Endelig! Rumsonden Hayabusa 2 er landet på vanskelig snurretop-asteroide
Kilde:
22 februar 2019

Efter en rejse på knap 4 år og over et halvt år kredsende i venteposition er det lykkedes:

Den japanske rumsonde Hayabusa 2 er landet på asteroiden Ryugu.

Siden juni 2018 har Hayabusa 2 kredset om asteroiden Ryugu, og nu er det endelig lykkedes rumsonden at lande på den, skriver BBC News.

LÆS OGSÅ: Japanske asteroide-hoppere sender vilde fotos til Jorden

Videnskab.dk skrev om Hayabusa 2, da den i juni 2018 ankom til asteroiden efter knap 4 års rejse.

Dengang fortalte Kjartan Kinch, lektor i astrofysik og planetforskning ved Niels Bohr Institutet, at landingen ville blive ekstremt svær, blandt andet fordi asteroiden har en slags snurretop-form, der får den til rotere ekstremt hurtigt.

Men natten til i dag (22. februar 2019) gennemførte man altså en succesfuld landing på den omkring 900 meter brede asteroide.

»Vi har gennemført den bedst mulige landing under de bedst mulige forhold,« fortalte projektleder af Hayabusa 2-missionen, Yuichi Tsuda, ifølge BBC.

Under landingen skød Hayabusa 2 en patron ind i asteroidens overflade for at frigøre nogle stenprøver, som rumsonden også indsamlede.

Ryugu er en såkaldt C-type asteroide, og den er stort set uændret, siden Solsystemet blev skabt, hvilket gør den interessant.

Hvis man får prøverne hjem, kan de potentielt give svar på en masse teorier, man har, om Solsystemets oprindelse, og hvordan vi har fået liv på Jorden.