Æggeblommer er næsten lige så slemme som rygning
Seneste kort nyt
-
17/05
Hjemløse alkoholikere har 400 gange flere hovedskader end alle andre (Nature World News)
-
17/05
Amerikansk undersøgelse finder lort i over halvdelen af alt svømmehalsvand (Atlantic Wire)
-
17/05
1,5 milliarder år gammelt indespærret vand kan gemme på forhistorisk liv (NPR)
-
17/05
Langtidsbehandling med ADHD-medicin virker modsat hensigten (Science Newsline)
-
17/05
Malaria-parasit får myg til at gå efter duften af mennesker (ScienceNews)
- 1 af 679
- ››
Et æg hver dag i et år giver et sted mellem halvdelen til to-tredjedele af stigningen i åreforkalkning, som at ryge en pakke cigaretter om dagen, viser norske forskningsresultater, skriver forskning.no.
De norske forskere fandt, at de mennesker, der spiste flest æg, det vil sige dem, som spiste to æg hver dag i 15 år eller ét æg om dagen i 30 år fik en stigning i åreforkalkning, der svarede til to-tredjedele af rygerne, der havde røget en pakke cigaretter hver dag i 40 år, eller to pakker om dagen i 20 år.
Mange kan være ekstra følsomme over for kolesterol uden at vide det. Tre eller flere æg om ugen giver ifølge resultaterne signifikant mere atherosklerose i carotidarterien (åreforkalkning) end to eller færre æg. Barry Retterstøl, lektor i ernæringsvidenskab ved Oslo Universitet, er overrasket over resultaterne, på trod af undesøgelsen er foretaget i en ældre patientgruppe, og uanset, at de kan have haft forhøjet kolesterol inden undersøgelsen eller være særligt sårbare over for fødevarer med højt kolesterolindhold.
»Nogle mennesker er såkaldte responders - de har et højt kolesterol, mens andre er såkaldt nonrespondere - de påvirkes ikke af en æggeblomme med højt kolesterolindhol. Så der er en forskel mellem, hvor meget vi mennesker er påvirket af kolesterol i fødevarer,« siger Retterstøl.
Forskerne kunne lettere forudsige åreforkalkning gennem at vide, hvor mange år en person havde spist æggeblommer, end ved at se på personens body mass index (BMI). Åreforkalkning stiger støt fra den tid, vi er omkring 40 år. Men undersøgelsen var stigningen i disse aflejringer i blodkarrene større hos mennesker, der røg eller spiste æg regelmæssigt over en længere periode.
Undersøgelsen blev foretaget blandt mere end 1200 mennesker, der gik til de undersøgelser, på klinikker for forebyggende hjertesundhed. Gruppen havde en gennemsnitlig alder på omkring 60 år, da de startede i studiet.
Læs også på Videnskab.dk: Mumier med åreforkalkning
Kort nyt - Mest læste
-
09:19
-
09:56
-
11:01
-
10:31
-
09:37
Det læser andre lige nu
-
Kan arkæologer grave pesten op?
17. oktober 2011 kl. 14:55 -
TEST: Hvor god er du til dialekter?
28. marts 2011 kl. 12:52 -
Dansk kamera kan fotografere kemiske stoffer
18. september 2012 kl. 03:57
På forsiden lige nu
-
Hvorfor blandes signaler fra radio, telefon, internet og GPS ikke sammen i luften?
-
Tag med på en to måneders tur til Antarktis
-
Melodi Grand Prix: Kan de lide vores sange, kan de også lide vores varer
-
Slip din viden løs - ny håndbog i forskningsformidling fra Videnskab.dk
-
Sværdfisk er på vej mod Danmark
-
Nominering i Cannes giver succes i udlandet - men sjældent herhjemme
Videnskab.dk - seneste nyt
-
21:27
-
10:22
-
05:47
-
14:45
-
14:21
-
12:59
-
10:51
-
10:09
Abonner på vores nyhedsbrev
| Videnskab.dk | Redaktion | Oversigt | Abonnér |
|---|---|---|---|
| Trekronergade 26 | Ansvarshavende chefredaktør: | Om Videnskab.dk | RSS feed |
| DK-2500 Valby | Vibeke Hjortlund | Ansatte på Videnskab.dk | |
| Tlf: 70 70 17 88 | redaktionen@videnskab.dk | Privatlivspolitik | YouTube |
© Ophavsretten tilhører Videnskab.dk











