-berigede fødevarer. Jeg syntes ikke at jeg kan finde mælk eller brød, som er tilføjet d-vitamin, hvor jeg handler. Er de ikke kommet i butikkerne alligevel, eller er det bare mig?

Som udgangspunkt kan jeg altid bedst lide at få vitaminer mm. naturligt gennem mad, solen osv. men her om vinteren er det selvfølgelig et problem i forhold til d-vitamin og solen. Er der noget alment mad med et naturligt højt indhold af d-vitamin, som kunne være godt til vinteren og nok eller er det nemmest bare at spise en vitaminpille?

Tillæg

Kalcium er det mest fremherskende mineral i kroppen langt mere end dobbelt så meget som det næste mineral der kommer, og derfor biologisk og bogstaveligt talt har det i hundredvis af funktioner. Vi kan ikke leve uden det. Som livet går bliver optagelsen af kalcium mindre, og i en alder af 35 er der mere kalcium, som forsvinder, end kalcium, der bliver optaget, og vi får problemer, fordi alle disse biologiske kalcium funktioner kan ikke arbejde ordentligt.
Kroppen har imidlertid en forsvarsmekanisme. Vi gemmer kalcium, og det opbevares for det meste i knoglerne. Så hvis du ikke har nok kalcium, bliver det taget fra knoglerne, og dernæst cellerne, og resultatet af at kalcium nedbrydes er sygdomme, der opstår
Jeg vil gerne påpege, at der er over 200 degenerative sygdomme forårsaget af kalciummangel. Det inkluderer kræft, hjertesygdomme, diabetes, Alzheimers, "you name it", og det er temmelig interessant, at artiklen i Reader's Digest i april i 1996 "Calcium: The Magic Mineral" gik endda så vidt som til at sige til folk, der havde nyresten og galdesten, at det er forårsaget af kalciummangel. Dette står i diametral modsætning til hvad lægerne siger i dag.
Viser en blodprøve, at du har for meget kalcium, så er det fordi at du mangler kalcium. Det bliver taget fra knoglerne og ført dertil, hvor kroppen har brug for det, og den eneste måde det kan gøres på, er via blodet. Det er forkert at sige, at D-vitamin helbreder sygdomme. Det er kun den halve sandhed, men det er D-vitaminet, som fungerer som katalysator for optagelse af kalcium, som fjerner syre fra kroppen, og dermed også er medvirkende til, at kroppen bliver mere iltet. Indtag en god portion levertan. Kom poser med coralcalsium i vand. Efter kort tid er vandet blevet ioniseret, blødt og velsmagende. Når vandet kommer ned i maven, skal kalcium ikke gennem hele fordøjelsesystemet, for at blive optaget, men går direkte ind i leveren, og er ude i blodet efter 10 minutter. Syren fjernes, kroppen iltes og blodets viskositet forbedres.

SV:SV:Til Carsten: DET ER NÆPPE FORKLARINGEN.

RETTELESE RETTELSE RETTELSE:

Kære Carsten.
Naturligvis har du logisk ret, men det er næppe forklaringen. Hvis der er en fælles faktor i alle D-Vitaminets essentielle funktioner, så er det næppe Calcium-stofskiftet (men derfor kan faktoren godt indgå heri).
Du ser intet om calciumstofskiftet i opdagelsen om D-Vitaminets indflydelse på immunforsvaret ovenfor, hvilket naturligvis ikke helt udelukker muligheden. Dog er D-Vitamins indflydelse på calciumstofskiftet så velkendt, at forskerne omkring indflydelsen på immunforsvaret havde nævnt det, hvis de havde ment, at der bare kunne være 1‰ sandsynlighed for det.
Svar:
Hmm... Kalciumstofskiftet er saa fundamentalt vigtigt, tror jeg, at hvis IKKE dette fungerer ordentligt, saa kan processer der hviler paa dette's funktionaliet til at skabe et individ der er staerkt nok til at kaempe (internt iform af immunforsvaret) heller ikke fungere, da det der skal faa disse andre stofskifteprocesser til at virke, ikke virker.
Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg kan sige det tydligere, men hvis basis ikke er i orden, saa kan processer der skal ske paa basis af noget andet ikke ske, fordi basis ikke er der. Hvis hjertet ikke slaar, saa er det ligemeget hvad og hvor meget medicin man putter paa...
Forskerne var saa sikre paa det med hjernens centre, at det var sandheden.... indtil de fandt ud af, at de havde taget fejl!
FORTSAT  GLÆDELIG JUL  og  GODT NYTÅR   TIL ALLE.  svar: I lige maade alle

Manipulerede - med for publicity - forskningsresultater

Kaere Steen, du skriver:
"Dog er D-Vitamins indflydelse på calciumstofskiftet så velkendt, at forskerne omkring indflydelsen på immunforsvaret havde nævnt det, hvis de havde ment, at der bare kunne være 1‰ sandsynlighed for det."

Det var dog en enorm tillid du har til forskerne, jeg troede da, at du kunne gennemskue deres medie og publicitystunts og soegte forstaelsesudvikling - hvilket potentielt kan goere alle til gode forskere, med et min. af viden - istedetfor blot at laese udkommet af forskernes rapporters KONKLUSIONER..., come on Steen, back to work!

SV:Til Carsten: DET ER NÆPPE FORKLARINGEN.

Svar:
Hmm... Kalciumstofskiftet er saa fundamentalt vigtigt, tror jeg, at hvis dette fungerer ordentligt, saa kan processer der hviler paa dette's funktionaliet til at skabe et individ der er staerkt nok til at kaempe (internt iform af immunforsvaret) heller ikke fungere, da det der skal faa disse andre stofskifteprocesser til at virke, ikke virker.
FORTSAT  GLÆDELIG JUL  og  GODT NYTÅR   TIL ALLE.  svar: I lige maade alle
De bedste hilsener    Steen.

Til Carsten: DET ER NÆPPE FORKLARINGEN.

Kære Carsten.
FORTSAT  GLÆDELIG JUL  og  GODT NYTÅR   TIL ALLE.

Spgsml. til Steen Ahrenkiel

Kaere Steen Ahrenkiel,
kan man ikke forestille sig, at hvis ikke cellerne foedes de macromineraler der skal til for at vedligholde eller understoette deres fundamentale virke eller funktion i kroppen, saa kan andre processer heller ikke varetages fordi, det der skal varetage disses virke ikke er saa istandtil, til stede eller virker? Kort sagt, hvis det der skal staa for styringen eller omsaetningen af nogle givne processer ikke er til stede, saa kan de givne processer ikke varetages grundet manglende evne/inkompetence til at goere dette?!
Selvom D-vitamin indgaar i mange andre stofskifteprocesser, saa er et hus aldrig staerkere end det svageste (fundamentbaernde) sted og naar feks. D-vitamin indgaar i mange andre stofskifteprocesser, saa er calcium maaske ogsaa en del af disse mange andre stofskifteprocesser end blot det specifikke kalciumstofskifte (maaske kalciumstofskifteprocessen er delelement eller underliggende for mange af disse andre stofskifteprocesser?
Man er klog naar man ved hvad det er man ikke ved noget om. Som du selv har vaeret inde paa, saa har man taget fejl mht. dosering af D-vitamin. Ligesaa har man fornylig indroemmet/konkluderet, at vores maade at forstaa hjernens virke som opdelt i centre er forkert. Dvs. sandheden der var engang er ikke laengere sandheden, forskerne tog med andre ord fejl. Sandheden er den samme, blot troede vi fejlagtigt at vi vidste eller kendte sandheden. Lad os ikke igen begaa denne slags fejltagelser for at fremfoere hvad vi selv er overbeviste om, er sandheden. Lad os istedet finde eller afsoege den relle sandhed og vedblive at lede efter den og indkredse den stille og roligt istedetfor, at vaere dopaminnarkomaner, der er afhaengige af, at have et stabilt fundament hvorfra vi kan varetage vore narkomaniske tendenser eller uafballancerede paastaaeligheder.
Ang. minuser: Du kan da ikke tage minuser' serioest, naar du ser, at debattens niveau koeres omkring, opskrifter paa harer, intellektuel og retorisk formaaen og ikke reel forstaaelse af eller for, hvad der debateres, kan du?

SV:Forklaring til Kaos

Kaere Kim Kaos,
det var ikke en naesvished, jeg forsoegte at kommunikere, men blot en observation. Der er mange andre alm. fornuftige betragtningsvinkler for mange ting og processer, men netop det man kalder kaosteorien, er ikke noget jeg har set, at du benytter.
Har navnet en anden oprindelse maaske?
Det tror jeg.

Maaske at et geni behersker kaos?

SV:Codex Alimentarius

Codex Alimentarius (link til googlesøgning)...er nok det der springer mig i øjnene at ingen nævner, specielt når snakken falder på manglende vitaminer, mineraler osv.
Lad mig komme med et par citater på området:
Wikipedia.
"It is reported that in 1996 the German delegation put forward a proposal that no herb, vitamin or mineral should be sold for preventive or therapeutic reasons, and that supplements should be reclassified as drugs"
Information skriver:
"Hverken Danmark eller EU bestemmer indholdet i fødevarer. Det afgør embedsmænd i FN-komite"
Steven Ferry, skriver i sin bog "Your Life as an Atom: The Planetary Showdown Against Corporate Greed, Political Graft and Psychiatric Control"
" these companies, through CA, are really "creating the legal framework that will force you to eat and drink toxins."
Organic Consumer Assosiation:
"Will the WTO's Codex Alimentarius Take Away Your Right to Purchase Synthetic Vitamins & Supplements?"
Fødevarestyrelsen:
"Codex Alimentarius Commission har en række under-komiteer, dækkende hver sit fagområde, f.eks. tilsætningsstoffer, pesticider, mærkning, mælk og mælkeprodukter m.v. Disse komiteer er den "faglige rygrad" i Codex-systemet. Her udarbejdes diverse forslag til nye regler på et teknisk/fagligt niveau, men de kan ikke træffe beslutninger, hvilket gøres alene af CAC "
Codex Alimentarius Comission har på deres hjemmeside postet "Agenda of the 33rd Session of the Codex Alimentarius Commission" til videre læsning. Så kan man jo se om man i virkeligheden vil vide hvor det bærer hen.
I disse tider hvor folk kortvarrigt er vågnet op med hensyn til Aspartam bør man nok kigge på den slags. Jeg har ihvertfald personligt taget konsekvensen og undgår light i et hvert henseende. Trods afgiften på sukker fra 1. Januar 2010. Selv min tandpasta koster 72 kr... men det er prisen for at slippe for... bare den gift!
Der er åbenlyse konfliktende interesser der er på spil her! WHO og WTO har en finger med og fødevarestyrelsen gør som der bliver sagt!

Jan Rosenkrantz
ps. til dem med fortsat åbne øjne og ører til at høre andres holdning til Codex Alimentarius.
Mennesket leger gud
"... bagmænd har desværre forbudt al forskning i deres GM-produkter - også mht. GM-bivirkninger, som dog formentlig allerede har ramt amerikanerne, hvor genmærkningen for længst er afskaffet - som den bliver i EU efter 1. jan. 2010."
"Codex Alimentarius vil træde i kraft den 1. januar 2010. Den åbner op for udeklareret salg af GMO (Genmodificerede organismer) – modificerede fødevarer fra fx Rockefellers Monsanto, Syngenta osv."

Da jeg hoerte, at et af sukkererstatningsstofferne var lavet af stoev/afpuds fra glasfiberfremsilling, slog jeg ogsaa bremserne noget i...

Rettelse:

FOREBYGGELSE...

SV:skal det være sådan

så ville jeg selv foretrække et indtag, der gav fornuftig værdi. (Hvis jeg ikke skulle lide af konstant forstoppelse som bivirkning eller tog medicin, som ville være et problem samtidigt). Der er grænser for hvor panik jeg ville gå, for at ligge på værdi lidt under optimal, som et stort raskt flertal lever fint med i uvidenhed - så sammenlagt ville jeg godt fortsætte, hvis værdien fortalte mig, at det kunne jeg nok godt tåle, og jeg ikke skulle lide for meget pga. bivirkninger.

Ja, bivirkninger nu, men hvad med bivirkninger paa sigt af for lavt indhold?
Er det laege Dorte, der faar flere muligheder for overlaegestatus mm. der taler, eller er det Dortemennskelaege, der taenker paa mulig forbygelse og dermed underminering af egen praktiserende virke (iddirekte), der taler?
Derudover er der nok ogsaa langt hoejre grad af problemer med forstoppelse og bivirkninger i den patientgruppe du kender og behandler til daglig, da denne er praeget af div. neuroleptika, der istaasaeter fordoejelsen og omsaetningen hos mange. Dette er en MEGET VIGTIG BETRAGTNINGSVINKEL AT HAVE MED. Man bliver hvad man laver (hvis man ikke laver noget, bliver man ingenting til!), siger Troels Kloevedal viist og da Dorte er behandler af folk der er praeget af haard medicinering der bremser mange processer, taler hun ud fra dette perspektiv. Dette er ej at forglemme eller overse!

Forklaring til Kaos

Kaere Kim Kaos,
Har navnet en anden oprindelse maaske?
Det tror jeg.

Andre stofskifteprocesser hvilende paa/indgriben i kalciumstofsk

Kan man ikke forestille sig, at hvis ikke cellerne foedes de macromineraler der skal til for at vedligholde eller understoette deres fundamentale virke eller funktion i kroppen, saa kan andre processer heller ikke varetages fordi, det der skal varetage disses virke ikke er saa istandtil, til stede eller virker? Kort sagt, hvis det der skal staa for styringen eller omsaetningen af nogle givne processer ikke er til stede, saa kan de givne processer ikke varetages grundet manglende evne/inkompetence til at goere dette?!
Hanne Koplev: Maaske du kan svare paa ovenstaaende spoergsmaal eller problematik, da du i egenskab af laege maaske har udviklet indsigt i denne problematik? Undskyld jeg ikke tidl. rettede spoergsmaalet mod dig ogsaa, men du synes meget optaget af forgiftningstendenser.
God jul til Dorte, Steen, Hanne, Kim KAOS (hvorfor egentlig dette navn, du bruger jo aldrig det man kalder kaosteorien, men som blot er alm. sund fornuft?!), mfl.

Andre stofskifteprocesser hvilende paa/indgriben i kalciumstofsk

SV:En ulv i skoven

Godt jeg ikke skal i skoven sagde den søde rødhætte ;)
Go´jul - vi deler en hare efter jul.
Kim:
Og god jul til dig også. Jeg har fundet mange hareopskrifter frem : )

D-VITAMIN EXTREMT VIGTIG PÅ MANGE PUNKTER

BETYDNINGEN AF D-VITAMIN FØRST NU VED AT BLIVE ERKENDT !!!
Man må gøre sig klart, at Sundhedsmyndighedernes totalt misforståede anbefalinger mht dosis af D-Vitamin har forårsaget, at stort set alle kliniske undersøgelser med D-Vitamin på mennesker indtil nu har været misvisende, fordi man i forsøgene har anvendt de NUL-doseringer, som Sundhedsmyndighederne anbefaler (anbefalede) !!!!!!!!!!!!!!!!!!    Derfor bliver resultaterne af forsøgene misvisende.
Imidlertid må man glæde sig over, at lægevidenskaben i stadigt stigende grad er ved at få øjnene op for betydningen af D-Vitamin på rigtigt mange områder. Det gælder også områder, som man ikke tidligere havde nogen anelse om: SOM FX IMMUNFORSVARET. ------------    Således har det for nyligt været fremme i pressen, at engelske læger nu anbefaler solbad uden solcreme (i modstrid med kræftlægernes anbefalinger), fordi disse læger anser D-Vitamin for vigtigst.
---
SVARET TIL CARSTEN NIELSEN ER ET KLART NEJ !!!
Betydningen af D-Vitamin for Calcium-stofskiftet er enormt vigtig og må ikke undervurderes, men D-Vitamin indgår også i mange andre vigtige stofskifteprocesser, der ikke umiddelbart synes at have relation til Calcium-stofskiftet. ----   Selv om D-Vitamin forskningen på mange områder er langt bagud pga af de misvisende kliniske undersøgelser, så ved man alligevel så meget om D-Vitamin, at der kan skrives bøger om det.
D-VITAMIN ER IKKE KUN ET MIDDEL MOD BENSKØRHED.
Carstens spørgsmål er på sin vis en gentagelse af Sundhedsmyndighedernes kanonbrøler !!! For 100 år siden opdagede man, at et dagligt tilskud af torskelevetran med et indhold af 10 µg D-Vitamin forhindrede "Engelsk Syge" (Rachitis) hos børn, og så konkluderede man, at en daglig dosis på 5 µg måtte være passende til voksne. Denne totale misforståelse ligger stadig til grund for den nuværende anbefaling af 7,5 µg dgl.
I henhold til Sundhedsmyndighedernes forsigtighedsprincipper mener de, at når man kan overleve med 5 µg dagligt, så skal det være maximaldosis. Det mener Sundhedsmyndighederne også, selv om man her i Danmark vil få 250 µg på en kort tur i middags (eftermiddags) sommersolen og over 1000 µg ved et standbad. Problemet er, at rigtigt mange formodentlig er døde mangel på D-Vitamin, bl.a.fordi deres immunforsvar ikke har kunnet nedkæmpe infektioner og forstadier til kræft m.m. Disse mange dødsfald er imidlertid registreret som henholdsvis infektionsdødsfald og kræftdødsfald, der ikke tidligere er sat i forbindelse med mangel af D-Vitamin.
---
SOMMER-BURKAER TIL MANGE LÆSERE AF VIDENSKAB.DK ???
De mange "minusser", som mit indlæg mod DORTEs vildfarelser og misinformation har fået, kan måske tydes derhed, at rigtigt mange læsere synes, at man skal beskytte sig mod det efter deres opfattelse både giftige og farlige D-Vitamin ???  For min skyld må de gerne iklæde sig burkaer om sommeren. Det synes dog stadig lidt imod naturens orden, idet menneskeslægtens stofskifte gennem mere end 5-10 mio år på savannerne i tropisk Afrika har tilpasset sig til endog meget store daglige doser af D-Vitamin (skabt af hudsyntesen vha solens UVB-stråler). Der er vel også en grund til, at mennesket mørke hud (der nedsætter hasigheden for dannelsen af D-Vitamin) på rekordtid ændrede sig til lys hud, dengang mennesket flyttede mod nord. ---  PS. Faktisk lider de overvejende (85%) muslimske byboere i Guinea-Bissau af langt større mangel på D-Vitamin end danskene pga deres nuværende (moderne) kultur !!!
GLÆDELIG JUL,  Og de bedste hilsener til alle  Steen Ahrenkiel.

En ulv i skoven

Godt jeg ikke skal i skoven sagde den søde rødhætte ;)
Go´jul - vi deler en hare efter jul.

god jul Carsten

Jeg vil bevæge mig gennem snestorm ind i en skov i et lille hus uden internetadgang og fejre julen. Så D-vitamin må passe sig selv uden mig i mellemtiden ; )

Dorte maa ogsaa gerne svare paa spgoergsmalet ovenfor stillet

Hvis hun kan, oensker eller gerne vil bidrage til helbredet af dansken'.

Dorte maa ogsaa gerne svare paa spgoergsmalet ovenfor stillet

Hvis hun kan, oensker eller gerne vil bidrage til helbredet af dansken'.

Vit-D for kalciumstofskiftet i cellerne

Kaere Sten Ahrenkiel,
kam man formode, at der er tale om, at kalciumstofskiftet i cellerne, der er afhaengig af vit-D for at calcium kan optages, er den oprigtige og ikke blot umiddelbare aarsag til, at vit-D er saa vigtig?
Carsten

Vit-D for kalciumstofskiftet i cellerne

Kaere Sten Ahrenkiel,
Carsten

DORTE KAN IKKE LÆSE EGET LINK !!!

MANGEL PÅ D-VITAMIN ER ALVORLIG.    SE BORT FRA DORTES VILDLEDNINGER !!!
---
LÆS SELV DORTES LINK FRA SUNDHEDSSTYRELSEN !!!    Heri står bl.a.:
(1)  For at opretholde den anbefalede minimumstatus i blodet på 50 nmol/L kræves mindst et supplement til kosten på 20-30µg D-Vitamin dagligt !!!
(2)  Ved ikke symptomgivende mangel på D-Vitamin anbefales et tilskud på 35µg dagligt, såfremt målet er at nå op på minimum af 50 nmol/L.                                                                      MIN KOMMENTAR: Hvorfor kun stile efter minimumsgrænsen på 50 nmol/L, når vi her i Danmark anser det optimale for 90 nmol/L, medens man i USA/Canada anser optimun for at være 125 nmol/L ??? For at nå op på omkring 90 nmol/L kræver de fleste et tilskud på ca. 100µg D-Vitamin dagligt i vintertiden.
(3)  Ved symptomgivende mangel på D-Vitamin anbefaler Sundhedsstyrelsen et tilskud på 50-100µg daglig gennem et halvt år og derefter et dagligt supplement på 35µg dagligt.                            (Men det er igen for at nå op på minimumsgrænsen på 50 nmol/L. Hvis man vil opnå den optimale koncentration af D-Vitamin i blodet, kræves der væsentligt højere doser !!!)
--------------------------------------------------------------------------
At DORTE ikke har det fjerneste begreb om D-Vitamin fremgår også af, at hun angiver, at blodkoncentrationer på over 200 nmol/L kan være skadelige. En blodkoncentration på over 200 nmol/L kan kun opnås ved en daglig tilførsel på over 1000µg dagligt gennem en længere periode (det være sig i pilleform eller fra daglig helkrops-solbadning i "middags-sol" om sommeren. --- Så monstrøse doser af det meste af en dåse stærke D-Vitaminer dagligt gennem en længere periode er næppe aktuelt i Danmark !!!                                                                                                        Yderligere anfører DORTE, at skadevirkningen især ses, hvis man i forvejen er syg og spiser "giftig" medicin mod sin sygdom (Centyl, Bendrofluomethiazid). --- Hvis man er syg, og æder Arsenik eller Stryknin i store mængder, så er det også muligt at man får symptomer, hvis man spiser en dåse stærke D-Vitaminer dagligt, måske har man så også symptomer uden D-Vitamin ???
---------------------------------------------------------------------------
DORTE BØR GÅ I BURKA OM SOMMEREN.
Hvis Dorte er så angst for D-Vitamin, så må jeg anbefale hende at iføre sig BURKA i sommermånederne og undlade at strandbade eller at tage på turistrejser til sydligere himmelstrøg.

-------------------------------------
Til slut vil jeg anbefale DORTE at sætte sig ind i emnerne, inden hun kritiserer seriøse videnskabsmænd !!!  Hun har jo trods alt selv en lægeuddannelse.
Med venlig hilsen   Steen Ahrenkiel, Civ.ing.(kemi), Læge, Biokemiker.

til Steen

Jeg finder det faktisk til kanten, at du skriver som du gør. Først og fremmest, fordi du bruger din læge-titel, da du har taget lægevidenskabelig embedseksamen, men jeg ved intet om hvor mange år siden det er du stoppede i den etablerede sundhedssektor. Men altså - D-vitamin-forgiftning er fortsat beskrevet, og som du ser med i Sundhedsstyrelsens vejledning på området fra 2010. Så vidt jeg har læst kan der ske knoglevækst, der klemmer nerverne der, og således er der ud fra det beskrevne risiko for kronisk irreversibel smertetilstand i den slags tilfælde. Der skulle - efter hvad jeg har læst - være interaktioner med noget så almindeligt som centyl (almindelig blodtryksmedicin). Sundhedsstyrelsen skriver at det kan være toksisk ved 200 nM. Hvis du mener noget helt andet - så synes jeg stadig ikke det er helt ok at skrive det her. Og netop fordi du kalder dig læge. Hvor store data har du som baggrund, når du siger, at der ikke kan komme forgiftningssymptomer? Hvad alternative behandlere iøvrigt skriver, vil blive taget på en anden måde af læsere, fordi man godt ved, at de ikke udtaler sig på baggrund af fakta. Så jeg synes ikke, det er det rette fora at så tvivl om forgiftning. Og jeg husker, at du har skrevet andre direkte forkerte ting, som kunne være farlige råd at følge. Der var det også i direkte i modstrid med Sundhedsstyrelsens vejledninger, og der var det et område, hvor jeg selv kender data, og ved at du skrev noget usandt, men spillede enorm skråsikker, mens du hånede de seriøse forskere. Det må vi ikke som læger den slags - ikke her. Men godt i fælleslaug, - der kan vi diskutere helt åbent, og er bedre i stand til at skelne fra kanel, fordi vi selv er læger.

Mulige årsager til D-vitamin mangel

Kronisk kumulativ (ophobet) blyforgiftning kan medføre mangel på D-vitamin, så for mennesker med D-vitamin-mangel uden forklarlig årsag, så kunne man overveje at blive testet for kronisk blyforgiftning.
Test for kronisk blyforgiftning foretages af privatpraktiserende læger med udenlandsk efteruddannelse.
Kronisk blyforgiftning ses for øvrigt hyppigt hos neurologiske danske patienter.
Diagnosticeringen af den kroniske blyforgiftning kræver specifikke testmetoder, hvor der f.eks. anvendes et kelaterende lægemiddel.
Danske arbejdsmedicinere er desværre ikke bekendt med en sådan metode, men forsøger at diagnosticere den kroniske blyforgiftning udfra metoden til diagnosticering af den akutte blyforgiftning. Dette medfører (logisk nok for dem med kendskab til tungmetallers biokemi) falsk negative resultater.
Et eksempel på sådan fejltagelse kan ses her:
Jeg vil henvise til denne fremragende hjemmeside, skrevet af en tungmetalforgiftet patient:
www.tungmetal.dk
Endvidere medsender jeg noget materiale om bly fra min laboratorietest foretaget af Doctors Data.
LEAD HIGH
 This individual’s urine lead is higher than expected which means that lead intake or body burden is higher than that of the reference population.
Sources of lead include: old lead-pigment paints, batteries, industrial smelting and alloying, some types of solders, glazes on (foreign) ceramics, leaded (anti-knock compound) fuels, bullets and fishing sinkers, artist paints with lead pigments, and leaded joints in some municipal water systems. Most lead contamination occurs via oral ingestion of contaminated food or water or by children mouthing or eating lead-containing substances. The degree of absorption of oral lead depends upon stomach contents (empty stomach increases uptake) and upon the body’s mineral status. Deficiency of zinc, calcium or iron may increase lead uptake. Transdermal exposure is slight. Inhalation has decreased significantly with almost universal use of non-leaded automobile fuel.

Lead accumulates in bones and inhibits formation of heme and hemoglobin in erythroid precursor cells. Before this happens, however, lower levels of lead can cause other problems.
These are: impaired vitamin D metabolism, decreased nerve conduction rates, and developmental problems for children including: loss of IQ, hearing impairment, delayed growth, and behavior disorders. Transplacental transfer of lead to the fetus can occur at very low lead concentrations in the body. At relatively low levels, lead can participate in synergistic toxicity with other elements (cadmium, mercury).
Confirming tests for lead excess are: urinary lead following provocation with intravenous EDTA, or DMPS, or oral DMSA and hair element analysis. Whole blood analysis can be expected to reflect only recent exposures and does not correlate well with total body burden of lead (Carson, Ellis and McCann, Toxicology and Biological Monitoring of Metals in Humans, Lewis Publishers, p. 130, 1987).  Preliminary studies performed at DDI indicate significantly increased fecal lead following I.V. vitamin C.
BIBLIOGRAPHY FOR LEAD

1. Lead Tech ’92, ”Proceedings and Papers from the Lead Tech ’92: Solutions for a Nation at Risk” Conference, Sept 30-Oct 2, 1992. Bethesda, MD, IAQ Publications, 4520 East-West Highway, Ste 610, Bethesda, MD, 20814.
  2. ”Preventing Lead Poisoning in Young Children”, US Centers for Disease Control, Atlanta, GA, Oct. 1991 Statement, US Dept. of Health and Human Services.
  3. Carson B.L. et al. Toxicology and Biological Monitoring of Metals in Humans, Lewis Publishers, Inc., Chelsea, MI, p. 128-135, 1986.
  4. Tsalev D.L. et al. Atomic Absorption Spectrometry in Occupational and Environmental Health Practice Vol 1, CRC Press, Boca Raton, FL 1983.
  5. Piomelli S. et al. ”Management of Childhood Lead Poisoning”, J. Pediatr 105 (1990) p. 523-32.
  6. Shubert J. et al. ”Combined Effects in Toxicology - a Rapid     Systematic Testing Procedure: Cadmium, Mercury and Lead” - J. Toxicology and Environmental Health, 4:763-776, 1978.
D-VITAMIN GAVNLIGT. FORGIFTNING EXISTERER IKKE.

D-VITAMINBEHOVET ET I VINTERTIDEN ENORMT !!!
Naturligvis skal man ikke æde for meget af nogetsomhelst og bestemt heller ikke vitaminer, der er nogle særdeles potente stoffer !!! Imidlertid er det uhensigtsmæssigt at gå rundt og lide af mangel på et af organismens mest væsentlige og mest ugiftige vitaminer, fordi man er angst for at få en overdosis heraf, når dette stort set er umuligt.
D-VITAMIN BEHOV.                                                                                                                                 Ifølge prof. Mosekilde er det daglige behov for D-Vitamin 50µg dagligt, men ifølge alle de moderne amerikanske D-vitamin forskere ligger behovet på over 100µg dagligt. Det skyldes, at den optimale D-Vitamin status er højere end den status, som prof. Mosekilde anser for nødvendig.
D-VITAMIN FORGIFTNING ER STORT SET EN UMULIGHED !!!                                                          Det menneskelige stofskifte er gennem årmillioners ophold på Afrikas tropiske savanne tilvænnet en daglig tilførsel af 500-1000µg gennem hudens syntese af D-Vitamin pga solens UVB-stråler. Endnu større mængder får visse australske livreddere, fordi de ikke er ligeså mørkhudede som menneskets afrikanske forfædre. --- Folk dør heller ikke D-Vitamin forgiftning, fordi de solbader. En enkelt dags helkropssol giver over 1000µg D-Vitamin !!!                                                                      Selv om det forekommer mig både risikabelt og tåbeligt, så er det almindelig praxis at læger giver D-vitaminer som indsprøjtninger i extreme mængder (dosis til et helt eller et halvt års forbrug på én gang) til personer i øde egne, der ikke kan komme så ofte til lægen. Der er ikke rapporteret hverken bivirkninger eller skader af sådanne monsterdoser, som oplagres i legemet og kun forbruges langsomt.
ÅRSAGEN TIL VRØVLET OM D-VITAMINS GIFTIGHED.                                                       Historisk fandt man ud af, at torskelevertran kunne forebygge "engelsk syge". Torskelevertran består imidlertid hovedsageligt af A-Vitamin, der er meget skadeligt i overdosis. Det er denne sammenblanding, der har givet årsag til de helt fejlagtige myter om, at D-Vitamin skulle være giftigt og farligt i store doser.
LITTERATUR:  <www.biokemi.org/biozoom/issues/526/articles/2406>
Med venlig hilsen    Steen Ahrenkiel.

skal det være sådan

Doc Holliday

Så vil jeg spørger dig som meddebattør med indsigt i slige emner - hvad er bedst et højt indtag af D-vitamin for at opretholdet et normaltal eller mindre tilskud og et lavere D-tal?

du har ikke en læge på arbejde ved hånden

så det må I finde ud af sammen ; ). Jeg udtaler mig som meddebattør med den forestilling det nu måtte give anledning til, udfra hvad du har udbasuneret her...... Bleg uden fis, det er jeg vist også : ) (Har ikke været i hvidtemaskiner fornylig tilhvertilfælde)

Bleg uden fis

Jups - jeg er lysskinnet dog ikke en lille blegfis - jeg er sgu et ordenlligt brød - groft hvidt brød med en god krumme ;)
Grunden til jeg skal passe ekstra på er at min mor har fået en meget grim hudkræft at slås med og skal igennem en lang og styg behandling - hun skal vist nok skrabes hvis jeg har forstået det rigtigt - vores hud reagere meget hurtigt på solen og bliver røde på 2 minutter.
Eftersom jeg har rundet de 50 år skal jeg passe ekstra på at de skader jeg fik da jeg var ung ikke forstærkes yderligere da det kan være dråben der knækker kamelens strå ;)
Jeg have taget en blodprøve om et par uger - så må vi se om tallet er oppe i de røde felt og mig og lægen så skal blive enige om at drosle lidt ned.
Et spørgsmål da jeg nu alligevel har en dr. ved hånden - hvis vi antager at mit D-tal er normalt om et par uger og det så ved forsat brug af 75 µg holder sig på det niveau og hvis jeg neddrosler så falder det - kan man så konkludere at D-tal i den størrelsesorden er bedre for mig end hvis jeg ikke får det - oder was?
Eller har lægevidenskaben ikke data nok pt.?
Jeg bliver under alle omstændigheder nød til at snakke med min læge og evt. henvise til det link du gav mig.

SV:Farlige vitaminer

Lige du skriver jo ikke, at dine værdier kysser forgiftningsniveauet. Du må være en blegfis åndsarbejder, som skal have overdosis for at holde skansen. Som der står, er det nemlig et individuelt LÆGELIGT skøn - hvis man ikke bare skal følge de sikre forebyggelsesdoser der anbefales generelt til nogle grupper.

Farlige vitaminer

Ja du har ret det kan være ganske farligt at tage for meget - men for mig er et valg mellem pest eller kolera.
Jeg ville ønske jeg kunen blive fri - men henover en vinter skal jeg have et stor tilskud for at holde mine tal - hver sommer forsøger jeg med lidt sol men det er bedst hvis den er inddirekte og det nedsætter jo værdien af at kunne optage D på den måde eller retter begrænser hvor meget provitamin D jeg kan danne via solen - så ejeg har kun kosten og pillerne og vælge imellem.
Som skrevet før spiser jeg meget fisk og ost men det er alligevel ikke nok til at jeg kan få mine værdier op i det leje de bør ligge - så pillerne skal altså indtages - desværre.
Jeg håber dog at kunne finde en balance hvor sol - kost og piller kan give de ønskede tal - under alle omstændighederne følger jeg min læges anbefalinger for nu - og så må jeg løbende selv finde officielle info. om D og gå i forsat dialog med min læge om hvd der er bedst.
Ellers har jeg jo min gode ven dr. Dorte at søge råd hos - tak for linket.

d-vitamin-forgiftning er heller ikke godt

Kære Kim
Det er fint nok, at der er kommet bedre opmærksomhed på D-vitamin-mangel. Der kom så stor opmærksomhed at blodprøveantallet steg med en faktor 10 på få år! Det var ikke smart, og jeg vil lige vedhæfte sundhedsstyrelsens vejledning på området, hvor der også står noget om kost med d-vitamin i mm. Der står anbefalede doser ved forebyggelse og behandling af ikke-symptomgivende og symptomgivende mangel, hvor hyppigt kontrol er anbefalet med videre. Se selv:
Hvad der ikke står - og som også er vigtigt er, at man kan få D-vitamin-forgiftning, som kan farligt, give irreversible skader med smerter med mere. Der er også interaktion med nogle almindelige lægemidler, så selvom det er håndkøb, så er det ikke noget der kan anbefales at opfinde alt for hjemmestrikkede opskrifter på - især dem der kommer med anbefalinger oppe i en dosis som kan medføre forgiftning. Men som det fremgår er blodprøver slet ikke nødvendige i mange tilfælde, hvis man vælge at tage mindre dosis i forebyggende øjemed. Det er spild af vores skattekroner.

En god ide

Jeg snublede lige over denne tråd da jeg ledte efter information om D-vitamin. Som det fremgår af mit profil billede er jeg en del af det rødhåret broderskab og min hud er ikke alt for vild med sollys og alligevel tror jeg hver sommer at jeg får nok af den smule sol der forbrænder mig år efter år så jeg glemmer mine D-piller.
I sidste mnd. var jeg til lægen og fik tage de sædvanlige blodprøver og igen i år viste det sig at min D-niveau igen var helt i bund. Nu efter en mnd. Med 3 stk. D3 tabletter (25 µg stk.) dagligt oppe på 40 i D-tal hvilket er ca. 5 under normalen – så jeg er den type der har valget mellem at gå ud i solen blive forbrændt og alligevel ikke få D-vitaminer nok heller ikke selvom at jeg spiser forbløffende mange fisk og gufler en masse ost.
Så i.flg. min læge, skal en type som jeg altså året rundt indtage min. 75 µg dagligt for at holde et normalt D-niveau – hvilket er 1500% over anbefalet daglig dosis – hvis man skal tro på hvad der står på min dåse.
Så for mig at se så er der vist ikke helt enighed om hvad og hvor meget der er godt for os – en ting ved jeg at får jeg ikke mine 75 µg – så går det på et tidspunkt galt.
Så med udgangspunkt en den beskedne undersøgelse der stort set kun omfatter mig – så virker et ekstra dagligt tilskud som en ganske god ide – specielt for os i det nordlige.

Indlæg slettet

Husk at oprette dig med dit fulde navn, når du opretter dig som bruger på denne debat. Endvidere har link til et firma, der leverer måtte-service, absolut ingen relevans for debatten. Indlægget er derfor slettet.

Codex Alimentarius

Lad mig komme med et par citater på området:
Wikipedia.
Information skriver:
Organic Consumer Assosiation:
Fødevarestyrelsen:

Jan Rosenkrantz
Mennesket leger gud

KUN "SOMMER-MIDDAGSSOLEN" INDEHOLDER UV-B

MÆNGDEN AF TILSKUD AF D-VITAMIN ???
Det står vistnok fast, at det kun er UV-B, der danner D-Vitamin i huden. Ifølge litteraturen indeholder kun "sommer-middagssolen" væsentlige mængder UV-B (husk at sommertiden forskyder "middagssolen", og det er kun månederne maj, juni, juli og august, der tæller). Til gengæld trænger en del af UV-B let gennem tyndt stof, og brugere af solcreme får næppe smurt tilpas tykt på overalt. I litteraturen er det angivet, at en neger skal bestråles 10 gange længere end en hvid dansker for at huden hos begge syntetiserer samme mængde D-vitamin.
Af mangel på eksperimentel viden er det umuligt at angive den optimale mængde for tilskud af D-vitamin, men heldigvis er D-vitamin vidtgående ugiftigt. Ellers ville folk jo dø af at solbade. (Det gælder ikke andre vitaminer, fx er store doser E-vitamin skadeligt og A-vitamin er skadeligt i selv ret små overdoser.)
Som jeg tidligere har skrevet, så mener USA/Canada-forskerne, at det optimale D-vitamin tilskud er ca. 100 µg dgl. udenfor sommermånederne, medens den danske expert prof. Leif Mosekilde mener, at man kan klare sig med 50 µg dgl. I øvrigt ser jeg ingen modstrid mellem de to udtalelser. Dertil kan føjes, at ældre har behov for mere tilskud end yngre.
Det er ikke rent gætteri, men der er aldrig gennemført store kontrollerede dobbeltblind-undersøgelser med D-vitaminer i mængder på over ca. 10 µg dagligt (hvilket jeg kalder NULDOSERINGER), så intet er dokumenteret på den bedst mulige videnskabelige måde. Derfor må mit råd til dig igen blive:
           STOL PÅ DIN EGEN LOGIK.
Personligt spiser jeg for tiden et tilskud på 70 µg dagligt året rundt, og jeg beskytter mig mod solen med "tykt" tøj samt hat med skygge. Det er min logik. ---  Men som sagt,når man kan overleve med et totalindtag på ca. 2-3 µg dagligt (ældre indendørs på alm kost i DK), og austalske livreddere lever i bedste velgående med et solskabt tilskud på over 1000 µg dagligt, så betyder lidt fra eller til næppe alverden. Før lægerne finder ud af at benytte mere end NULDOSERINGER i deres "videnskabelige" (jeg vil kalde dem vildledende og uvidenskabelige) undersøgelser er der stort set kun de "økologiske" befolknings-statistikker fra USA at hode sig til.
Mvh.  Steen Ahrenkiel.

SV:STOL PÅ DIN EGEN LOGIK !!!

Først tak for svaret.
Personligt tror jeg at vitaminer generelt er "livets" batteri, men hvor meget "batteri" vi skal have er lidt svært at regne ud om det er 12 eller 24 volt. :-) og hvornår.
STOL PÅ DIN EGEN LOGIK !!!  skrev du. Men skal jeg forstå det sådan at hvis vi opholder os udenfor i solen og undgår skoldning kan vi undværer D-vitaminet i pilleform ?
En tur på gåben til købmanden om sommeren er bedre end de 5µg en pille giver. Hvis vi kun taler D-vitamin, eller...
Der er meget langt fra de daglige anbefalede 5µg til de solnaturlige på 250 µg på relativt få minutters sol kan give. En god dag i min kolonihave taler vi om timer i solen. Jeg er ikke lys men let brun i huden. Jeg ved brun hud "beskytter" mod sol og derved D-vitaminoptagelse.
Jeg opholder mig som sagt en del uden for, mere i april til oktober, og kan forstå jeg i denne periode får nok D-vitamin, men om vinteren hvor solen ikke er til stede i det omfang den er det om sommeren, kan jeg regne ud vi får for lidt.....eller er det et spørgsmål om at være ude i den smule sol der er der ?
Hvor meget D-vitamin skal jeg tage ekstra i vinterhalvåret, når 5µg ikke ser ud til at have den store effekt. Kan jeg tage 10 eller 100 µg uden de store problemer ? eller mere.
Og til sidst. Jeg sidder lidt og tænker på om vi egentligt generelt  får for lidt vitamin i det hele taget.

mvh B Hansen

STOL PÅ DIN EGEN LOGIK !!!

TIL  Bent Hansen.   BRUG DIN EGEN HJERNE OG RET DIG EFTER RESULTATET.
SUNDHEDSMYNDIGHEDERNE og KRÆTENS BEKÆMPELSE  ræsonnerer som følger:
(1) Mennesket et tilpasset et indtag af 1000 ml vand dagligt.
(2) Kosten indeholder 3 ml væske dagligt, hvilket man ikke dør af (det er lidt urealistisk).
(3) Et dagligt tilskud på 5 ml vand giver ingen væsentlig ændring i dødeligheden.
(4) MYNDIGHEDERNES KONKLUSION:  Det er hermed bevist, at yderligere væskettilskud er overflødigt, ja måske ligefrem skadeligt.
(5) Nu skal du bare erstatte ml vand med µg D-Vitamin i ovenstående.
-------  Til yderligere oplysning gentager jeg nedenfor mit indlæg fra en anden tråd, selv om meget af det er en gentagelse af indlægget SOL, KRÆFT og D-VITAMIN i denne tråd.
-------------------------------------------
SOLBESKYTTELSE og D-VITAMIN BEHOV.  (videnskab.dk 7/7-2010)

SE:   http://www.biokemi.org/biozoom/issues/526/articles/2406

HUDENS DANNELSE AF D-VITAMIN.
Både hastighed og mængde af D-VITAMIN, der dannes i huden vha solens UV-B stråler, er individuel og afhænger naturligvis af den mængde UV-B, der når frem til huden og absorberes i denne, men den afhænger også af huden (hudfarve og følsomhed). --- Når D-VITAMIN indholdet i blodet har nået et passende højt niveau, begynder lysets nedbrydning af det dannede D-VITAMIN at gøre sig gældende, således at der på det nærmeste indtræder en slags ligevægt.
Selv ved relativt kort ophold (15-30 minutter) i "middags-solen" i let sommerbeklædning regner man med, at en lyshudet person danner ca. 250 µg D-VITAMIN. Under et timelangt ophold på stranden i "middags-solen" må man regne med, at der uden beskyttelse dannes over 1000 µg D-VITAMIN, og selv med den bedste beskyttelse er det nok svært at undgå at få under 250 µg.
Vores forfædre på den afrikanske savanne var ganske vist mørkhudede, hvilket nedsatte dannelseshastigheden, til gengæld var de udsatte for så meget af solens UV-B stråler, at de umuligt kan have dannet under 500 µg D-VITAMIN og nok mere sandsynligt har dannet op mod 1000 µg dagligt.

D-VITAMIN BEHOV.
Medens det menneskelige stofskifte hos vore afrikanske forfædre således gennem flere millioner år har været tilpasset en daglig dosis af mindst 500 µg D-VITAMIN, så har Sundhedsmyndighederne indtil for nylig anbefalet en daglig dosis på 5 µg (anbefalingen er nu hævet til 7,5 µg) ligesom maximaldosis tidligere blev sat til 25 µg. Denne maximaldosis står i skærende kontrast til den dosis, som hver eneste dansker, der færdes meget ude i sommerhalvåret modtager dagligt.
Evolutionens meget hurtige ændring af den menneskelige hudfarve pga af flytningen mod nord til mindre UV-B synes at vise to meget væsentlige ting:
(1) At vores behov for D-VITAMIN ikke er mindsket i takt med flytningen;    og
(2) At betydningen af D-VITAMIN er meget stor, og den er stærkt undervurderet !!!  ---Så hurtige ændringer kan kun ske, hvis der er en enorm selektion for lys hud, fordi den giver stor produktion af D-VITAMIN.

SUNDHEDSMYNDIGHEDERNES SKRIVEBORDSARBEJDE.
Enhver kan regne ud, at de beregnede 5 µg udgør en hundrede-del (dvs. 1%) af de naturlige 500 µg. Hvordan kan Sundhedsmyndighederne regne galt med en faktor 100, og er det nu også sundt med 500 µg dagligt ???
Ingen forsøg har tydeligt vist gavnligheden af passende tilskud (mindst 100 µg dgl. fra sol+føde) af D-VITAMIN, fordi man aldrig (pga. Sundhedsmyndighedernes anbefalinger) har lavet kliniske forsøg med andet end NULDOSERINGER (dvs. 5-10 µg dgl.).
Ved meget høje tilskud (som fx 500 µg dgl.) begynder der muligvis at indtræde negative virkninger af D-VITAMIN, men hvis man ellers stoler på den naturlige tilpasning, må det formodes, at de positive virkninger stadig er i overvægt.
Det kan oplyses, at de førende amerikanske D-VITAMIN forskere anser et dagligt tilskud på 100 µg for optimalt, medens den danske prof. Leif Mosekilde regner et dgl. tilskud på 50 µg for tilstrækkeligt i vinterhalvåret.
Desværre er der ikke planlagt forsøg med tilskud af 100 µg D-VITAMIN dagligt, men der er dog i USA givet tilladelse til et mindre forsøg med et tilskud af 50 µg dgl.

KRÆFTENS BEKÆMPELSE.
Fordi det er stensikkert bevist, at der er en sammenhæng mellem solstråling og hudkræft, ønsker Kræftens Bekæmpelse at begrænse soldyrkning mest muligt. Derfor passer det dem meget dårlig, at D-VITAMIN bliver kaldt "solskins-vitaminet", og at det bliver påvist, at D-VITAMIN skal tilføres i langt større mængder end de ca. 3µg, som den daglige føde indeholder.
Faktisk har nogle kræftforskere udfærdiget en stor WHO - IARC rapport ( http://www.iarc.fr/en/Publications/PDFs-online/IARC-Working-Group-Reports ), hvor de påviser, at ingen af de hidtil udførte D-VITAMIN undersøgelser (med NULDOSERINGER) har påvist en sikker gavnlig virkning af disse latterlige småtilskud. På min foranledning har ca. 30 af de førende USA/Canada D-VITAMIN forskere klaget til ledelsen af IARC over rapportens konklusion. Klagens ordlyd blev udformet af en "økolog", der befatter sig med gavnligheden af det UV-B skabte, naturlige D-VITAMIN, som ikke kun er afhængig af Nord/Syd, men faktisk også Øst/Vest i USA. Desværre klagede "økologen" kun over det fejlagtige resultat, men forklarede ikke, at det er uhensigtsmæssigt at anvende NULDOSERINGER, når man vil undersøge en faktors indflydelse.
Uheldigvis skader Kræftens Bekæmpelse nok folkesundheden ved at være så negative til D-VITAMIN.
PS: En undersøgelse har vist, at folk, der dagligt færdes udendørs i solen uden brug af solcreme, får mindre hudkræft end indendørsarbejdere, der anvender solcreme ved ophold i solen.
         GOD SOMMER.
 Mvh.  Steen Ahrenkiel, civ.ing., læge.  E-mail:  steen@biochemist.dk

Hva' ska' man tro ?

Forleden dag læste jeg på tekstv at andre "eksperter" siger at øget D vitamin indtagelse er spild af penge.....
HVAD SKAL JEG NU TRO PÅ.

adt

Først tak for en spændende artikel om på videnskab.dk.
Vi er vel snart derhenne hvor vi skal slå alarm, og hvor man bør anbefale et tilskud af ikke bare 100 % ADT, men derimod 200-300 % ADT af D-vitamin.

sol og fedt

Ja - en ting er sol og ja, med solforskrækkelse og deraf følgende overdrevne brug af højsolfaktorcreme får vi ikke d-vitamin den vej.
Så er der d-vitaminer gennem fedt. Her har vi så en fedtforskrækkelse (f.eks. er alle uanset BMI efterhånden gået over til mini-mælk).
Og så får vi standardløsningen - en pille (gerne flere). Men kan kroppen overhovedet optage d-vitaminet i pilleform? Ville det ikke være bedre at vi fik llidt mere sol og noget sundt og nærende naturlig kost? Bare det hele foregår lidt med måde.

CARPE DIEM

Om ljod ber ek alle store og små, søner åt heimdall, særlig frederik jensen og Steen Ahrenkiel
Ladies and gentlemen:
Island står i focus. De har nå clogget flytrafikken på ubestemt tid. Av hensyn til D- vitaminsituasjonen må det derfor nu formanes og inn- skjerpes strengt  at dere går ut i dagslyset CARPE DIEM der særlig Frederik Jensen har et svært viktig poeng, og inspiserer og vurderer situasjonen. Island er ikke at kimse med. De sender det vekk fra seg selv og innover vårt terreng.
Jeg anbefaler soltilbedelsen og det heliocentriske univers. Dette har vi klart før.
Min nabo heter  Høykur Stefanson og er fra Island og jeg har undervist om Norge / Noregs premisser. Her hender det at vi må strø pulver på bakken for å fremme veksten og bufre situasjonen til en mer gunstig pH, men det trenger man ikke på Island for der kommer pulveret ovenfra og i alle fall. Se bare hvor grønt det er, men dere har lav temperatur.
D- vitaminene skulle nå være sikret om man bare kan gå ut og vandre i lyset, og pulveret ser ut til å kunne clogge mange rabiate og urealistiske planer og entrepriser. Vår honneur til Island denne gangen, for historisk korrekt leveranse, som kan utnyttes til vår sunnhet så vi slipper å kjøpe det fra brangsjen.
Hr.Stefanson sa at Island har nok fisk. det har vi i Norge / Noreg også,men den må stelles riktig. God fisk er særlig viktig samt dette å vandre i lyset og carpe diem.  de lyshudede duger særlig i tåke og kuling og motvind og snøstorm, der er blondinene og rødhåringene de seigeste. Og skalikke bruke solkrem men heller hvitt tøy og parasoll og stråhatt i brennende sol. Jeg hadde en blondine som var tilsølt av malerarbeid. Man river dem hurtigst av med whitesprit og da blir huden tørr. Men jeg hadde oljepøs, rå linolje apotekerkvalitet og bustpensel til blokkfløytene og malte over igjen der huden var tørr. det trekker rett inn og efter 10 minutter var blondina like god.
Møllers tran apotekerkvalitet er også gammelt remedium og enda bedre. En beste kosmetisk olje. På rødhåringer og blondiner.
Og forde mørkhudede må vi formane at de følger reglene og skaffer seg førstesort arktisk og sub- arktisk fisk under slike forhold.
Ahrenkiel drøfter kunstig D-vitamintilsetning ifødevarene. der har jeg ikke erfaring for vi har alltid hatt det i Norge.  Men det må formanes at kuene får gå på fjellbeite, fordet blir en helt annen kvalitet på smør og ost og melk av det, "Setersmør" "seterrømme" og det er gammelt kjent.

Og ønsker dere alle en god sommer.
Hilsen
S.K. Carbomontanus.

SOL, KRÆFT og D-VITAMIN m.m.

Det optimale indtag af D-Vitamin er ifølge de fleste moderne D-Vitamin-forskere i USA og Canada over 100 µg dagligt.
Dansk kost indeholder 3 µg dagligt og Multivitamintabletter ca. 5 µg, så stort set ingen danskere får den optimale mængde, og de fleste lider af mangel på D-vitamin, naturligvis især sidst på vinteren og om foråret.
KUN "MIDDAGS"-SOLEN DANNER D-VITAMIN. Det er solens UVB-stråler, der kan syntetisere D-vitamin i huden !!! Det betyder, at man skal udsættes for direkte solskin midt på dagen (12-15 pga af sommertid) uden solcreme, og det skal være i sommermånederne. Forårssolskin giver intet, fordi det kun indeholder UVA, men ikke UVB.
KRÆFTFORSKERNE BEKÆMPER OPLYSNING OM D-VITAMIN. Når de fleste kræftforskere går så stærk imod oplysning om det store D-vitaminbehov og D-vitaminets gavnlige virkning, så skyldes det netop, at det kun er den mest "skadelige" solstråling, der giver os D-vitamin nok. Problemet er jo, at kræftforskerne advarer kraftigt imod denne stråling, idet den forårsager den farligste form for hudkræft (malignt melanom).
Hvis man vil beskytte sig mod SOLEN (og dermed HudKræft) og samtidig få tilstrækkeligt D-vitamin, så kræver det, at man intager D-vitamin dagligt i store doser hele året rundt. Optmalt er (som nævnt) for de fleste over 100 µg dagligt, men man får formodentlig tilstrækkeligt D-vitamin til at klare sig ret godt, hvis man bare spiser 50 µg dagligt i pilleform. Faktisk må man nok selv vælge, hvad man synes er bedst.
Om menneskets naturlige tilpasning til D-vitamin se:   <www.biokemi.org/biozoom/issues/526/articles/2406>
Alle celler har D-vitamin-receptorer, og D-vitamin betyder med sikkerhed langt mere for det menneskelige helbred og velbefindende, end man aner !!!  PROBLEMET ER, AT DER ALDRIG ER GENNEMFØRT KONTROLLEREDE FORSØG MED D-VITAMIN !!!  Dette skyldes diverse Sundhedsmyndigheders totale fejlbedømmelse af behovet. Samtlige videnskabelige forsøg har derfor indtil nu været gennemført med NUL-doseringer, dvs så små mængder tilskud af D-vitamin, at man ikke kan forvente et klart og entydigt resultat.
Hvorfra kender man så D-vitamins gavnlige virkninger ??? Det kender man bl.a. fra økologiske befolknings statistikker i USA, idet der ikke kun er forskel på solens UVB-stråling i Nord og Syd, men også i Øst og Vest. Så er det jo op til den enkelte, om man skal tro på sygdomsstatistikker, og om der ikke også er andre forskelle.
DET BLIVER EN STOR DAG, NÅR KRÆFTFORSKERNE "ANERKENDER" D-VITAMIN OG SLUTTER MED AT BEKÆMPE DET I PILLEFORM (ELLER TILSAT FØDEVARER).
GOD SOMMER.   Hilsen   Steen Ahrenkiel.

Solen og d vitaminer

Ville lige sige at solen også er en kæmpe d vitamin kilde - så det er bare med at hoppe ud og nyde den :)

hvormeget fedt er nødv. v. D-vit.indtagelse?

Hej
Tak for interessant og lærerig artikel om D-vitamin på videnskab.dk.
Jeg er af lægen (først i februar) blevet ordineret 30 ug D-vitamintilskud daglig pba. en blodprøve. Jeg har det ellers godt og spiser spiser rimelig alsidigt inkl. et stykke brød daglig med fed fisk. Jeg har ikke fået spurgt, hvor længe jeg skal blive ved med indtaget, og hvordan det skal indtages. Jeg går ud fra, at jeg kan ophøre fx fra maj til oktober og jeg går ud fra at det er tilstrækkelig fedtopløsende at indtage pillen (3x10 ug fordelt over dagen) sammen med fx en oste-, fiske- eller avokadomad. Holder den antagelse mon? Jeg har spurgt netdoktor.dk men ikke fået svar.
Jeg er 63 år og cykler på arbejde 2x½ time, løber og dyrker boldspil, Men jeg har lejlighedsvis lidt problemer med ømhed (betændelse?) i læg og akillessene, selvom jeg ikke ændrer træningsintensitet. I februar havde jeg et voldsomt udbrud af røde pletter (betændelse?) på underbenene – uden andre symptomer, som dog er forsvundet efter 14 dage og en uges penicillinkur.
mvh Jan